• Anonym (orolig)

Kallelse till polisförhör??

Fick en kallelse till polisföhör idag, om man blir kallad som vittne står det då? För på min kallelse stod det under anledning till kallelsen: Förhör ang. förskingring. Är jag misstänkt för det då eller?

Och förskingring, vad är det egentligen, har det ALLTID med pengar att göra eller kan det vara materiella ting??

• Svar på tråden Kallelse till polisförhör??
  • Anonym (utredare)

Finns inget rätt och fel betr skriva ut eller inte, beror helt på vad det är för ärende.
    Att du lärt dg att skriva ut det i kallelsen beror på den lärare du haft i ämnet, vad han/hon anser.
    Du behöver inte ens skicka en kallelse kan ringa och boka tid.... vart skriver man då rollen?

Anonym (polisen) skrev 2008-10-04 18:15:44 följande:

Ok...vad dåligt att de inte skrivit på kallelsen. Jag pluggar till polis och har just lärt mig att skriva dessa kallelser och annat. Då ska man alltid ange varför personen är kallad.Jaja, du kan ju alltid ringa och fråga om du vill veta och så du iaf kan förebereda dig lite.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (utredare) skrev 2008-10-04 20:51:40 följande:
    Finns inget rätt och fel betr skriva ut eller inte, beror helt på vad det är för ärende.Att du lärt dg att skriva ut det i kallelsen beror på den lärare du haft i ämnet, vad han/hon anser.Du behöver inte ens skicka en kallelse kan ringa och boka tid.... vart skriver man då rollen?Anonym (polisen) skrev 2008-10-04 18:15:44 följande:
    Polisen ringde först och bokade en tid men skickade en kallelse oxå, men dum som jag var så tänkte jag inte ens på att fråga..
  • Anonym (polisen)

Där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag.

• Anonym

Hej, det står ju bara att det är ett förhör. Dem vill nog först bara ha information.

• Anonym

när dte är förhör så säger dom att man hörs som upplysningsvis som vittne eller bara upplysningsvis, säger dom inget vittne så är man troligen misstänkt eftersom dom är inte skyldiga att delge misstanke på en gång. Eftersom det inte stod att du skulle höras som vittne tror jag du kommer höras som misstänkt.

• Anonym (utredare)

FEL! När ett förhör med en miSsstänkt är det viss formalia som SKALL informeras om. 1. delge misstanke om brott. 2. rätten till försvarare (resten av fomalian ganska ointressant här)
    Alltså MÅSTE DELGIVNING AV MISSTANKE SKE INNAN SJÄLVA FÖRHÖRET PÅBÖRJAS.

Anonym skrev 2008-10-05 10:52:33 följande:
    när dte är förhör så säger dom att man hörs som upplysningsvis som vittne eller bara upplysningsvis, säger dom inget vittne så är man troligen misstänkt eftersom dom är inte skyldiga att delge misstanke på en gång. Eftersom det inte stod att du skulle höras som vittne tror jag du kommer höras som misstänkt.
  • Anonym (:))

Först blir man kallad till förhör, bara som ett möte, SEN tar dom ställning till om du är misstänkt! Eller om målet ska läggas ner. Då blir det rättegång vilket du blir kallad till och i den kommer det stå om du är misstänkt, vittne eller målsägande.... (misstänkt i detta fallet)

• Anonym (utredare)

fel det med. kan kn redan då anmälan skrivs vara skäligen missänkt. Är det att anse så fattas beslut av förundersökninledaren edan då. Skäligen misstänkt är lägsta nivå av misstanke
    Anonym (:)) skrev 2008-10-05 11:51:47 följande:

Först blir man kallad till förhör, bara som ett möte, SEN tar dom ställning till om du är misstänkt! Eller om målet ska läggas ner. Då blir det rättegång vilket du blir kallad till och i den kommer det stå om du är misstänkt, vittne eller målsägande.... (misstänkt i detta fallet)
  • Anonym (:))

så funkar det hos oss iaf
    Anonym (utredare) skrev 2008-10-05 12:02:26 följande:

fel det med. kan kn redan då anmälan skrivs vara skäligen missänkt. Är det att anse så fattas beslut av förundersökninledaren edan då. Skäligen misstänkt är lägsta nivå av misstankeAnonym (:)) skrev 2008-10-05 11:51:47 följande:
  • Anonym (utredare)

Så kan du inte säga att det är, menar du attom en person tas på bar gärning endast kallas upplysningsvis och inte från början står som skälgen misstänkt??????? Vad skulle det vara som denna person sedan säger i det sk upplsningsvis-förhöret som gör att han/hon åker upp på en skälig misstänk nivå menar du?
    Då följer ni inte de generella regler som finns för hur en förunderökning skall skötas.
    Anonym (:)) skrev 2008-10-05 11:51:47 följande:

Svar på tråden Kallelse till polisförhör??