• Anonym (orolig)

Kallelse till polisförhör??

Fick en kallelse till polisföhör idag, om man blir kallad som vittne står det då? För på min kallelse stod det under anledning till kallelsen: Förhör ang. förskingring. Är jag misstänkt för det då eller?

Och förskingring, vad är det egentligen, har det ALLTID med pengar att göra eller kan det vara materiella ting??

• Svar på tråden Kallelse till polisförhör??
  • Anonym (:))

haha ja det va ju verkligen precis så jag skrev?
    Skrev om just det här fallet. Hon har fått ett brev på posten som jag uppfattat det? Inte blivit tagen på bar gärning?

Anonym (utredare) skrev 2008-10-05 15:14:09 följande:

Så kan du inte säga att det är, menar du attom en person tas på bar gärning endast kallas upplysningsvis och inte från början står som skälgen misstänkt??????? Vad skulle det vara som denna person sedan säger i det sk upplsningsvis-förhöret som gör att han/hon åker upp på en skälig misstänk nivå menar du? Då följer ni inte de generella regler som finns för hur en förunderökning skall skötas.Anonym (:)) skrev 2008-10-05 11:51:47 följande:
  • Prana

Om Du är kallad till förhör för förskingring så tycker jag INTE att Du ska gå dit ensam. Ta med en advokat som kan ge Dig stöd i hur Du ska hantera polisens frågor m m. Även om det kostar lite med ombud så bör Du prioritera Din rättssäkerhet framför allt annat.

• Anonym
    Prana skrev 2008-10-05 15:45:10 följande:
    Om Du är kallad till förhör för förskingring så tycker jag INTE att Du ska gå dit ensam. Ta med en advokat som kan ge Dig stöd i hur Du ska hantera polisens frågor m m. Även om det kostar lite med ombud så bör Du prioritera Din rättssäkerhet framför allt annat.
    Kostar det med en offentlig försvarare eller får man inte ha med såna på förhör?
  • Prana

Anonym inlägg 23: Jag jobbar inte med brottsmål utan på en allmän-praktiserande byrå, men jag har förstått det så att man får en offentlig försvarare om man åtalas för något som kan ge straffsats minst fängelse. (Skickar med en brasklapp)

Ännu är inte TS åtalad som jag förstått (utan att läsa hela tråden), och då lär TS få betala sitt ombud själv, tyvärr - men det kan visa sig vara en avgörande investering inför framtiden.

• Anonym (utredare)

Jösses vad alla går händelserna i förväg här...... offentlig försvarare kan en som är skäligen misstänkt begära. Rätten tar då sällning till om den misstänkte har rätt till det förskingring=ja). Du kan alltid ta med ett ombud om du vill, men detta fårdu bekosta själv. Ombudet/off fösvarare får inte vara med och styra förhöret utan skall sia helt tyst tills i sista sekund då denne får ställa rågor.....

• Anonym (utredare)

som d svarade var dt lätt at tolka som att ni gjorde på dettasätt generellt.Ert sätt i detta ärende är inte att rekommendera, vilket de "lärda" på området menar är vilseledade. Antingen är man misstänkt eller så är man det inte.
    Anonym (:)) skrev 2008-10-05 13:13:10 följande:

så funkar det hos oss iafAnonym (utredare) skrev 2008-10-05 12:02:26 följande:
  • Anonym (orolig)

ok.. så här är det: Jobbade förrut på ett företag, där vi sålde en vara, som vi åkte ut o visade våra kunder. I anställningsavtalet står det att om man inte lämnar tillbaka varan inom en vecka efter man slutat så skickar dom en faktura, vilket jag har fått.

Och nu är jag anmäld för förskingring då eller?

• N1klas
    Anonym (orolig) skrev 2008-10-05 17:43:37 följande:
    ok.. så här är det: Jobbade förrut på ett företag, där vi sålde en vara, som vi åkte ut o visade våra kunder. I anställningsavtalet står det att om man inte lämnar tillbaka varan inom en vecka efter man slutat så skickar dom en faktura, vilket jag har fått.Och nu är jag anmäld för förskingring då eller?
    Det är svårt för oss att veta om det beror på det men det kommer aldrig leda någon vart. Det är knappast förskingring om man får en faktura som man tex inte kan betala.
    «The art of Faderator»
  • Anonym (orolig)
    Faderator skrev 2008-10-05 17:45:38 följande:
    Det är svårt för oss att veta om det beror på det men det kommer aldrig leda någon vart. Det är knappast förskingring om man får en faktura som man tex inte kan betala.
     Det var det jag tyckte var konstigt oxå, är inte det kronofogden som ska gå in och kräva betalt då?

Och jag har ju kvar fakturan och avtalet.
  • Anonym (orolig)

Det kan oxå vara min fd kollega som är i trubbel, för jag sålde en vara, men hon var och lämnade den (lämnar vid ett annat tillfälle alltid) och hon skrev avtalet och tog betalt för varan, fast den blev uppskriven som min sålda vara eftersom jag var där o sålde den, men nu säger chefen att min kollega inte betalade pengarna, men det kan väl inte jag åka dit för?

Svar på tråden Kallelse till polisförhör??