• Djuren ger mig styrka

Får dom göra så på systemet?

ja vill bara höra med er om dom gjorde rätt eller fel när ja skulle handla på systembolaget!
    Ja jag är över 20 år och jag o min pojkvän skulle gå o handla jag skulle endast ha lite cider o öl till mig själv för min pojkvän hade redan eget hemma och han är ett år yngre än mig då... men när ja skulle gå till kassan så skulle dom kolla mitt id och ja räckte fram till till kassörskan som vanligt liksom.. sen av min förvåning bad hon min pojkvän om hans id kort oxå :S men de va ja som handlade han va där som hjälp bara fr att bära o packa i inte så lätt o kånka på tre-fyra påsar själv och en stor väska på ryggen.. jag hade åldern inne men har har inte åldern inne och är bara 19 år när hon sen kollade hans id kort blev jag nekad att köpa alkohol.. det fanns ingen som helst misstanke till att ja skulle köpa till honom liksom han hjälpte mej bara att lägga ner i kundkorgen och bära det till kassan ... alltså min fråga är får dom verkligen neka mig sådär, när det inte finns några misstankar till nått ? och har dom rätt att titta på mitt pojkväns id fast ahn inte ens ska ha nått eller handla? och att det dessutom va mina pengar o allt?

• Svar på tråden Får dom göra så på systemet?
  • joojoo

Jag har varit med om en langare som blev tagen utanför Systembolaget när han skulle räcka över det han varit inne och handlat.

Jag har själv fått visa leg när jag varit "bärhjälp" Dock klarade jag gränsen med 11 år. Tycker att det är bra att de kollar det innebär ju att det är svårare för våra ungdomar att få tag på sprit den vägen iaf. Visst är det förargligt om man står där i endast goda avsikter, men det kan jag leva med.

• Jelin

Får och får, nu är det väl dom som har monopol och kan bestämma precis som dom vill...liksom, är du inte nöjd med servicen finns det ju ingen konkurrent att gå till istället.

Har hänt mig och min sambo också, men vi var då 27 och 25 år gamla...skoja om överdrivet. Har aldrig hänt varken före eller efter det, och då går vi oftast o handlar tillsammans. Dom tar alltid leg på den av oss som handlar dock.

För övrigt är det ganska löjligt att de tror att de stoppar langning på detta sätt, det är ju lika enkelt för den myndiga personen att gå tillbaks ensam och sedan dela med sig till kompisarna på festen... Tanken är ju fin, men det drabbar mest oss som kanske inte planerar vår alkoholkonsumtion så det passar systemets öppettider! Spontan vinkväll med några vänner? Ehh...rotlack någon?

• Ejin

tycker de e bra att dom e nogranna... om man har en minderårig kompis som inte har åldern inne får väll den stanna utanför... o alla som klagar på att dom får kolla legg fast dom är över 20 får ja verkligen spader på... om man är över 20 då har man völl för gud skulle med sej leg i vilket fall...de sups alldeles för mkt bland ungdomar o leg kontrollen ska vara hård... både på systemet och på vanliga affärer... 20 är lagom ålder för att köpa alkohol... när man e 18 kan man inte hantera sprit på ett bra sätt.. de räcker med att gå ut på stan en lördagskväll så går de några hundra bevis för de omkring o beter sej illa...

• Katten Måns

Det sitter ju stora skyltar på alla systembolag (i varje fall de som jag har varit inne på) om att de tar leg av både de som handlar samt sällskap vid misstanke. Varför bli så förvånad över att bli stoppad? bara för att det gått bra alla andra gånger?
    Det är väl inget att oja sig över.

• roadrunner

Krögare får neka vilka de vill att handla , systembolaget också under förutsättning, att som någon skrivit, de misstänker langning. Dock är det lite diffust om man skall anse det vara langning till folk som behåller rätten att dricka, men inte köpa. Det lustiga är dock att ingen av dem "får" be om legitimation. Den rätten är enligt lagstiftningen endast förbehållen ordningsmakten.

Nu säger inte jag att det är dumt att kassörskor kollar leg. det var bara en parantes som jag ansåg lustig. Alkoholagen är både lustig och föråldrad.

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-10-06 18:12:46 följande:

Men krögare får väl i princip servera vilka de vill. Ser de att ngn är för full kan de neka denna att handla mer. Vad gäller systemet här vet jag inte riktigt men kanske samma sak eller?
  • roadrunner

En liten notis i lagen som är förlegad och inte längre aktuell. Men ska man vara paragrafryttare är det bara ordningsmakten som har rätt att begära legitimation.

Inget gnäll, bara en liten rolig liten parantes.

Änglamark skrev 2008-10-06 17:03:41 följande:
    "Svea rikes lag är faktiskt ganska lustig, kassörskan begår faktiskt ett brott när hon begär leg"Hur menar du då?
  • Jennie med ie

Att de får göra så har ni redan konstaterat. Många tillägger att det är löjligt men det tycker inte jag... jag tycker inte det är det minsta konstigt. Personalen kan inte få stopp på langningen, men de kan göra det de kan. Att neka till köp om de känner anledning att misstänka langning till den underårige som är med är självklart för mig. Sen är det såklart en bedömningsfråga, där en person misstänkt det hade en annan kanske inte alls gjort det. Men individuella bedömningar går inte att komma ifrån. Och i TS fall hade jag om jag jobbat där absolut nekat.

• Hidda

De har rätt att neka dig köpa cigg med om de misstänker att du köper utåt minderårig

• Jennie med ie
    roadrunner skrev 2008-10-06 19:57:53 följande:
    En liten notis i lagen som är förlegad och inte längre aktuell. Men ska man vara paragrafryttare är det bara ordningsmakten som har rätt att begära legitimation.Inget gnäll, bara en liten rolig liten parantes.
    Ja, men affärer o s v har rätt att neka köp o s v om man inte visar Alltså de har ingen rätt att tvinga personen att visa, det är aldeles korrekt, men då får personen också stå sitt kast .-)
Svar på tråden Får dom göra så på systemet?