• Djuren ger mig styrka

Får dom göra så på systemet?

ja vill bara höra med er om dom gjorde rätt eller fel när ja skulle handla på systembolaget!
    Ja jag är över 20 år och jag o min pojkvän skulle gå o handla jag skulle endast ha lite cider o öl till mig själv för min pojkvän hade redan eget hemma och han är ett år yngre än mig då... men när ja skulle gå till kassan så skulle dom kolla mitt id och ja räckte fram till till kassörskan som vanligt liksom.. sen av min förvåning bad hon min pojkvän om hans id kort oxå :S men de va ja som handlade han va där som hjälp bara fr att bära o packa i inte så lätt o kånka på tre-fyra påsar själv och en stor väska på ryggen.. jag hade åldern inne men har har inte åldern inne och är bara 19 år när hon sen kollade hans id kort blev jag nekad att köpa alkohol.. det fanns ingen som helst misstanke till att ja skulle köpa till honom liksom han hjälpte mej bara att lägga ner i kundkorgen och bära det till kassan ... alltså min fråga är får dom verkligen neka mig sådär, när det inte finns några misstankar till nått ? och har dom rätt att titta på mitt pojkväns id fast ahn inte ens ska ha nått eller handla? och att det dessutom va mina pengar o allt?

• Svar på tråden Får dom göra så på systemet?
  • isblomma83
    TS: Hur kan du säga att det inte fanns några misstankar om att det var langning? Du säger ju själv att din pojkvän la ned saker i korgen åt dig, redan där startar ju misstankarna oavsett vad avsikten var. Du måste ju förstå att det såg ut som att det var han som valde ut vad som skulle handlas...
    Är det kanske äntligen vår tur nu...?
  • roadrunner

Det lustiga är faktiskt att man inte ens får föreslå att någon skall visa. Är inte helt säker men jag tror inte att ens polisen får be någon visa innehållet i fickorna utan husransakningsorder. Det gäller iaf med plastkassar och väskor ute på stan. Regler som verkligen underlättar deras arbete!

En väktare t.ex. i en butik har inte mer befogenheter än "Greta" som är kund, den enda skillnaden är att om man gör motstånd så kan det klassas som våld mot tjänsteman. När en väktare tar någon så skall det rubriceras som civilt ingripande.

Efter en eller två öl på krogen får du inte lämna krogen innnan du nyktrat till. Ska du dricka mer så måste du med andra ord stanna lika länge efter du druckit som reglerna för fyllearrest.

Det finns massa regler och lagar som är omöjliga att följa men som faktiskt finns.

isblomma83 skrev 2008-10-07 09:08:34 följande:
    Det är väl inte direkt så att man som kassörska begår ett brott när man ber om legitimation, för det är ju faktiskt det man gör. Man ber om leg, man begär inte. Sedan har man rätten som kassörska att neka någon att köpa om den inte har leg. Det man inte får göra är att tvinga någon att visa sin legitimation, det är förbehållet ordningsmakten. Likaså att tvinga någon man misstänker har snattat att visa vad den har i fickorna, det får man inte heller göra, man får bara be dem... Aningens komiskt, faktiskt.
  • FruLeskinen
    roadrunner skrev 2008-10-06 14:24:22 följande:
    Nej, de får inte göra så. Hade personen varit under 18, så kanske de hade kunnat hitta en paragraf någonstans som gett dom rätt. Men eftersom han innehar laglig ålder för förtäring så gjorde hon fel. Svea rikes lag är faktiskt ganska lustig, kassörskan begår faktiskt ett brott när hon begär leg, om man ska vara riktig paragrafryttare. Det är faktiskt inte lagligt att ha 18 års gräns på krogen. I Sverige gäller 16 år utan målsman. Men verkligheten ser ju annorlunda ut för att förenkla utskänkningskontrollen.
    JO! Vi har all rätt att neka om personen som e me ej har åldern inne! Jag jobbar själv på systemet, så ja, ja vet att vi har rätt att göra så. Eller rätt o rätt.... De e vår skyldighet att ggöra så.
  • FruLeskinen
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-10-06 18:12:46 följande:
    Men krögare får väl i princip servera vilka de vill. Ser de att ngn är för full kan de neka denna att handla mer. Vad gäller systemet här vet jag inte riktigt men kanske samma sak eller?
    Vi har precis som krogarna skyldighet att ej sälja till de som e för fulla. Vi drar till o me gränsen vid att vi ej säljer till dem som e märkbart påverkade.
  • FruLeskinen
    Jelin skrev 2008-10-06 18:30:38 följande:
    Får och får, nu är det väl dom som har monopol och kan bestämma precis som dom vill...liksom, är du inte nöjd med servicen finns det ju ingen konkurrent att gå till istället. Har hänt mig och min sambo också, men vi var då 27 och 25 år gamla...skoja om överdrivet. Har aldrig hänt varken före eller efter det, och då går vi oftast o handlar tillsammans. Dom tar alltid leg på den av oss som handlar dock. För övrigt är det ganska löjligt att de tror att de stoppar langning på detta sätt, det är ju lika enkelt för den myndiga personen att gå tillbaks ensam och sedan dela med sig till kompisarna på festen... Tanken är ju fin, men det drabbar mest oss som kanske inte planerar vår alkoholkonsumtion så det passar systemets öppettider! Spontan vinkväll med några vänner? Ehh...rotlack någon?
    Alltså... Om du går in på samma bolag efter att ha blivit nekad så SKA personalen neka dig igen, om de nekat dig nyss.
    Vi kanske ej stoppar langning, men de e ju en bit på väg iaf.
  • Danne123
    roadrunner skrev 2008-10-07 09:22:33 följande:
    Det lustiga är faktiskt att man inte ens får föreslå att någon skall visa. Är inte helt säker men jag tror inte att ens polisen får be någon visa innehållet i fickorna utan husransakningsorder. Det gäller iaf med plastkassar och väskor ute på stan. Regler som verkligen underlättar deras arbete! En väktare t.ex. i en butik har inte mer befogenheter än "Greta" som är kund, den enda skillnaden är att om man gör motstånd så kan det klassas som våld mot tjänsteman. När en väktare tar någon så skall det rubriceras som civilt ingripande. Efter en eller två öl på krogen får du inte lämna krogen innnan du nyktrat till. Ska du dricka mer så måste du med andra ord stanna lika länge efter du druckit som reglerna för fyllearrest.Det finns massa regler och lagar som är omöjliga att följa men som faktiskt finns.
    Tycker att du ska lyssna på isblomman83. När kassörskan frågar om ID-handling så är det givietvis inget krav. Det går lika bra att låta bli att visa sitt leg, lämna tillbaka sina varor och gå ut från butiken. Det handlar alltså inte om något tvångt.

För att gå till Topic så får (ska) de neka dig att köpa. Det styrs av alkohollagen 1994:1738.

3 kap.
    8 § Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.

Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.

Alkoholdrycker får inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.

Den som lämnar ut alkoholdrycker skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i första stycket.
  • systersandra

Gå själva till systemet nästa gång om någon sällskapet är under 20.
    Jag tycker det verkar himla löjligt

• geggan

När jag var 30 år och min mamma 45 så var vi inne på systenmet. Jag skulle köpa men hade inget leg. bad då min mamma , men hon fick inte köpa heller för hon kunde ju köpa åt mig. Skitlöjligt jag menar jag är 30.

• TyskMamma

Varför är det så himla strikt när de uppenbarligen ser att människan är över 20? Någon som vet varför?

Svar på tråden Får dom göra så på systemet?