• Djuren ger mig styrka

Får dom göra så på systemet?

ja vill bara höra med er om dom gjorde rätt eller fel när ja skulle handla på systembolaget!
    Ja jag är över 20 år och jag o min pojkvän skulle gå o handla jag skulle endast ha lite cider o öl till mig själv för min pojkvän hade redan eget hemma och han är ett år yngre än mig då... men när ja skulle gå till kassan så skulle dom kolla mitt id och ja räckte fram till till kassörskan som vanligt liksom.. sen av min förvåning bad hon min pojkvän om hans id kort oxå :S men de va ja som handlade han va där som hjälp bara fr att bära o packa i inte så lätt o kånka på tre-fyra påsar själv och en stor väska på ryggen.. jag hade åldern inne men har har inte åldern inne och är bara 19 år när hon sen kollade hans id kort blev jag nekad att köpa alkohol.. det fanns ingen som helst misstanke till att ja skulle köpa till honom liksom han hjälpte mej bara att lägga ner i kundkorgen och bära det till kassan ... alltså min fråga är får dom verkligen neka mig sådär, när det inte finns några misstankar till nått ? och har dom rätt att titta på mitt pojkväns id fast ahn inte ens ska ha nått eller handla? och att det dessutom va mina pengar o allt?

• Svar på tråden Får dom göra så på systemet?
  • Smurfan JM

För att man väldigt sällan kan vara säker på hur gammal någon är genom att titta på den... Visst kan man vara tämligen säker på att någon är "ungefär" siochså gammal, men exakt ålder är svårt - och för att göra lika för alla och underlätta (så man aldrig BEHÖVER försöka bedömma) kräver man bevis på åldern från alla.

Är det verkligen så hemskt jobbigt att bära med sig någon sorts identifikation? Mitt leg väger då inte många gram, och ligger ändå alltid i plånboken...

• soff82

Efter att ha jobbat flera år på bolaget så kan jag meddela att det faktiskt är riiiktigt svårt att gissa ålder på folk. Har kollat leg på en som var 34år.. jag skämdes (tills jag insåg att jag gjort killens vecka, haha) men han såg verkligen inte ut att vara mer än 22-23år kanske.
    En annan grej jag förstått att folk inte förstår... vi ska kolla leg på de vi tror är under 25år! Det ska finnas en felmarginal, just eftersom det är så svårt att gissa. Så kollar jag på någon som är 26år så är det inte för att jag misstänker att personen är under 20år... utan för att jag tror han/hon är runt 25...

• Änglamark

Vänd på det, om de skulle sälja till någon som är under 20 kan de åka dit på det, så då är det väl bättre att be en gång för mycket om leg än en gång för lite? Det är kanske inte så lätt att kunna "se" om någon har åldern inne när det är lång kö och allmänt stressigt, då är det lättare att helt enkelt be om leg.

• Jennie med ie
    geggan skrev 2008-10-13 11:32:28 följande:
    När jag var 30 år och min mamma 45 så var vi inne på systenmet. Jag skulle köpa men hade inget leg. bad då min mamma , men hon fick inte köpa heller för hon kunde ju köpa åt mig. Skitlöjligt jag menar jag är 30.
    Visst, men hur skulle personalen i kassan kunna veta det eftersom du inte kunde visa legitimation?
  • unik89

så ska dom inte göra nej..jag har varit med min syster flera ggr o då vara jag lixom bara 15 år...o dom a ingenting

• Änglamark

"så ska dom inte göra nej..jag har varit med min syster flera ggr o då vara jag lixom bara 15 år...o dom a ingenting"

Så för att de råkade missa i ditt fall "ska" de inte be om leg?

• 242

vad din situation handlade om var att just det biträdet,ville inte sälja till dig om ni inte kunde intyga på att han hade åldern innne,det är lag på att dom inte får sälja till minderåriga,det är INTE lag på att man måste visa leg,men det är ju en fördel om man vill slutföra köpet att man visar sitt leg:) biträdet får ju som sagt välja att inte sälja,hur mkt hon vill.

jag blev också nekad engång,för min väninna var med,vi i klassen hade lagt ihop till en tunna norrlands (sån där me tappkran) som en av våra lärare skulle få (hon stod oss mkt nära (ung) ) de nekade köpet,men vi gick ut,sen gick jag in själv och gick till en annan kassa bara...

nån pratade om väktare och poliser...tänkte bara tilllägga att vi (väktare) får visitera i syfte till vår säkerhet,vi får kolla efter föremål som kan skada oss eller personen ifråga.
    detta när personen begått ett brott,som vi tagit på bar gärning!

nej,det är ingen skillnad på oss och er,ni får gripa snattare om ni ser nån,och visitera den om ni måste!

de som har mer befogenheter än gemene man är ordningsvakter och poliser.

pysseltokig
  • feelings

Denna diskussionen har varit uppe på tapeten förrut och åter igen så kommer mitt svar bli likadant:

Ja, de får neka en att handla.

Hade mail från Systembolaget där de förklarade det med men har inte kvar det.

Så tyvärr ts...

Nästa gång får du gå in själv... ..

• MammatillO

Jo dom får neka att handla om den andre personen är under 20 , var med om det när en kompis skulle köpa ut åt mig och jag gick in och sen ut igen men dom såg att jag pratade med min kompis och sen vid kassan så nekade dom kompisen att köpa om inte jag kom in och visade mitt leg.*S*

• Skogsflickan

Japp, de får göra så vid minsta misstanke om du ska köpa ut till en minderårig. Bra tycker jag. De har bett mig om leg förrut när gubben skulle köpa till sig men det tog jag som komplimang (va 27 då), sen sa han att det var så svårt ibland att se på folk och det var en säkerhetsrutin från deras sida.

• smurfliza

Djuren ger mig styrka skrev 2008-10-05 19:42:31 följande:

ja vill bara höra med er om dom gjorde rätt eller fel när ja skulle handla på systembolaget!Ja jag är över 20 år och jag o min pojkvän skulle gå o handla jag skulle endast ha lite cider o öl till mig själv för min pojkvän hade redan eget hemma och han är ett år yngre än mig då... men när ja skulle gå till kassan så skulle dom kolla mitt id och ja räckte fram till till kassörskan som vanligt liksom.. sen av min förvåning bad hon min pojkvän om hans id kort oxå :S men de va ja som handlade han va där som hjälp bara fr att bära o packa i inte så lätt o kånka på tre-fyra påsar själv och en stor väska på ryggen.. jag hade åldern inne men har har inte åldern inne och är bara 19 år när hon sen kollade hans id kort blev jag nekad att köpa alkohol.. det fanns ingen som helst misstanke till att ja skulle köpa till honom liksom han hjälpte mej bara att lägga ner i kundkorgen och bära det till kassan ... alltså min fråga är får dom verkligen neka mig sådär, när det inte finns några misstankar till nått ? och har dom rätt att titta på mitt pojkväns id fast ahn inte ens ska ha nått eller handla? och att det dessutom va mina pengar o allt?
    Ja vi får göra så.
Svar på tråden Får dom göra så på systemet?