• Nature child

Varning för aspartam!

Jag vill bara uppmärksamma alla som inte vet hur skadligt aspartam är. Det skulle bli ett långt inlägg om jag tog upp alla studier som visar på alla sjukdomar som det kan leda till så jag bifogar några länkar så kan ni läsa på i ämnet. Eller googla själva. Tänk bara på att när ni söker på information så finns det såklart producenterna själva som har hemsidor där de berättar att det är helt säkert osv. Det här är en miljardindustri! Varför Sverige/Livsmedelsverket inte uppmärksammat det mer är för mig ofattbart.

Utdrag ur artiklar;

"There are over 92 different health side effects associated with aspartame consumption."

"Additional Symptoms of Aspartame Toxicity include the most critical symptoms of all
    -death
    -irreversible brain damage
    -birth defects(!!), including mental retardation"

"Aspartame is, by far, the most dangerous substance on the market that is added to foods."

Länkar,

www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html

www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm

www.theecologist.org/pages/archive_detail.asp

Nu tänker flera av er kanske att en cola light här och ett tuggummi där inte gör någon skillnad. Men är fosterskador värt risken? Kan man inte hålla sig borta åtminstone under tiden man är gravid och ammar. Tänk på det som med rökning och alkohol. Och ge det inte till era barn, nej, det är inte bättre än socker...

• Svar på tråden Varning för aspartam!
  • riotflickan

Pumpkin och Selma skrev 2008-10-10 12:37:43 följande:

Jag föredrar att få i mig så få kemikalier som möjligt, speciellt i vanlig mat (inräknat margarin, joghurt, etc). Och min kropp tål inte riktigt aspartam så det känns naturligt att välja bort det (plus att jag läst en del om minussidorna). Blev nästan chockad när ett mvc gett rådet att dricka sockerfritt (med sötningsmedel) åt en kompis... Smart? Njä. Inte enligt mig.
    Det finns ju vatten! Har aldrig fattat varför man måste dricka en massa annat, åtminstone som sin huvudsakliga vätska.

Fick ett tips idag att dricka kallt örtté, med fruktsmak. Låter som ett ok alternativ, om man nu måste ha smak på sin dricka hela tiden.

Vatten är godast!

/En annan som alltid undviker aspartam, gravid eller ej.
  • salamanca

Larv... det har ju visat sig att det är socker kartellernas "vetenskapsmän" som sprider budskapet, det finns absolut inget som tyder på att aspartame skapar faror alls vad som du tro dig veta.

I USA så har aspartame använts i läsk som sötningsmedel sedan 1983, tycker det talar sitt tydliga språk, man skall inte hålla på skrämmas på det här sättet, tänk på alla nojiga blivande morsor som är rädda för allt, man skall inte tro på allt som cirkulerar på internet.

Splenda som det heter i USA, tror det heter Sucralose i Sverige, är utvunnit av vanligt socker, dom och Aspartame har bråkat om vem som har den farliga produkten i åratal, detta handlar och bolag som konkurrerar, och inte vad som är farligt.

Föresten så är väl socker det enda utan sötningsmedel som faktiskt är bevisat att det finns en hel del nackdelar och farligheter med.

Mvh

Från Salamancas Make

• listo
    MrsMia skrev 2008-10-10 12:33:50 följande:
    blivande mamma 24 skrev 2008-10-10 12:29:43 följande: Beställ stevia!www.stevia.se/sv.wikipedia.org/wiki/Stevia
    Well... det råder delade meningar även när det gäller stevia.

"I USA, Australien m.fl. länder anses stevia (blad eller extrakt) säker som kosttillskott men är inte godkänd som tillsatts i livsmedel. Det kan man tolka som att U.S. Food and Drug administration anser att begränsad regelbunden användning är säker men att de inte är säkra på att stevia är säker att äta varje dag under flera år"

(http://www.nyfikenvital.org/?q=node/883)
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • MrsMia
    listoplisto skrev 2008-10-10 13:21:30 följande:
    Well... det råder delade meningar även när det gäller stevia."I USA, Australien m.fl. länder anses stevia (blad eller extrakt) säker som kosttillskott men är inte godkänd som tillsatts i livsmedel. Det kan man tolka som att U.S. Food and Drug administration anser att begränsad regelbunden användning är säker men att de inte är säkra på att stevia är säker att äta varje dag under flera år"(www.nyfikenvital.org/)
    Min man har släktingar i Paraguay som använt stevia som enda sötningsmedel i ett flertal generationer, de har aldrig upplevt sockerrelaterade problem. Problemet är väl snarare då att det saknas tillräcklig forskning?
  • Zezana

Jag har diabetes, så jag kan omöjligt låta bli sötningsmedel, så enkelt är det.. Tänker inte ens bry mig om att försöka.. Vore det farligt, så borde mitt diabetesteam, special mödravården & alla som har med min graviditet att göra varna mig.. Jag litar fullt ut på min läkare, som för övrigt är överläkare inom just diabetes..

• Micky
    Zezana skrev 2008-10-10 13:31:51 följande:
    Jag har diabetes, så jag kan omöjligt låta bli sötningsmedel, så enkelt är det.. Tänker inte ens bry mig om att försöka.. Vore det farligt, så borde mitt diabetesteam, special mödravården & alla som har med min graviditet att göra varna mig.. Jag litar fullt ut på min läkare, som för övrigt är överläkare inom just diabetes..
    Jag litar inte ens på tandläkaren längre,, för om man jämför en dietists kostråd och hur offta man ska äta så går det inte ihop liksom.. Nej läkarna vet inte allt
  • Micky

måste här tillägga jämföra dietistens kostråd med tandläkarens..

• Zezana

Jag har aldrig påstått att läkare vet allt, men jag litar på min läkare mer än vad jag litar på alla skrönor om att precis allting är farligt.. Ska man lyssna på det, så är precis allt man äter farligt, det är farligt att andas till och med..

Micky skrev 2008-10-10 13:38:20 följande:
    Jag litar inte ens på tandläkaren längre,, för om man jämför en dietists kostråd och hur offta man ska äta så går det inte ihop liksom.. Nej läkarna vet inte allt
  • Nature child

Man kan fundra på var saker kommer ifrån, hur de är skapta och om det känns naturligt att äta det. Aspartam är ingen planta direkt. Känns helt onaturligt att stoppa i sig. Läkare vet inte allt nej och det är väl viktigt att göra sin egen research. Jag tror absolut på forskningsrapporterna. Det är företagen som vill tjäna pengar på produkten som jag inte litar på.

• Skruttis74

Jag litar inte på nån läkare eller dyl utan enbart på mitt eget omdöme. Dvs jag avstår också från ex aspartam.

Svar på tråden Varning för aspartam!