• Nature child

Varning för aspartam!

Jag vill bara uppmärksamma alla som inte vet hur skadligt aspartam är. Det skulle bli ett långt inlägg om jag tog upp alla studier som visar på alla sjukdomar som det kan leda till så jag bifogar några länkar så kan ni läsa på i ämnet. Eller googla själva. Tänk bara på att när ni söker på information så finns det såklart producenterna själva som har hemsidor där de berättar att det är helt säkert osv. Det här är en miljardindustri! Varför Sverige/Livsmedelsverket inte uppmärksammat det mer är för mig ofattbart.

Utdrag ur artiklar;

"There are over 92 different health side effects associated with aspartame consumption."

"Additional Symptoms of Aspartame Toxicity include the most critical symptoms of all
    -death
    -irreversible brain damage
    -birth defects(!!), including mental retardation"

"Aspartame is, by far, the most dangerous substance on the market that is added to foods."

Länkar,

www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html

www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm

www.theecologist.org/pages/archive_detail.asp

Nu tänker flera av er kanske att en cola light här och ett tuggummi där inte gör någon skillnad. Men är fosterskador värt risken? Kan man inte hålla sig borta åtminstone under tiden man är gravid och ammar. Tänk på det som med rökning och alkohol. Och ge det inte till era barn, nej, det är inte bättre än socker...

• Svar på tråden Varning för aspartam!
  • Tusseluren

Ett tillägg till det här med sötningsmedel, inge illa menat mot studier eller andras åsikter.

Vi gav vår yngsta dotter fun light när hon var liten då hon vägrade dricka vatten och hon drack en flaska fun light i veckan(en som ger 9liter) eftersom hon bara drack saft, av en slump kom jag till en sköterska som även var diabetessköterska frågade lite försiktigt om det och fick till svar att det var inge bra att ge till små barn och inte i de mängderna( vad skulle vi göra, hon drack otroligt mycke de första åren och tänkte att det var bättre för tänderna), men barns kroppar kan inte ta hand om de sötningsmedlen som finns i lightprodukter, som tur var så skulle hon i samma veva till tandläkaren och vi fick han att säga till henne att hon måste sluta med saft(vi hade försökt hemma själv innan) och nu dricker hon knappt saft eller dricka, om dagmamman någon gång ger henne det så frågar hon dagmamman om hon verkligen får, men nu dricker barnen endast den saft som jag gör själv och det går på sin höjd en 0.5liters koncentrerad saft hemma i veckan på 6 personer.

Men tänk på barnen allafall, vi vuxna klarar bättre om att ta hand om det kroppsligt än barnen. Och diabetikerna har inte så mycke att välja på, det är en helt annan diskusion.

• Tinkerbelle

Hänvisar till vad SLV skrivit i frågan istället för de tveksamma sidorna i TS:

Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
    Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

Amning och aspartam
    Aspartam utsöndras inte i modersmjölk (4). Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin (4). Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel. Undantag kan vara gravida kvinnor med fenylketonuri och spädbarn som lider av samma sjukdom (se nedan).

Hur mycket aspartam kan vi äta?
    Den internationella expertgruppen JECFA (Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives) som bedömer livsmedelstillsatser gjorde sin senaste bedömning av aspartam och dess nedbrytningsprodukt diketopiperazin 1981 (2). JECFA ansåg då att de djur- och humanstudier som gjorts gav ett tillräckligt underlag för att fastställa ett acceptabelt dagligt intag (ADI-värde). ADI-värdet (med en säkerhetsfaktor på 100) fastställdes från djurdata till 40 mg/kg kroppsvikt och dag. Det innebär att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam/dag (40 mg/kg x 60 kg).

Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids.

Bryts ned i mag-tarmkanalen
    Som andra proteiner bryts aspartam ned i magsäckens sura miljö, där pH är ungefär 3. Det innebär att en stor del av aspartamet kommer att brytas ned i mag-tarmkanalen. Det möjliga upptaget av "helt" aspartam minskar därmed kraftigt. Det handlar därför framför allt om ett tillskott av nedbrytningsprodukterna metanol, fenylalanin och asparaginsyra.

Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

Även fenylalanin och asparaginsyra finns naturligt i proteiner i födan. Upptaget i kroppen av dessa aminosyror skiljer sig inte vare sig de härrör från aspartam eller andra livsmedelskällor.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Gnällspiken

Jag begriper inte hur folk frivilligt kan stoppa det i sig för det smakar ju skit redan i munnen om alla dessa sötningsmedel...

• jolie maman
    Svar på #32
    Tack för det Tinkerbell!! Fick redan lätt ångest av inlägg 1 vid tanken på att jag ev. orsakat hjärnskador åt min lilla bebbe...brukar inte vara nojjig av mig, men nu under graviditeten är jag det...
    Brukar vanligtvis sällan dricka lightsaft o läsk, håller mig till vatten,men under de första tre månaderna mådde jag superdåligt och levde nästan på frukt och naturell joghurt. Fick t.o.m obehag för vattensmaken! Då blev det mycket funlight och cola light...
  • Tinkerbelle
    jolie maman skrev 2008-10-10 18:09:38 följande:
    Svar på #32Tack för det Tinkerbell!! Fick redan lätt ångest av inlägg 1 vid tanken på att jag ev. orsakat hjärnskador åt min lilla bebbe...brukar inte vara nojjig av mig, men nu under graviditeten är jag det...Brukar vanligtvis sällan dricka lightsaft o läsk, håller mig till vatten,men under de första tre månaderna mådde jag superdåligt och levde nästan på frukt och naturell joghurt. Fick t.o.m obehag för vattensmaken! Då blev det mycket funlight och cola light...
    Skönt att man kan hjälpa till ibland. Blir bara irriterad när man kommer med rapporter som går emot bättre forskning publicerade av mycket tveksama internetsidor.
  • Tinkerbelle

Från SLV den 8 oktober 2008

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14244&epslanguage=SV

Är det bättre att ge barnet produkter sötade med sötningsmedel?

Eftersom sötningsmedel nästan inte ger någon energi konkurrerar de inte på samma sätt som socker ut mer näringsrika livsmedel, men eftersom de smakar sött finns det en risk för att barn upplever att de har fått i sig energi och näring fast de inte fått det.

Det finns även en risk att barn med diabetes kan få för mycket av dessa sötningsmedel. Framför allt är det intaget av cyklamat som kan bli för högt, beroende på att cyklamat inte är så sött som de andra sötningsmedlen. Anledningen till att barn lättare kommer upp i för höga intag är att de väger mindre än vuxna och att det tolererbara intaget är baserat på kilo kroppsvikt.

Under senare år har flera rapporter påstått att aspartam är farligt. Nya utvärderingar inom EU visar att detta är ett säkert sötningsmedel. För små barn finns dock ingen anledning att använda produkter med aspartam eller andra sötningsmedel. Det är bättre att inte vänja barnen vid att till exempel drycker ska vara söta.

Uppdaterad: 2008-10-06
  • 82an

TS: Länkarna är ju inte vetenskapliga!? Det finns inga källhänvisningar till forskninen som  ligger bakom "faktan" de framför i artiklarna. Kan du inte länka till riktiga vetenskapliga artiklar så man kan läsa och tolka forskningen själv?

• BuskablygNot

Vilken otrolig smörja du lyckats leta fram som hänvisningar till dina påståenden. Annars är den vedertagna uppfattningen bland forskare att aspartam inte är skadligt i de mängder som vi förbrukar. Men precis som med många andra ämnen så är aspartam skadligt i stora mängder. Men nu pratar vi om mängder som vi verkligen, verkligen skulle behöva anstränga oss för att sätta i oss.

Visst, du kan tro vad du vill. Men om någon blir övertygad av t ex länken med den kvinnliga doktorn som vill "avgifta" aspartamförgiftade människor så är det ju verkligen synd. Det är ganska uppenbart en person som vill tjäna pengar (genom att avgifta folk på nåt som man inte behöver avgiftas från) på människors rädsla. Och du spelar henne rakt i händerna...

• Minelly

Tacka gud (och pålästa människor) för att jag läste hela tråden. Jag blev livrädd! Har druckit cola light eller zero i princip varje dag under hela min graviditet.

• MrsMia

Ta det lite lugnt med ilskna påhopp mot ts, hennes info var ju välmenande. Och dessutom välbehövlig för de som aldrig reflekterar över vilken smörja aspartam faktiskt är.

Svar på tråden Varning för aspartam!