• Nature child

Varning för aspartam!

Jag vill bara uppmärksamma alla som inte vet hur skadligt aspartam är. Det skulle bli ett långt inlägg om jag tog upp alla studier som visar på alla sjukdomar som det kan leda till så jag bifogar några länkar så kan ni läsa på i ämnet. Eller googla själva. Tänk bara på att när ni söker på information så finns det såklart producenterna själva som har hemsidor där de berättar att det är helt säkert osv. Det här är en miljardindustri! Varför Sverige/Livsmedelsverket inte uppmärksammat det mer är för mig ofattbart.

Utdrag ur artiklar;

"There are over 92 different health side effects associated with aspartame consumption."

"Additional Symptoms of Aspartame Toxicity include the most critical symptoms of all
    -death
    -irreversible brain damage
    -birth defects(!!), including mental retardation"

"Aspartame is, by far, the most dangerous substance on the market that is added to foods."

Länkar,

www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html

www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm

www.theecologist.org/pages/archive_detail.asp

Nu tänker flera av er kanske att en cola light här och ett tuggummi där inte gör någon skillnad. Men är fosterskador värt risken? Kan man inte hålla sig borta åtminstone under tiden man är gravid och ammar. Tänk på det som med rökning och alkohol. Och ge det inte till era barn, nej, det är inte bättre än socker...

• Svar på tråden Varning för aspartam!
  • Pallas

Ska man noja över sötningsmedel kan man väl iaf ta upp Sucralos, som är betydligt värre än aspartam.

• BuskablygNot

Välmenande, ja kanske det. Men faktum är att den här typen av propaganda skrämmer upp folk, helt i onödan, och det är inte särskilt bra.

MrsMia skrev 2008-10-11 20:17:01 följande:
    Ta det lite lugnt med ilskna påhopp mot ts, hennes info var ju välmenande. Och dessutom välbehövlig för de som aldrig reflekterar över vilken smörja aspartam faktiskt är.
  • Ulrika1

Läser det här med viss tvekan. Är diabetiker och har inget val, kan inte byta ut dessa sötningsmedel mot något annat och inte finns det någon läkare som säger till mig att sluta äta. Allt är skadligt i stora mängder :)

• Zilber

Intressant diskussion!
    Jag anser att det är upp till var och en det här med sötningsmedel och inser också att det finns människor som inte kan undvika det.

Hur som helst drack både jag och min man Fun Light (men ger inte våra barn) tills den här artikeln kom i NyTeknik:
    www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article407917.ece

Man kan ju diskutera trovärdigheten hos olika media, men att göra detta experiment och konstatera med egna ögon att det fungerar fick i alla fall oss att sluta dricka Fun Light.

Kort sagt, det viktigaste är att veta vad man stoppar i munnen. Ta ställning själv och lita inte på någon annan!

• BuskablygNot

Jag har också läst den, och det är ju jättebra att man kan bli av med myror på det viset

Men precis som artikeln beskriver, aspartam är ett gift och det är farligt för människor i riktigt höga doser. Så visst, om man dricker litervis av något med sötningsmedel i så ligger man förstås i riskzonen. Men det är inte konstigt att myrorna dör, de är ju så mycket mindre än oss människor (vilket de också påpekar i artikeln). Och dessutom, eftersom detta inte är ett vetenskapligt experiment så kan man inte utesluta att det även finns andra substanser i drycken som bidrar till att myrorna faktiskt dör.

Prova att hälla alkohol på myrorna och se vad som händer. Alkohol dricker de flesta utan att blinka...

Zilber skrev 2008-10-11 22:42:51 följande:
    Intressant diskussion!Jag anser att det är upp till var och en det här med sötningsmedel och inser också att det finns människor som inte kan undvika det. Hur som helst drack både jag och min man Fun Light (men ger inte våra barn) tills den här artikeln kom i NyTeknik:www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/ar...Man kan ju diskutera trovärdigheten hos olika media, men att göra detta experiment och konstatera med egna ögon att det fungerar fick i alla fall oss att sluta dricka Fun Light.Kort sagt, det viktigaste är att veta vad man stoppar i munnen. Ta ställning själv och lita inte på någon annan!
  • Zilber
    BuskablygNot skrev 2008-10-11 22:53:51 följande:
    Prova att hälla alkohol på myrorna och se vad som händer. Alkohol dricker de flesta utan att blinka...
    Sant, men de flesta är förhoppningsvis medvetna om alkoholens skadliga effekter och gör därmed ett medvetet val. Jag är inte säker på att så sker när det gäller att hälla i sig aspartam och annat konstgjort
  • BuskablygNot

Fast det är det som är grejen... trots otaliga studier finns det ingen som kan påvisa att sötningsmedel är farliga i de mängder som vi människor intar (såvida du inte dricker 10 liter cola light om dagen typ). Men alkohol kan skada även i små mängder, beroende på vad man har för individuella förutsättningar.

Fast det finns ett undantag vad gäller aspartam och farligheten... och det är människor som inte kan bryta ner fenylalanin. De ska absolut inte dricka light t ex.

Zilber skrev 2008-10-11 23:00:23 följande:
    Sant, men de flesta är förhoppningsvis medvetna om alkoholens skadliga effekter och gör därmed ett medvetet val. Jag är inte säker på att så sker när det gäller att hälla i sig aspartam och annat konstgjort
  • Zilber

Hm. Du har nog rätt Jag är nog lite rabiat i vissa frågor Dock undrar jag hur många studier som utförts på foster med aspartam?

Nå, jag kommer i vilket fall inte att dricka det mer (men så har jag ett val, för jag är inte diabetiker, fast det spelar ingen större roll, för jag äter inte socker heller knappt och dricker absolut inte läsk).

• BuskablygNot

Sen tycker jag i och för sig att det är bra att satsa på naturliga saker att äta och dricka, överlag! Och då faller ju hela light-idén. Men personligen har jag väldigt svårt för socker. Man blir så äcklig i munnen av socker Därför föredrar jag sötningsmedel. Fast ännu bättre är ju att hålla sig borta från sött helt och hållet.

Det finns en till "farlig sak" med sötningsmedel som också är bevisad kom jag på. Om man äter/dricker stora mängder så kan man bli riktigt kass i magen, ungefär som med laxermedel. Diarré kan man ju faktiskt dö av i sämsta fall I vilket fall som helst är det inte särskilt trevligt, även om man inte dör.

Men visst, till syvende och sist så är det det personliga valet som avgör. Själv har jag valt att äta sötningsmedel, i begränsad utsträckning då. Jag respekterar alla som väljer att inte göra det, men jag tycker att det blir fel om man skrämmer upp de som äter sötningsmedel med att det är livsfarligt. Det är trevligt med nyanserade diskussioner.

Men hur många studier som gjorts på foster har jag ingen aning om. Säkerligen inga som är gjorda på människor i experimentform eftersom det vore oetiskt. Däremot borde det finnas gott om studier där man kontrollerat vad mödrar ätit och druckit i sötningsmedelsväg under graviditeten och som sen relateras till eventuella skador etc efter jämförelse med en kontrollgrupp. Det vore ju nåt att kolla upp

• Nature child
    MrsMia skrev 2008-10-11 20:17:01 följande:
    Ta det lite lugnt med ilskna påhopp mot ts, hennes info var ju välmenande. Och dessutom välbehövlig för de som aldrig reflekterar över vilken smörja aspartam faktiskt är.
    Tack. Blir mest ledsen för absolut var det välmenande. Länkarna jag bifogade var mest exempel så att man kan börja leta information själv. Öppna ögonen. Jag förstår om de som konsumerar det känner sig påhoppade. Jag litar inte på vad livsmedelsverket säger heller. Matindustrin handlar om så vansinnigt mycket pengar att studier faller bort osv.

Vad jag egentligen vill ha sagt är; Ifrågasätt fakta! Jag går inte i god för att allt som stod i artiklarna är sanning. Men det innebär inte det som en läkare säger är "sanning" för den delen heller. Tänk själva.

Och eftersom det inte finns tillräckliga studier kan det väl vara vist att undvika under speciellt graviditeten?
  • Estrellita

Nature child skrev 2008-10-13 09:37:03 följande:

Tack. Blir mest ledsen för absolut var det välmenande. Länkarna jag bifogade var mest exempel så att man kan börja leta information själv. Öppna ögonen. Jag förstår om de som konsumerar det känner sig påhoppade. Jag litar inte på vad livsmedelsverket säger heller. Matindustrin handlar om så vansinnigt mycket pengar att studier faller bort osv. Vad jag egentligen vill ha sagt är; Ifrågasätt fakta! Jag går inte i god för att allt som stod i artiklarna är sanning. Men det innebär inte det som en läkare säger är "sanning" för den delen heller. Tänk själva.Och eftersom det inte finns tillräckliga studier kan det väl vara vist att undvika under speciellt graviditeten?
    Exakt så känner jag också!!
  • BuskablygNot

Jag är ledsen om jag uttrycker mig bryskt så att du känner dig påhoppad. Det är inte meningen att hoppa på alls. Men du har helt rätt i att man ska ifrågasätta, såväl fakta som påståenden. Du har gjort ett påstående och då får du tyvärr leva med att bli ifrågasatt.

Just i det här fallet finns det otaliga studier och ingen visar att det är nån fara med att inta aspartam. Vad menas då med att "det inte finns tillräckliga studier"? Har man tillräckliga studier först när en studie visar att det är farligt?

Nature child skrev 2008-10-13 09:37:03 följande:

Tack. Blir mest ledsen för absolut var det välmenande. Länkarna jag bifogade var mest exempel så att man kan börja leta information själv. Öppna ögonen. Jag förstår om de som konsumerar det känner sig påhoppade. Jag litar inte på vad livsmedelsverket säger heller. Matindustrin handlar om så vansinnigt mycket pengar att studier faller bort osv. Vad jag egentligen vill ha sagt är; Ifrågasätt fakta! Jag går inte i god för att allt som stod i artiklarna är sanning. Men det innebär inte det som en läkare säger är "sanning" för den delen heller. Tänk själva.Och eftersom det inte finns tillräckliga studier kan det väl vara vist att undvika under speciellt graviditeten?
Svar på tråden Varning för aspartam!