• Nature child

Varning för aspartam!

Jag vill bara uppmärksamma alla som inte vet hur skadligt aspartam är. Det skulle bli ett långt inlägg om jag tog upp alla studier som visar på alla sjukdomar som det kan leda till så jag bifogar några länkar så kan ni läsa på i ämnet. Eller googla själva. Tänk bara på att när ni söker på information så finns det såklart producenterna själva som har hemsidor där de berättar att det är helt säkert osv. Det här är en miljardindustri! Varför Sverige/Livsmedelsverket inte uppmärksammat det mer är för mig ofattbart.

Utdrag ur artiklar;

"There are over 92 different health side effects associated with aspartame consumption."

"Additional Symptoms of Aspartame Toxicity include the most critical symptoms of all
    -death
    -irreversible brain damage
    -birth defects(!!), including mental retardation"

"Aspartame is, by far, the most dangerous substance on the market that is added to foods."

Länkar,

www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html

www.mercola.com/article/aspartame/dangers.htm

www.theecologist.org/pages/archive_detail.asp

Nu tänker flera av er kanske att en cola light här och ett tuggummi där inte gör någon skillnad. Men är fosterskador värt risken? Kan man inte hålla sig borta åtminstone under tiden man är gravid och ammar. Tänk på det som med rökning och alkohol. Och ge det inte till era barn, nej, det är inte bättre än socker...

• Svar på tråden Varning för aspartam!
  • porslinsd0cka

mvc gav rådet att äta/dricka aspartam istälelt för vanligt socker.
    Fattar inte riktigt varför dom gjorde det, kan ju omöjligt vara bättre.. istället skulle de sagt 'drick vatten' liksom ;)

• Micky
    porslinsd0cka skrev 2008-10-10 14:11:27 följande:
    mvc gav rådet att äta/dricka aspartam istälelt för vanligt socker.Fattar inte riktigt varför dom gjorde det, kan ju omöjligt vara bättre.. istället skulle de sagt 'drick vatten' liksom ;)
  • riotflickan
    porslinsd0cka skrev 2008-10-10 14:11:27 följande:
    mvc gav rådet att äta/dricka aspartam istälelt för vanligt socker.Fattar inte riktigt varför dom gjorde det, kan ju omöjligt vara bättre.. istället skulle de sagt 'drick vatten' liksom ;)
    ja, jätteskumt! Hur puckade är dom?
  • Micky
    Micky skrev 2008-10-10 14:13:43 följande:
    ahh det är ju skummt jag fattar inte varför de gör det egentligen???
  • Pumpkin och Selma

porslinsd0ckaOnline: Haha! Helt sant, jag menar vatten är ju faktiskt bästa alternativet, definitivt bättre än drickor med sötningsmedel...

Tja, hur mår de i USA egentligen? Det lär ju vara så att aspartam (och även andra sötningsmedel) ökar sugbehovet ännu mer, istället för att stilla det som lite socker kan göra, och detta syns i såna fall rätt tydligt i USA. Smalare är de ju i alla fall inte, "trots" alla sötningsmedel! Äh, var och en med sitt. Vill man använda sötningsmedel (eller måste, som diabetiker), så javisst. Men jag är nog mot att de rekommenderar det vid mvc till gravida...Inte medan det inte finns mer forskning.

• salamanca

Om jag bara får i mig lite socker så får jag direkt en svampinfektion & ofta en hemsk urinvägsinfektion i tillägg. Detta har aldrig hänt mig i samband med sötningsmedel! Ibland är det tvärt om... För mig är det socker som är giftet.

• Micky

Min mamma är diabetiker typ 1 och har nu även blivit Alergisk mot socker,, hon får inte tillräckligt med lufft om hon tex går in på ett konditori, jätteskummt! Hon som alltid sagt - jag kan inte bli allergisk mot ngt.
    Hon unviker sötningsmedel och socker numera

• Nixx

Inte så seriösa och oberoende källor direkt...

Jag kan ge dig källhanvisningar till forskare som hävdar att jorden är platt.

Vad jag har hört (nej ingen källreferens) så ska man upp i ganska höga halter aspartam för att det ska gå att länka till cancer, medans det finns ett starkt samband mellan vanligt socker och cancer i normala mängder.

Det finns mycket som är "naturligt" som inte är hälsosamt, kokain, hash, opium för att inte tala om alla saker som är direkt dödliga för människor som förekommer naturligt.

• Micky
    Nixx skrev 2008-10-10 14:53:01 följande:
    Inte så seriösa och oberoende källor direkt...Jag kan ge dig källhanvisningar till forskare som hävdar att jorden är platt.Vad jag har hört (nej ingen källreferens) så ska man upp i ganska höga halter aspartam för att det ska gå att länka till cancer, medans det finns ett starkt samband mellan vanligt socker och cancer i normala mängder.Det finns mycket som är "naturligt" som inte är hälsosamt, kokain, hash, opium för att inte tala om alla saker som är direkt dödliga för människor som förekommer naturligt.
    Håller med där!
    Jo socker är farligt, sötningsmedel är inte heller bra. Jag rekomenderar .....ALLT MED MÅTTA BARA
  • Nature child

Nixx;

Socker är absolut inte bra och är väldigt raffinerat och förstört från sin naturliga form, men den diskussionen är ännu mer extrem att jag inte vågar varna för det här.

Kokain är inte särskilt naturligt, det är också väldigt raffinerat. Och vad har det med saken att göra? Jorden platt? Vill du varna dina gravida medsystrar för det från hjärtat? Jag tror starkt på att aspartam är skadligt och vill varna mina medmänniskor som inte tänkt närmare på det. Som inte fått någon informaion från samhället. Skulle det vara bra att äta det på något sätt? Ät du det då. (Men om du är gravid gör du ditt ofödda barn en otjänst)

Svar på tråden Varning för aspartam!