• hjalmarsson81

hur kan man vara rädd för nåt man aldrig upplevt

hur kan man vara rädd att föda barn när man aldrig ens har prövat. man vet ju inte ens vad man har att vänta sig. alla först föderskor skulle vara tvungna att pröva föda så länge det inte finns en medicinsk risk. så man vet vad man pratar om jag tycker läkarna gör fel när dom beviljar detta det är för jävligt......

• Svar på tråden hur kan man vara rädd för nåt man aldrig upplevt
  • Doris6

Ts,är du landstingens taleskvinna i ekonomiska frågor eller?
    för vad är annars fördjävligt tycker du i sammanhanget?

Vill du föda vaginalt, varsågod.
    men att tvinga alla, låter helt sjukt.

De flesta väljer ju ändå att föda vaginalt, både förstföderskor och omföderskor.

Av de ca 20 % förlossningar som handlar om kejsarsnitt är ca 15 % akutsnitt, alltså en vaginal förlossning som inte kan avslutas på annan sätt en ett snitt.

Hur kan då 5 % av 100 000 kvinnor göra så provocerande val då tycker du?

LÖJLIGT.

• hjalmarsson81

ja menom vi säger såhär då. såhär ser jag på saken. man börjar ju undrá. när man väljer att faktiskt bli gravid hur tänker ni då? är det så att man tänker ja jag kan skaffa barn för jag behöver ju ändå inte föda jävligt lätt att bara bli snittad o plocka ut ungen, fast det är bevisat att barnet inte mår bäst av det och att det inte blir en naturlig sak av det. och att det också är bevisat att mamman och barnet inte får samma band till varandra som bebisen faktiskt behöver. vem tänker man på då sig själv eller bebisen, jo sig själv.men när man blir mamma så kanske man ska sluta vara egoistisk och faktiskt tänka på vad som egentligen är bäst för barnet.men det är väldigt roligt att så fort man säger vad man tycker i detta ämne så blir det panik på den här sidan. man kan aldrig säga vad man tycker utan att bli påhoppad herregud!.ni kanske ta reda på vad ni egentligen är rädda för inte kan det vara att få föda fram det mest underbaraste på jorden som ni själva har skapat, rädslan kommer nog någon annanstans ifrån. men det måste ju vara bättre att landstinget låter alla mammor gå till en psykolog och prata om detta med rädsla. men helst av allt så skulle det finnas körkort på att få skaffa barn, gör man inte det som är viktigast o bäst skulle man inte få skaffa något alls.....

• hjalmarsson81
    Svar på #37
    jo jag vet det är väll klart att man kan vara rädd. min förra förlossning tog 31timmar utan bedövning och det slutade med att bebisen satt fast. allt gick då bra men jag vet att man kan vara rädd. det kan jag med vara. man ska göra det som är rätt inte lätt
  • ToKar

Nu är det ju såhär att det finns alternativ. Har man en uttalad rädsla för en vaginal förlossning så kan man få göra kejsarsnitt. Visst bör man som förstföderska prova att föda naturligt men man kan aldrig tvinga någon. Det finns sk fobiker som har fobier för saker och händelser som man inte kan förklara. Om jag vore läkare så skulle jag må väldigt dåligt över att tvinga en mamma som gråter hela nätterna på grund av rädsla för förlossningen att hon måste föda vaginalt. Man är inte en dålig mamma för att man lider av en fobi. Vissa gråter av att se sprindlar men en förslossning är väl mer riskfylld än att titta på ett kort? Jag förstår att om man inte vet något om fobier eller inte har någon själv kanske tycker att man ska tvinga dessa människor, men det fungerar absolut inte. Dessa människor har inte valt själva att vara livrädda för förlossningen, det bara är så. Jag tycker att man ska acceptera detta och låta dessa kvinnor får göra vad som känns bäst för dem. Ingen ska behöva må psykiskt dåligt under en graviditet för att man blir tvingad till något man inte klarar av... Det kan leda till psykoser vilket är väldigt allvarligt både för mamman och barnet, som sagt, tvång är helt uteslutet...

• Glenda Glad
    Svar på #42
    Jag vet knappt vad jag ska fortsätta att kommentera ur din långa text , men det är så att de flesta går hos en psykolog eller en auroraBM för att få hjälp att bearbeta sin rädsla. De flesta får inte ett snittbeslut direkt. Det är alltså utbildad vårdpersonal som tar besluten och inget bara godtyckligt.

Ta gärna fram bevisen på att man inte får samma band till bebisen om man föder kejsarsnitt. Det låter väldigt fånigt och fram för allt hånfullt till alla som fött med KS. Skulle de inte ha samma band till sina barn?!

Körkort att skaffa barn är en absurd idé som jag hoppas aldrig blir till verklighet. Det finns sociala myndigheter som hjälper barn som far illa och jag skulle gissa att det faktum att dessa barn har kommit till världen via KS eller vaginalt saknar helt betydelse för om barnet far illa.
    Tror du på fullt allvar att det har betydelse?
    * Är i v 32*
  • ToKar

Glenda Glad skrev 2008-10-17 13:13:51 följande:

Svar på #42Jag vet knappt vad jag ska fortsätta att kommentera ur din långa text , men det är så att de flesta går hos en psykolog eller en auroraBM för att få hjälp att bearbeta sin rädsla. De flesta får inte ett snittbeslut direkt. Det är alltså utbildad vårdpersonal som tar besluten och inget bara godtyckligt. Ta gärna fram bevisen på att man inte får samma band till bebisen om man föder kejsarsnitt. Det låter väldigt fånigt och fram för allt hånfullt till alla som fött med KS. Skulle de inte ha samma band till sina barn?!Körkort att skaffa barn är en absurd idé som jag hoppas aldrig blir till verklighet. Det finns sociala myndigheter som hjälper barn som far illa och jag skulle gissa att det faktum att dessa barn har kommit till världen via KS eller vaginalt saknar helt betydelse för om barnet far illa. Tror du på fullt allvar att det har betydelse?
    Jag tänker som du gör, det är så dum idé att jag förmodade att det var ett stort skämt. Körkort för att skaffa barn? Ska man neka fobiker att inte skaffa barn? Jag och mina tvillingbröder föddes genom kejsarsnitt på grund av att min storasyster höll på att kvävas vid födseln. Jag har en otroligt bra kontakt med min mamma och förtår inte varför det ska vara annorlunda? Kvinnor som föder vaginalt kan också ha svårt att knyta an till sitt barn. Jag tror att det tar ett tag i vilket fall som helst.

Man ska tänka på vad som är bäst för barnet, okej. Men då tycker jag att föräldrar som röker, dricker och inte ammar sina barn inte borde få skaffa barn, låter det rimligt? Till slut skulle ingen få skaffa barn. Vill man ha ett kommunistsamhälle och förbjuda allt, så okej, men jag tror inte att den samhällsstrukturen fungerar...
  • siamusen

Barnet mar inte daligt av att födas med snitt. Förstar inte riktigt problemet

• ToKar
    siamusen skrev 2008-10-17 13:25:49 följande:
    Barnet mar inte daligt av att födas med snitt. Förstar inte riktigt problemet
    Jag förstår inte heller riktigt vad som är så himla tabu låter som att man är en brottsling om man vill föda med kejsarsnitt. Tror det finns sämre saker man kan utsätta sig barn för...
  • ToKar

sitt barn för* var det meningen att jag skulle skriva...

jag tror att det är farligare att föda vaginalt om man har en fobi för förlossningen. Man kan bli djupt deprimerad efteråt och det resulterar i att man inte kan ta hand om sitt barn. Tror vården reda resonerar så idag, annars skulle det inte vara ett alternativ att få föda med kejsarsnitt...

• siamusen
    ToKar skrev 2008-10-17 13:27:24 följande:
    Jag förstår inte heller riktigt vad som är så himla tabu låter som att man är en brottsling om man vill föda med kejsarsnitt. Tror det finns sämre saker man kan utsätta sig barn för...
    Ja, helt klart.

Det finns ju som sagt en anledning till att de utbildade lâkarna godkânner snitt vid râdsla dessutom.
Svar på tråden hur kan man vara rädd för nåt man aldrig upplevt