• hjalmarsson81

hur kan man vara rädd för nåt man aldrig upplevt

hur kan man vara rädd att föda barn när man aldrig ens har prövat. man vet ju inte ens vad man har att vänta sig. alla först föderskor skulle vara tvungna att pröva föda så länge det inte finns en medicinsk risk. så man vet vad man pratar om jag tycker läkarna gör fel när dom beviljar detta det är för jävligt......

• Svar på tråden hur kan man vara rädd för nåt man aldrig upplevt
  • SchumiFerrari

Det är just därför man är rädd! För att man inte vet..Är inte du rädd när du ska träffa nytt folk, börja nytt jobb???

*Älskade Noa*
  • listo
    Dessie skrev 2008-10-24 15:46:59 följande:
    listo, inlägg 67: Du skriver att man måste finna sig i att få sina åsikter ifrågasatta, att det är spelets regler......Då undrar jag - det gäller väl oxå för de som är förlossningsrädda? De måste väl oxå förstå spelets regler, eller hur?Men till dom är det ingen som säger det.....VARFÖR?
    öööh, hela den här tråden går ju från början UT på att ifrågasätta förlossningsrädsla...
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • NinaL1982
    listo, inlägg 67: Du skriver att man måste finna sig i att få sina åsikter ifrågasatta, att det är spelets regler......Då undrar jag - det gäller väl oxå för de som är förlossningsrädda? De måste väl oxå förstå spelets regler, eller hur?Men till dom är det ingen som säger det.....VARFÖR?
    Nu hade jag inga problem med förlossningsrädsla själv (tack och lov) men en nära vän till mig hade det och jag kan garantera dig att är det något en förlossningsrädd blir så är det ifrågasatt. De ska behöva förklara och försvara sin rädsla mot de mesta, sjukvården, släktingar, vänner, media, etc. För det är ju ändå det mest naturliga i världen att föda barn så huuuur kan man vara rädd för det (inte mina ord utan den frågeställning som möter en förlossningsrädd dagligen)
  • krabban

Suck!
    Man kan ju hoppas iallafall att TS inte menar allvar!
    Är det så att det är allvarligt menat så måste det vara blondin bakom detta inlägg!

• asfaltsblomman
    Ehhh VA? *skakar på huvet*
  • JAG är BÄST

ceropegia

"Jag säger bara suck! Hur kan man änns skriva ett sånt här inlägg? Det är ett rent påhopp. Hade TS viljat starta en disskution hade hon gärna fått göra det..men sättet hon gör det på är fruktansvärt tycker jag..kränkande mot sådana som har en sån stark förlossningsrädsla att det inte går att föda vaginalt. Man skall inte prata om saker man inte har en aning om!"

Håller med dig.

• FrökenBokmal

TS, många människor är rädda för att dö eller bränna sig eller klämma sig eller vad som helst fast de aldrig har upplevt det. Hur kan vissa personer vara rädda att börja plugga eller att åka utomlands där man inte talar engelska?

Det kanske är så att många berättar hemska grejer om förlossningen, att man har en historik av tid på sjukhus eller annat som gör att man inte vill föda vaginalt.

Jag har själv fött vaginalt och tyckte det var helt ok (och ska ha ett till ban 15 mån efter det första) MEN jag respekterar att andra kanske har ett annat sätt att uppleva saken.

• Stephany
    Vilken hemsk påhoppstråd! :(
    Visserligen har jag inte fött mitt barn än.. MEN jag har P-Å
    och överväger KS eftersom jag ej vet hur jag kommer reagera...
    Så det är absolut inte pga att jag är rädd eller så.
    Men jag vill inte direkt få ett anfall mitt under förlossningen så att mitt
    barn tar någon skada... därför ska jag prata med min bm om detta.

Tycker de är fel att säga så om folk som vill ha ks överhuvudtaget
    utan att ens veta orsaken bakom det:(

KANSKE bara jag som tycker så jag vet ej?
  • Ablan

hur kan man dömma någon som har förlossningsskräck när man aldrig har provat själv hur det känns?

Sidfot
  • Eisa
    Ablan skrev 2008-10-26 22:49:16 följande:
    hur kan man dömma någon som har förlossningsskräck när man aldrig har provat själv hur det känns?
    bra skrivet
    FrökenBokmal skrev 2008-10-26 16:21:32 följande:
    TS, många människor är rädda för att dö eller bränna sig eller klämma sig eller vad som helst fast de aldrig har upplevt det. Hur kan vissa personer vara rädda att börja plugga eller att åka utomlands där man inte talar engelska?Det kanske är så att många berättar hemska grejer om förlossningen, att man har en historik av tid på sjukhus eller annat som gör att man inte vill föda vaginalt. Jag har själv fött vaginalt och tyckte det var helt ok (och ska ha ett till ban 15 mån efter det första) MEN jag respekterar att andra kanske har ett annat sätt att uppleva saken.
    bra skrivet
  • Bispan

TS: Om vi införde körkort för att få ha barn (som du själv föreslår) är jag rädd att du kanske vore en av dem som blev utan rätten att ha barn.

Körkortet skulle du tyvärr med största sannolikhet missa på grund av att du just nu visar upp en formidabel brist på empati, sympati och inlevelseförmåga.

• Fnurra

Men alltså. Två tredjedelar av alla förlossningsrädda har blivit det efter att de fött barn. Dvs efter att de provat och kommit fram till att det var fasansfullt. Det är bara en liten minoritet av alla förlossningsrädda som är det utan att ha prövat.

Dessutom är det inget att skämta om. Upp till 10% av alla kvinnor säger att de tvekar att skaffa fler barn pga förlossningsrädsla. Hur mycket tror du inte det kostar samhället?

Faktum är att man borde ta förlossningsrädsla på betydligt större allvar än man gör idag. Och framförallt borde man se till att kvinnor inte blir förlossningsrädda i första läget genom att ge dem drägliga förlossningar.

(Alla siffror kommer från Tove Karlssons bok "Att föda som en man".)

• Dessie

asfaltsblomman, inlägg 75: Varför "skakar på huvet"?? Jag bara vände på frågeställningen men det är tydligen inte okej, eller?!

• siamusen
    Dessie skrev 2008-10-29 13:54:59 följande:
    asfaltsblomman, inlägg 75: Varför "skakar på huvet"?? Jag bara vände på frågeställningen men det är tydligen inte okej, eller?!
    Och spelets regler är att de förlossningsrâdda beviljas snitt, sa visst följer de "reglerna"
  • Maran79

Har bara läst TS:s inlägg, men du, kära TS, HAR fel, vaginal förlossning är absolut inte alltid bäst för barn-mamma-relationen. En taskig vaginal förlossning (och ur-akuta snitt med för den delen) leder ofta till dålig anknytning.

Därför tycker iden om att förbjuda kejsarsnitt för "riktigt" förlossningsrädda är ogenomtänkt! Har TS träffat någon som ÄR riktigt rädd??? Och rädsla har inget med logik att göra. Har du TS träffat någon med fobi tex?

• Mitsuko

det är väl just därför man är rädd. för man vet inte vad man har att vänta...+ alla välmenande skräckhistorier man får höra så fort man blir gravid=)

men jag kan säg att för min del var det över all förväntan..det var kul att föda barn ( trots att det gjorde ont )..det var urhäftigt...

Svar på tråden hur kan man vara rädd för nåt man aldrig upplevt