• fenomena83

Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?

Ni som har fått merkostnader beviljat, kan ni berätta vilka kostnader som var "OK".
    Säg också gärna vilken diagnos barnet har...

• Svar på tråden Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?
  • Mamma till tre kottar

Har inte papperna här men lite ur minnet:

* vatten och slagtåligt armbandsur med 5 larm
    * papper, laminat och liknande för tillverkning av träningsmaterial
    * tvätt

De två nedre sökte vi inte ens utan handläggaren underade per telefon om inte det var en kostnad.

När detta beviljades var sonen 6 år och han har Downs syndrom (vilket ju inte säger ett smack om hans behov eller nivå...).

• Rafiiki

Min dotter har ryggmärgsbråck men jag top upp ALLT:
    * Extra tvätt för slitage på kläder 260 kr/ år( har inte egen tvättmaskin)
    * Extra telefon räkning för att ändra tider och rådfrågningar i telefon 800kr/år
    * Resor till och fr sjukvård 1600kr/år
    * medicin 1800kr/år
    * Skåp för att förvara medicin och andra saker i 500 kr
    ( Vi tappar henne på urin så extra tvättlappar, extra tvål m.m 1020 kr/ år)
    Vi åker oxå mkt till sjukhus som är 10 mil bort och d blir oftast heldagar så lunch 2 pers 1200 kr/år)
    Hoppas du får någon hjälp.
    Lycka till

• pcalma

Matrial till bilder
    resor för att förbereda o ta bilder till scheman
    Extra slitage på kläder
    extra slitage i hemmet
    mediciner
    resor
    parkeringsavgifter sjukhus/BUP
    resor till o från apotek
    extra samtal dagis, apotek, läkare bup försäkringskassa mm
    medlemsskap (Attention FUB astma allergiförbundet etc
    prenumeration på tidiningen försäldrarkraft
    extra slitage på skor
    grindar/extra lås
    lamineringsmaskin

• fenomena83

Tack för era svar!!
    Alltså dessa kostnader, var dom helt godkända av FK, räckte det sen så att ni fick ett helt merkostnadsbidrag i VB:t?

Till mig sa tanten på FK att hon inte kunde bevilja blöjor som merkostnad, men sen hade jag sagt jättemånga andra kostnader, liknande dom ni nämner, och dem sa hon inget om, antar att dom är okej då?
    Är det ca 8000 kr om året som det ska upp i för att man ska få bidrag?

• Rafiiki

Dessa kostnader fick vi beviljade av FK. D blev 18% i merkostnad, d är 7254 kr som är d lägsta som man måste komma upp i, nästa steg är 36% 14508 kr. Vi kom upp i drygt 9000 och fick då 18% av prisbeloppet. Läs p FK sida, där står d jätte bra om vårdbidrag!
    Jag tror FK gör helt olika i olika kommuner, d beviljar helt olika saker!

• EMO 979

Att du inte får blöjor som merkostnad e väl för att sonen ännu e ganska liten...många treåringar har ju fortfarande blöja...tror man får räkna dem som merkostnad när barnet börjar närma sig 5-6 års ålder

• Mamma till tre kottar

Blöjor får man gratis från landstingen från 3-4 års ålder (landstingen har lite olika regler) så det lär man inte få merkostnadsersättning för.
    Det jag nämnde fick vi godkänt, men exakt hur mycket vet jag inte så här på rak arm.

• fenomena83

Har läst på FK:s hemsida men det är en sak som jag inte fattar, ursäkta om jag är dum.
    Är det så att man bara kan få bidrag för merkostnader om man har helt VB?

• pcalma

Nej så är det inte! Du kan få merkostnader fast du bara har 18% av prisbasbeloppet! Det spelar ingen roll!
    Blöjor får du som sagt var som hjälpmedel. Kolla med ditt BVC om vad som gäller i ditt landsting. Här är det 4 år.
    Däremot så får du ta med våtservetter o tvättlappar som merkostnad!

• Knosan

Synd att jag såg den här tråden nu, hade FK-tant på besök i morse. Ska nog maila henne om några fler avdrag.
    Vad jag har hört tidigare så har någon fått godkännt för inkomstbortfall vid olika besök och sjukhusvistelse, men det sa hon att man inte fick, utan det är bla pga det man får vårdbidraget.

Vi har ju inte fått godkännt än, så jag har inga nya tips att komma med.

Svar på tråden Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?