Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?
Ni som har fått merkostnader beviljat, kan ni berätta vilka kostnader som var "OK".
Säg också gärna vilken diagnos barnet har...
Ni som har fått merkostnader beviljat, kan ni berätta vilka kostnader som var "OK".
Säg också gärna vilken diagnos barnet har...
Våg
medicin kostnader upp till högkostnadsskydd
Resor/parkering för sjukhusbesök upp till ett schablon belopp (1800:- tror jag att det var)
Ögonlappar
dosett med larm
ögondroppar som ej ingår i högkostnadsskyddet
glasögon
komer inte ihåg om det var ngt mer, men det är totalt 18% iaf.
Vi har ett helt VB.
Vår dotter har ingen hypofys.
Vi har fått beviljade merkostnader:
Litteratur
Medlemskap i förening
Bilersättning
Förstörda kläder/saker
El/Tvättkostnader
Inköp av hjälpmedel
Grabben har adhd-diagnos och är idag 7 år. Ska uppdatera med medicinkostnader och pajade glasögon mm vid nästa ansökan, den kommer nästa år tror jag.
Vi kom inte över merkostnadsgränsen för att få några pengar för det, Vi har 1/4 VB sen han var 4,5 år.
De 18% är per år? Alltså man räknar 18% på prisb. 41000 = 7380/år som det blir 615 kr/månad?
På FK sa handledare att det skulle vara en så lite belopp för oss och merkostnader är inte Pensionsberättigad som han rekommenderade inte. Vi valde då att bara ansöka om vårdbidrag, vi fick 1/2.
Gränsen för att få merkostnadsdelen är ganska hög. Utan massa dyra mediciner och sånt så är det nog ganska svårt att komma upp där. Vi ligger strax under. Hade vi köpt dyrare kläder till Emil hade vi kommit över gränsen. Men det är det inte värt för 600 kr extra/mån. Han sliter mer kläder än så.
Inga merkostnader alls faktiskt, och då tillverkar vi otroligt mycket material för sonens intensivträning, har kontaktböcker och kamera som går mellan dagis och hemmet, måste köpa in en hel del pedagogiskt material för hans intensivträning.
Försäkringskassans kommentar var att vi skulle få allt från habiliteringen, vilket är ett skämt, för vi har inte fått nåt alls från dem. Det finns inte ens ett lekotek där man kan låna grejer.
Vår pojke är autistisk. Men vi har helt VB och är nöjda med det.
Inga alls, eller jo vi fick en massa godkänt men när de räknade på det skulle vi komma upp i 6000 per år dvs under gränsen och då orkade jag inte räkna och vända mer på det
Vi fick helt VB
Vi har 58% merkostnader. Dvs över 22 000 kr/år. Lägsta , för 18% är 7000 någonting.
Orkade inte ens tänka på merkostnader när jag sökte VB (fick ingen hjälp med ansökan, sonen var dessutom inlagd på sjukhus då, mkt dålig), men om de vill ha in en ny ansökan så ska de få det.. med en massa merkostnader, nu när man vet hur mkt det är.