Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?
Ni som har fått merkostnader beviljat, kan ni berätta vilka kostnader som var "OK".
Säg också gärna vilken diagnos barnet har...
Ni som har fått merkostnader beviljat, kan ni berätta vilka kostnader som var "OK".
Säg också gärna vilken diagnos barnet har...
Ärligt talat så hade jag inte ens sökt det,Det var Fk som tog upp det.Jag vet inte heller vad dem menar med det.
Kan nu bara meddela att de merkostnader som vi fått beviljade är:
Medicin upp till högkostnadsskyddet
Tvättmedel, vatten och el för extra tvättningar med maskin
Slitage på möbler och inredning
Slitage på kläder
Bensin och bilkostnader
Skrivare, bläck, laminatormaskin, papper, digitalkamera
Allt kom upp i ca 8500 så vi fick 18% beviljat.
Hon sa att vi kunde få böcker, läromaterial, prenumeration på tidning samt medlemsskap i förening beviljat också men jag struntade i det för det skulle bli 1000 kronor och eftersom det ändå är en bit kvar till 36% så spelar det ju ingen roll.
Telefonsamtal fick vi också för förresten! Inte för att det var mycket men i allafall.
Blöjor fick vi inte som sagt eftersom Landstinget ska betala det.
Vi försökte även med säkerhet i hemmet och annan bostadsanpassning tex högt staket, men det fick vi inte eftersom man ska få det av kommunen i Bostadsanpassingsstöd.
När man ansöker om merkostnader, anger man exakt belopp för tex bensin, o måste man redovisa det?
Vi har fått för:
Extra tvätt
Extra kläder
Extra blöjor
Extra salvor o tvättlappar,våtservetter osv (till röda rumpor o sånt)
Extra el
Extra telesamtal
Bensinkostnad o slitage på bil
"fritids resor"
1800 i medicin
Parkeringsavgifter
Måltider på sjukhus
Mer matkonstnader än "normalt"
Sen kommer jag inte ihåg mer..vi har 36% beviljat
Bensinkostnad/slitage på bil, måste väl gå som sjukresor upp till högkostnadsskydd eller?
Bensin har vi faktiskt inte tagit upp.
Vi har 18% på merkostnaderna... sonen diagnoser är LINDRIG UTVECKLINGSSTÖRNING (pga förlossningskomplikationer), INLÄRNINGSSVÅRIGHETER, svårigheter med KONCENTRATION och UTHÅLLIGHET som dessutom kopplas till GENERELLA KOGNITIVA SVÅRIGHETER, Det finns även ärftlighet av DAMP, samt inslag av AUTISM, GENERELL SPRÅKSTÖRNING, SÖMNSTÖRNINGAR, EKSEM (sedan spädbarnstiden), VSD=Ventricular Septal Defect, MIGRÄN, CITRUSALLERGI, MJÖLKPROTEINALLERGI.
- trasiga saker
- extra kläder (sonen sliter mer än vanliga barn pga sin motoriska svårigheter)
- extra tvätt
- pengar till busskort för träning av att åka lokaltrafik (har skoltaxi, då får man inget skolbusskort)
- sonens kost (mjölkproteinallergi)
- slitage på möbler
- salvor
lägger i favoriter
Stjärnöga har polymicrogyri och förutom det som nämnts tidigare med mediciner ody. har vi fått godkänt för:
-bandanas, går åt ett gäng om dagen.
-ätförkläde
-haklappar.
-Fickhatten- liten teckenbok till alla nära och kära att ha till hands 5st.
Vi fick inte igenom eltandborste trots att stjärnöga inte kan gapa och sköta munhygienen normalt. Vi fick inte heller igenom mixer trots att hon inte kan äta annat än mixad eller flytande kost.Förtjockningsmedel fick vi inte heller igenom trots att det inte ingår i högkostnadsskyddet.