• fenomena83

Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?

Ni som har fått merkostnader beviljat, kan ni berätta vilka kostnader som var "OK".
    Säg också gärna vilken diagnos barnet har...

• Svar på tråden Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?
  • ellie2

Medlemsavgifter till föreningar samt prenumerationer av tidskrifter
    Parkeringsavgifter
    Ökade telefonkostnader
    Läkemedel upp till högkostnadsskyddet
    Byte av bostad: Beviljades delvis. Extra rum för träning.
    Bilkostnader

Vi fick 18% merkostnad men jag får summan till över 18000 så det borde ju vara 36%. har mailat handläggaren om detta men inte fått svar än. Får se om jag räknat galet eller om de missat nåt...

• mamman i skogen

Här väntar jag med spänning på att höra från FK för att se hur mycket merkostnader de godkänner.. Hade kostnader på ca 60-70 tusen som de garanterat kommer räkna ner jag har bara tagit upp faktiska kostnader som vi har som andra fått godkännt så jag har fall att falla tillbaks på och hänvisa till..Utöver detta skulle jag med lätthet kunna få ner ganska mycket mer i merkostnader men det får vänta. återkommer när vi fått beslut...

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • ulricaa
    adams family skrev 2009-01-05 13:23:41 följande:
    Här väntar jag med spänning på att höra från FK för att se hur mycket merkostnader de godkänner.. Hade kostnader på ca 60-70 tusen som de garanterat kommer räkna ner jag har bara tagit upp faktiska kostnader som vi har som andra fått godkännt så jag har fall att falla tillbaks på och hänvisa till..Utöver detta skulle jag med lätthet kunna få ner ganska mycket mer i merkostnader men det får vänta. återkommer när vi fått beslut...
    jag hamnade också på nästan 70 000! Var tvungen att räkna om ett par gånger och verkligen gå igenom vad jag tagit upp, men jag tycker att alla kostnaderna är rimliga och har beviljats på andra ställen! Ska bli spännande att se vad fk säger !
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • MidvinterAngel62

nån skrev att om dom hade köpt dyrare kläder så hade dom kommit upp i rätt nivå...Hur vet dom vad man köper för kläder? Ska man skicka in kvitton på allt? eller?

• mamman i skogen
    ulricaa skrev 2009-01-05 15:49:05 följande:
    jag hamnade också på nästan 70 000! Var tvungen att räkna om ett par gånger och verkligen gå igenom vad jag tagit upp, men jag tycker att alla kostnaderna är rimliga och har beviljats på andra ställen! Ska bli spännande att se vad fk säger !
    Visst är det sjukt att man tror att man räknat fel men det har man inte och om man verkligen skulle ta med allt så skulle vi komma upp i en summa på betydligt mycket mer!
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • pcalma
    anne h skrev 2008-12-14 10:53:35 följande:
    Orkade inte ens tänka på merkostnader när jag sökte VB (fick ingen hjälp med ansökan, sonen var dessutom inlagd på sjukhus då, mkt dålig), men om de vill ha in en ny ansökan så ska de få det.. med en massa merkostnader, nu när man vet hur mkt det är.
    Tänkte bara tala om (if du inte vet) att du kan inkomma med det när som helst som ett komplement. Då görs bara en uträkning på dina merkostnader o får du godkänt (vilket du lär få9 så får du precis som med VB det retroaktivt sedan den månad ansökan inkom!!
    Mamma till Orkidé-barn
  • anne h
    pcalma skrev 2009-01-05 21:33:58 följande:
    Tänkte bara tala om (if du inte vet) att du kan inkomma med det när som helst som ett komplement. Då görs bara en uträkning på dina merkostnader o får du godkänt (vilket du lär få9 så får du precis som med VB det retroaktivt sedan den månad ansökan inkom!!
    söker ajg det nu så måste ajg göra en komplett ansökan av hela VB, vilket det itne är värt..

det är 9 år sedan ajg fick beviljat, orkar inte fundera på hela den processen nu så länge jag har mitt VB, men den dag de vill ha in en ny ansökan så..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • två lingon och ett blåbär

Håller på att skriva VB-ansökan och hörde av en att man kan räkna med tex eye-q (omega-3).
    Med tanke på att M ehöver ta 6 kapslar/dag (vi har varit nere på normaldos 2 kapslar, men det fungerar inte alls) så är ju det en ganska betydande summa. Många bäckar små......

• pcalma
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-05 22:24:56 följande:
    Håller på att skriva VB-ansökan och hörde av en att man kan räkna med tex eye-q (omega-3). Med tanke på att M ehöver ta 6 kapslar/dag (vi har varit nere på normaldos 2 kapslar, men det fungerar inte alls) så är ju det en ganska betydande summa. Många bäckar små......
    Skriv med det, men vi fick inte beviljat mediciner som inte inte är förmånsbelagda, trots att vi hade intyg från BUp att de rekommenderade dom!
    Mamma till Orkidé-barn
  • yrrol2

Håller på att skriva VB-ansökan och hörde av en att man kan räkna med tex eye-q (omega-3).Med tanke på att M ehöver ta 6 kapslar/dag (vi har varit nere på normaldos 2 kapslar, men det fungerar inte alls) så är ju det en ganska betydande summa. Många bäckar små......
    Man får inte räkna med eye-q dom godkänner inte det

pcalma skrev 2009-01-05 22:27:50 följande:

Skriv med det, men vi fick inte beviljat mediciner som inte inte är förmånsbelagda, trots att vi hade intyg från BUp att de rekommenderade dom!
    Synd att ni inte fick räkna med det
    Men självklart gör jag ett försök ändå
    Tack vare eye-q slipper vi medicinera M med concerta! Nu har jag ingen aning om vad det skulle kosta ifs.

yrrol2 skrev 2009-01-05 22:31:44 följande:

Man får inte räkna med eye-q dom godkänner inte det
    Det stod i ett svar i Omega-tråden, så jag tog förgivet att den personen fått det beviljat. Jag kanske missförstod.
  • yrrol2

du spräcker högkostnad skyddet inom några månadet på apoteket

• yrrol2

två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-05 22:37:19 följande:

yrrol2 skrev 2009-01-05 22:31:44 följande:
    Det stod i ett svar i Omega-tråden, så jag tog förgivet att den personen fått det beviljat. Jag kanske missförstod.
    det skulle underlätta för många om man fick det beviljat för eye-q är jättedyrt tar man 6 kappslar om dagen så räcker en burk ca 5 veckor och kostar 640kr

yrrol2 skrev 2009-01-05 22:40:29 följande:

två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-05 22:37:19 följande:
    det skulle underlätta för många om man fick det beviljat för eye-q är jättedyrt tar man 6 kappslar om dagen så räcker en burk ca 5 veckor och kostar 640kr
    Jag ger ju heldre omega-3 en concerta så länge det fungerar.
    (Brukar köpa på mig när det är kampanjpris ca 410kr/burk).
  • anne h

...eller om man ger flytande eyeq.. det blir ännu dyrare..

• anne h

men so what? det fungerar, då betalar jag gärna för det.

• yrrol2

två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-05 22:43:07 följande:

yrrol2 skrev 2009-01-05 22:40:29 följande:
    Jag ger ju heldre omega-3 en concerta så länge det fungerar.(Brukar köpa på mig när det är kampanjpris ca 410kr/burk).
    ja man ger 1000 gånger hellre eye-q än central stimulerande medicin om man kan undvika, så jag håller med dig
Svar på tråden Vilka merkostnader har ni fått beviljade i vårdbidraget?