• sär skriven

    Får ditt barn känna på ditt könsorgan?

    (Visst låter det enormt äckligt?)

    Läste för några år sedan en artikel som också utgjorde underlag för en debatt. Vet inte om någon av er minns? Jag tror att artikeln stod i "Föräldrar och barn" eller vad nu tidningen heter (så noga läste jag).

    Artikeln gick ut på att barns nyfikenhet är nyttig, och grundtanken var att man skall låta barnen känna på ens könsorgan men tala om att "bara en gång för det är någonting personligt". Alltså, one-time-touch skulle vara nyttigt för barnen.

    Själv skulle jag nog ärligt hellre gå och hänga mig än att låta min son pilla mig på muttan. Minns ni debatten? Vad tänker ni om detta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:45
    Vad är det egentliga syftet med att avdramatisera företeelsen att ta på andras muttor/kukar? VARFÖR ska man avdramatisera det mest privata en människa har? (Nu anser inte jag inte att det är dramatiserande att inte låta barnet pilla en mellan benen.)

    Och ni som låter barnen pilla, hur ska barnen kunna dra gränser? Om någon annan karl går fram o drar ner brallorna så har ju inte barnet lärt sig att sånt gör man inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 11:44
    Tråden har verkligen satt fart, och jag ska erkänna att jag inte hunnit eller orkat läsa igenom ALLT. Det jag kan utläsa av vissa av era svar är att det är okej att barnet pillar på pappans snopp så länge inte det finns någon sexuell underton. Då är frågan: Vad är _egentligen_ skillnaden, rent praktiskt och även rent psykologiskt, på att barnet känner på pappan, pappan tycker om det (vi pratar fortfarande ENBART om en gång), eller att barnet känner på pappan för sin egen skull? Alltså, mår barnet mer dåligt av att stilla sin nyfikenhet om pappan känner någon slags tillfredsställelse i beröringen? Det blir ju inte per automatik tvång, om situationen är densamma.

  • Svar på tråden Får ditt barn känna på ditt könsorgan?
  • cizzim
    Svar på #88
    Det finns många teorier som flyger runt i psykologi, men det viktigaste redskapet man har är ändå kritik, man får inte svälja allt man ser och läser, oavsett vart det kommer i från. Som sagt, jag har svårt att tro att man skulle kunna mäta spädbarns eventuella "skador" av att varit i samma rum som sina föräldrar då de har sex, man kan ju inte direkt fråga dem om saken.
    Om det nu finns ett experiment eller en studie som visar att så här är fallet, vill jag se att det finns flera liknande studier/experiment som kommit fram till samma sak, gjord av olika psykologer.

    Därmed inte sagt att jag tycker att man ska ha sex framför sina barn, jag är bara kritisk till information som flyger runt på internet där man inte talar om exakt hur man fått reda på informatonen.
  • LittleMee

    Nej, jag skulle inte tillåta det för det skulle inte kännas bekvämt för mig.

    Men om andra vill så varför inte?

    Tror knappast det är bevisat att barn som en gång har fått tillåtelse att pilla på sina föräldrars könsorgan har större risk att bli våldtäksman/kvinna när dem blir vuxna, eller själva bli utsatta för att dem inte tror att könsorganet är nåt privat.

  • solfrost

    Alltså ,,,jag hoppas att du skojar,?!? inte hånglar du och har sex inför dina barn??
    Det tycker jag är ett stort övertramp isåfall,,,stackars barn vilka men de kommer få....


    Louvre skrev 2008-10-24 20:51:03 följande:
    Jag är en väldigt naturlig person som inte ser något skamligt med att ens eget barn känner på brösten eller rör vid könshåret, det är ju för att de är nyfikna på varför vi inte ser lika ut.Det är ju bara att förklara att detta är mammas bröst/snippa, att det är mina privata delar av kroppen.Barnen kommer ändå se att jag och min man rör vid varandra, hånglar öppet och har sex.Det är helt naturligt och något man får göra när man älskar varandra men man får inte röra vem som helst, just för att det är privat.
  • Louvre

    Tror du det, Fjälltoppen, så är det dina sjuka tankar och inget annat


    solfrost skrev 2008-11-05 13:26:22 följande:
    Alltså ,,,jag hoppas att du skojar,?!? inte hånglar du och har sex inför dina barn??Det tycker jag är ett stort övertramp isåfall,,,stackars barn vilka men de kommer få....
  • Pelargonen
    Louvre skrev 2008-11-05 15:03:10 följande:
    Tror du det, Fjälltoppen, så är det dina sjuka tankar och inget annat
    Fast du skriver ju så här (och jag citerar): "Barnen kommer ändå se att jag och min man rör vid varandra, hånglar öppet och har sex."

    Så det är ju inga "sjuka tankar" som Fjälltoppen eller vi andra har. Det är en direkt reaktion på det du skriver, rent ut sagt ordagrant.
  • Louvre

    Det är lite sjukt att den första tanke som dyker upp i huvudet på dig och Fjälltoppen skulle vara att jag och min man skulle ha sex framför barnen MED FLIT.

    Så jo, det är era egna snuskiga tankebanor.


    Pelargonen skrev 2008-11-05 18:38:52 följande:
    Fast du skriver ju så här (och jag citerar): "Barnen kommer ändå se att jag och min man rör vid varandra, hånglar öppet och har sex."Så det är ju inga "sjuka tankar" som Fjälltoppen eller vi andra har. Det är en direkt reaktion på det du skriver, rent ut sagt ordagrant.
  • Mollie77

    Mina barn får inte känna på mig eller pappan,,,dom kan väl känna på sig själva??

  • Pelargonen
    Louvre skrev 2008-11-05 18:44:21 följande:
    Det är lite sjukt att den första tanke som dyker upp i huvudet på dig och Fjälltoppen skulle vara att jag och min man skulle ha sex framför barnen MED FLIT.Så jo, det är era egna snuskiga tankebanor.
    Inte ett dugg sjukt. Däremot tycker jag att det är sjukt att du är helt säker på att dina barn ska se dig ha sex en dag. Hur kan du vara så säker på det?

    Men ja, "sjukt" är nog det rätta ordet. Faktiskt.
  • Louvre

    Tja, jag vet inte om du har sex så ofta men det har jag och det är inte helt enkelt att hålla kolla på att alla barnen sover och ingen råkat vakna utan att vi märker det.

    De flesta av mina vänner har faktiskt råkat ut för missödet att något av barnen kommit in i rummet och det helt utan psykiska besvär


    Pelargonen skrev 2008-11-05 18:46:47 följande:
    Inte ett dugg sjukt. Däremot tycker jag att det är sjukt att du är helt säker på att dina barn ska se dig ha sex en dag. Hur kan du vara så säker på det? Men ja, "sjukt" är nog det rätta ordet. Faktiskt.
  • Pelargonen
    Louvre skrev 2008-11-05 18:53:20 följande:
    Tja, jag vet inte om du har sex så ofta men det har jag och det är inte helt enkelt att hålla kolla på att alla barnen sover och ingen råkat vakna utan att vi märker det.De flesta av mina vänner har faktiskt råkat ut för missödet att något av barnen kommit in i rummet och det helt utan psykiska besvär
    Jag tror du har rätt i att många har varit med om det och barnen inte tar skada av det. Jag är dock helt övertygad om att de flesta av oss inte alls är lika säkra som du på att våra barn ska behöva bevittna det. Och det var ju det jag (med flera) reagerade över.

    Hur ofta jag har sex låter jag vara osagt, hoppas du kan leva med det.
Svar på tråden Får ditt barn känna på ditt könsorgan?