• linn78

Augustibebisar 2008

Tecken på att barnet är i en ny utvecklingsfas: 8 veckor

-hon skriker oftare
    -hon vill att du ska ägna dej åt henne
    -hon tappar aptiten
    -hon är upenbart blygare för främlingar
    -hon är klängigare
    -hon sover dåligt
    -hon suger (oftare) på tummen/napp

sen skriver de mer ingående om varje punkt och berättar vad man kan göra för att underlätta utvecklingen mm. Och så skriver dom ju förstås också om vad som händer vid varje utvecklingsfas alltså vad bebisen lär sig.

Nästa fas är ca v 12 och för den gäller samma punkter som v 8 +
    -vill ha mer fysisk kontakt under amningen/matningen
    -är mindre livlig
    -är tystare, har mindre ljud för sig

• linn78

amelie: haha, 1 timme extra att sova men tror du att våra små tänker detsamma? Puh, jag blir trött bara jag tänker på det... Tack förresten för hjälpen i fototråden!

• linn78

Amelie: glömde säga; skid-dressen är jättefin, vilken mysig krage på jackan!

• linn78
    Är det bara jag som har en skrikbagge till bebis? 10-15 min/dag är det som han är glad, resten är skrik... Hoppas det blir bättre snart, det tär ordentligt på mej! Svärmor säjer att sambon skrek hela sitt första år ytan förklaring, hoppas Axel inte kommer hålla på ett år!!! Då måste jag få avlastning av något slag.
  • linn78

lille: nej, ont-skrik är jag nästan helt säker på att det inte är, han får ju minifom för magen och de skriken när det gör ont i magen är annorlunda. Detta är mer ilska/ledsen skrik... Han har väldigt svårt för att somna så när han är trött blir det värre. Bästa stället är BB selen men senaste dagarna har han suttit där så mycket att jag börjat få ont i ryggen. Tack och lov sover han ganska bra på nätterna.

Minstingen i tråden (om inte Grimm är född senare än 22:02) börjar också bli stor nu. 60 cm och 5390 gr var han idag. Läkarkontroll och allt såg bra ut. Hon gjorde reflextestet också genom att släppa honom men fångade upp i sina armar igen, lät alltså inte honom trilla nr på skötbordet.

Nej, nu är det färdig ätit här så vi går och lägger oss igen. Gonatt!

• linn78

lille: inbjudningen var jättefin! kan man ladda ner nåt gratis fotoshop från nätet?

• linn78

Hej alla! Hoppas det är bra med er trots förkylningar och vaccinationer mm som jag hunnit läsa om.

Här har vi varit/är fortfarande fullt upptagna med min lilla farmors begravning i fredags och i helgen började vi sortera och tömma hennes lägenhet så smått. Jobbigt, det är ju massor av saker i lägenheten som man har minnen från men det går ju tyvärr inte att spara allt. Skönt iaf att begravningen äntligen är över, det är ju över 1 månad sen hon dog...

Idag var vi på BVC med lilleman, han är nu 9,5 veckor gammal, 61 cm lång och väger 5760 gr.

• linn78

Hej alla! Längesen jag kikat in här, Axel hade (vad jag tror) sin 12 veckors fas ett par dagar i förra veckan men nu är han en lycklig liten kille. Tack och lov, han har ju varit skrikig mest hela tiden innan. Slutat men minifom har vi också gjort, för 3 dagar sen och jag har inte märkt någon skillnad.

Såg att ni pratade om flaskmatning; Lillen vägrade flaska här men BM sa att det var bara att fortsätta försöka så skulle det gå till slut. Bäst med bröstmjölk (som någon skrev) eftersom det är den vanliga smaken. Men sen fick jag också tipset om att ha i lite pyttelite vaniljsocker i ersättningen för att locka och så tar man bara bort det när flaskan fungerar. Axel tog äntligen flaskan efter 2 veckors trugande, NAN + vaniljsocker och mam ultivent sugnapp (som är likadan som han vanliga napp)gjorde susen joho, nu kan jag lämna till pappa ett par timmar, dock inte för länge för då saknar jag honom för mycket...

jucea: tråkigt med ett sånt bemötande! På mitt jobb ska vi säga till 2 mån innan om vi ska ändra något, men jag har redan förberett om att jag kommer att gå in några pass i månaden senare i vår. Länge tills dess men tiden går så himla fort...

någon som har koll på reglerna till bidraget man kan få om man inte har barnet på dagis? Kommer inte ihåg vad det heter... Jag undrar om jag skulle kunna jobba mina (sovande) nätter och vara hemma med Axel med bidrag eller måste jag vara 'utan jobb'? Jag sover ju på jobbet så jag är ju pigg när jag kommer hem på morgonen...

Mareld: guuud vad jag är avis på dej, jag skulle åkt till gekås igår men denna månad har vi så dåligt med pengar, tror hela årets räkningar kom nu , så det blev inget... tror du man vågar åka i dec eller är det fullt med folk då?

• linn78

jucea: ja, det är möjligt men dom har sagt 2 mån till oss och eftersom jag nu vet om det så är det ganska lätt att ha lite framförhållning. Dom har inte heller skrivit några datum i vikariernas kontrakt, utan det fortsätter så länge jag är borta. Fungerar bra hos oss tycker jag, så har vik också lite tid på att leta nytt jobb...

• linn78

suss: det tog ju ca 2 veckor för axel att förstå flaskan och då provade vi en gång om dagen (glömde någon gång). Vi skulle ju på avslutningsfest med sambons fotbollslag nästa helg men man skulle förboka redan i början på nov och då fungerade ju inte flaskan så vi skrev aldrig upp oss. Lite surt nu men föredrar ändå att vara med lillen . Och ta med honom var inget alternativ då det kan gå ganska vilt till där....

Är det bara jag som blir jätteglad när jag ser hur Axel växer och lär sig nya saker men sen i nästa ögonblick blir jag helt sorgsen, inte så jag gråter men lite smådeppig när jag tänker på hur snabbt tiden går och att det inte dröjer så länge förrän bebisen inte är någon bebis längre?! Eller är det för att sambon inte vill ha fler barn säjer han så detta är enda gången jag får chansen att vara med min egen lilla bebbe?

Svar på tråden Augustibebisar 2008