• MajaLarsson

förstagångshund?!

Har sagt att jag inte tänkt skaffa hund på bra många år men nu har jag suttit och sökt efter information om en amstaff-labradorblandning i ett par dagar och inser nu att jag skulle vilja ha en hund om något år!

Det finns så otroligt många hundraser - vilka är bra att ha som en "förstagångshund"?
    Vi är vana vid hundar och har varit fodervärs ett par ggr förut och passar ganska ofta andras vovvar så helt ovana är vi inte. Vuxit upp med hundar oxå.

Bor i lägenhet på knappt 100 kvm.
    Har "lagom" mycket tid till motion. Inte 4 tim/dag men ca 2 tim!
    Har barn.
    Hunden kommer ej behöva vara hemma i mer än ca 4 tim själv.

någon som har förslag?

• Svar på tråden förstagångshund?!
  • Zemcia

tja jag hade kanske inte rekommenderat jack terrier, amstaff och labbar behöver väl också ganska mycket motion?

En dansk svensk gårdshund kanske?

• ingrid86

amstaff-labradorblandning är nog ett rätt så dåligt exempel att skaffa då amstaff inte är en förstagångshund att ha.
    Första hund är ju typ labbe, golden, pudel, bichon..

• MajaLarsson

nja, nu sa jag ju iofs inte att jag sökt på amstaff-labradorblandning för att jag själv skulle skaffa en!
    Det var under sökandet om information som jag kom på att jag är lite sugen på hund...

Känner en amstaff-labrador som är världens finaste, gosigaste, bästa hund men han är tyvärr inte vår! Har sökt på info om rasen för att ägarna inte alls vet hur man tar hand om en sådan hund och nu ska dom dessutom få en pitbull som dom oxå ska ta hand om fast dom inte har kunskap... den är ju så söt...???

Tack för tipsen ni gett förresten!

• Pikaur

Hur mycket träning/stimulering/aktivering kan du ge hunden? Är du intresserad av jakt/bruks/spår? Hur mycket pälsvård känner du att du orkar med?
    Raserna som ligger under grupp 9 ('sällskapshundar') är ofta väldigt aktiva, lättlärda, enkla att sköta och små till kroppen (inte i psyket). Kanske någon där kan passa?

• Labrat

Jag skulle nog rekommendera labrador eller golden som första hund. De behöver såklart mkt motion, som alla hundar, men är relativt enkla o bra familjehundar.

• MajaLarsson

är inte så intresserad av jakt - det har jag inte tid för. (växte dock upp med jakthundar - underbara varelser! )

Ca 2 timmar ren motion om dagen.

Pälsvård: Kan inte så mycket om detta! Vill ej ha en långhårig hund... Labradorpälsen gillar jag! Är den sortens päls jobbig att sköta?

förstår att jag förmodligen låter helt okunnig men det är därför jag skriver här långt innan jag ev. skaffar hund - för att lära mig!

Jag gillar labradorhundar! Har känt flera stycken och alla verkar vara jättebra familjehundar! Hur länge lever en labrador? (en barndomskompis labrador levde tills han var 12 år och det var hemskt för min kompis när han dog! Hon var 12 år då.)

Är det bästa att skaffa en valp eller en lite äldre hund? När vi varit fodervärdar förut har det varit vuxna hundar (mellan 2 och 6 år).

Vad kostar en hund i snitt/mån? Konstig fråga såklart - berätta gärna om era kostnader!

• Labrat

labradorers päls är väldigt lättskött. Själv gillar jag jaktlabradorer mer än "vanliga", skillnaden är egentligen mest utseendet, jaktlabradorer är lite mindre än utställningslabradorer. Vår labrador blev 15, men det är nog väldigt ovanligt för en så stor hund, men 10-12 år är nog medel skulle jag tro.
    Om du skaffar en äldre hund, se då till att det inte är en omplaceringshund som varit med om en massa jobbigt. Tänker mest på att du inte haft hund förut vad jag förstår. Skaffar man en valp så är det ju såklart mycket jobb och passande i början, men man får ju vara med hela vägen om man säger så och det är ju väldigt roligt.

• subkutan

en jaktlabbe skulle jag inte rekommendera som förstahund! (inte en vanlig labbe heller, om man inte är intresserad av annat än promenader)

Cavalier, mops, pudel (jätteintelligenta och med på allt PLUS fäller inte!!), bostonterrier, petit brabancon (skitsöt-fula!),

Själv har jag dobermann, men ska skaffa mig en sällskapshund nästa gång - även om jag tränar och aktiverar regelbundet så är det svårt att hinna med när man har barn och skola osv!
    Man ska nog vara extrem hundnörd om man pallar att både barn och en aktiv ras på en gång! :)
    Jag menar alltså - gör det lätt för dig ! Flört

• MajaLarsson

subkutan: Förstår hur du menar! men jag är tyvärr inte intresserad av dessa sorter... Låter hemskt, men jag vill ha en hund jag tycker om på alla plan, även utseendesmässigt.
    Det verkar var extremt svårt bara!

Svar på tråden förstagångshund?!