• MajaLarsson

förstagångshund?!

Har sagt att jag inte tänkt skaffa hund på bra många år men nu har jag suttit och sökt efter information om en amstaff-labradorblandning i ett par dagar och inser nu att jag skulle vilja ha en hund om något år!

Det finns så otroligt många hundraser - vilka är bra att ha som en "förstagångshund"?
    Vi är vana vid hundar och har varit fodervärs ett par ggr förut och passar ganska ofta andras vovvar så helt ovana är vi inte. Vuxit upp med hundar oxå.

Bor i lägenhet på knappt 100 kvm.
    Har "lagom" mycket tid till motion. Inte 4 tim/dag men ca 2 tim!
    Har barn.
    Hunden kommer ej behöva vara hemma i mer än ca 4 tim själv.

någon som har förslag?

• Svar på tråden förstagångshund?!
  • Drakfisk
    Svar på #29
    Nej, jag vet att det inte står på rasklubbens sidor att pinschrar behöver mycket motion, och givetvis finns det hundar i rasen som mår bra med mindre motion, men mitt exemplar behöver absolut 3-4 timmar motion om dagen.

Motionen är dock inte det som brukar vara det största problemet för ovana pinscherägare, utan rasens egensinnighet. En pinscherägare beskrev en gång sin hund som "mera katt än hund", och jag är beredd att hålla med. Vill man ha en lättränad hund är pinschern inget att rekommendera.

TS: här är ett rasväljartest, inget att gå på till 100 %, men den kan kanske ge dig en aning om vilka raser du ska läsa mer om:
    www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php (det är på svenska).

Annars kunde cocker spaniel kanske vara ngt?
  • Funkyiore

När jag o min man träffades, hade han en blandras; bordercollie-belgisk fårhund (men vi var tvungna att ge bort hunden till en kollega pga min dotters astma) och jag hade noll erfarenhet av hundar eftersom min fars astma hindrade min "ursprungsfamilj" att ha husdjur.
    Hur som helst, min mans hund, Indy, var väldigt lätt att handskas med. Det Indy behövde var 1h motion om dagen, helgerna blev det ju lite mer, samt "hjärngympa". Han var/är otroligt snäll. Jag hade inga problem att få honom att lyda och eftersom han var bara 2 mån då jag kom in i "flocken", var han inte "färdiguppfostrad".
    Jag har dock varit och lyssnat på en "föreläsare" med stor erfarenhet av hundar och enligt honom, spelar rasen mindre roll och positionen i "ursprungsflocken" större roll.

• subkutan

Rasen kanske spelar mindre roll då det gäller uppfostran.
    Däremot såelar rasen all roll när det gäller vad man är intresserad av att ge sin hund o använda sin hund till.
    Jag skulle tex inte köpa en rottweiler om jag var ute efter en apporterande fågelhund..

• Funkyiore
    subkutan skrev 2008-10-18 19:50:22 följande:
    Rasen kanske spelar mindre roll då det gäller uppfostran. Däremot såelar rasen all roll när det gäller vad man är intresserad av att ge sin hund o använda sin hund till. Jag skulle tex inte köpa en rottweiler om jag var ute efter en apporterande fågelhund..
    Givetvis är det så. Men däremot kan man väl ha en jakthund som enbart sällskap? Dock kräver de mycket motion, eller?
  • Cilla R

Ska man ha labbe ska man ha tid!
    Jag skulle inte säga att 2 timmars motion/dag räcker om man vill ha en sund labbe.

Jaktlabrador är inte ens samma sak som en labbe, en jaklabrador är faktiskt en blandras! Pointer och BC är inblandat för att få fram mer jakt och arbetsvillighet och det gör att den inte ser ut som en labe ska göra.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Cilla R

Kanske ska komma med något förslag också
    Jag vet inte riktigt vilken storlek du rär ute efter, men frallor är jag helt kär i! Vi har en mops och jag ääälskar den rasen, men frallan kommer alltid att ligga nära hjärtat. Rolig hund i lagom förpackning.

• Funkyiore

Cilla R skrev 2008-10-18 19:59:35 följande:

Kanske ska komma med något förslag också Jag vet inte riktigt vilken storlek du rär ute efter, men frallor är jag helt kär i! Vi har en mops och jag ääälskar den rasen, men frallan kommer alltid att ligga nära hjärtat. Rolig hund i lagom förpackning.
    Min dotter vill ha en mops. Jag vill ha en Berner. Av allt vi läst om hundar, så verkar de raserna passa oss bäst. Men ursäkta en hundanalfabet; vad är "fralla" för ras?
  • seacucumber
    Funkyiore skrev 2008-10-18 20:03:24 följande:
    Cilla R skrev 2008-10-18 19:59:35 följande:
    Men ursäkta en hundanalfabet; vad är "fralla" för ras?
    fralla e fransk bulldog ;)
  • Funkyiore
    seacucumber skrev 2008-10-18 20:19:14 följande:
    fralla e fransk bulldog ;)
    Hahaha! Tack! Min man gissade på det, men jag var för upptagen med fl för att registrera vad han sa
  • Cilla R

Åh förlåt det är klart att inte alla vet vad en fralla är 
    Vi har bekanta som har en berner och en mops, de fukar alldeles utmärkt ihop.

• seacucumber

cilla R: men hur e mopsarna då? e dem bra första gångs hundar?

• Cilla R

En mops är en mops!
    jag gick över från labbe till mops och jag kan lugnt säga att det från och med nu alltid kommer att bo en eller flera mopsar i vår familj.
    Mopsen är rolig, charmig och orädd. Det får plats mycket i den lilla skallen, det gäller bara att hitta rätt träningmetod för just din mops
    Det man ska komma ihåg med mopsar är att det är en sälskapsras och de har lite svårare att bli rumsrena så man måste ha tålamod. Vår Esther blev helt rumsren strax innan hon fyllde 1 år och då har jag verkligen jobbat med henne och gått ut regelbundet.
    Det är en urcharmig ras som gillar barn. Nackdelarna är dock ögonskador och ibland andnigsproblem. Vi har alltid en liten buffert till oförutsedda veterinärbesök.

Svar på tråden förstagångshund?!