• MajaLarsson

förstagångshund?!

Har sagt att jag inte tänkt skaffa hund på bra många år men nu har jag suttit och sökt efter information om en amstaff-labradorblandning i ett par dagar och inser nu att jag skulle vilja ha en hund om något år!

Det finns så otroligt många hundraser - vilka är bra att ha som en "förstagångshund"?
    Vi är vana vid hundar och har varit fodervärs ett par ggr förut och passar ganska ofta andras vovvar så helt ovana är vi inte. Vuxit upp med hundar oxå.

Bor i lägenhet på knappt 100 kvm.
    Har "lagom" mycket tid till motion. Inte 4 tim/dag men ca 2 tim!
    Har barn.
    Hunden kommer ej behöva vara hemma i mer än ca 4 tim själv.

någon som har förslag?

• Svar på tråden förstagångshund?!
  • subkutan

Fast man har tagit bort namnet "pinscher" från dobermann just för att raserna inte har ett smack med varandra att göra, utom möjligtvis färgerna Cool

Det är en enorm skillnad mellan dvärgpinscher/pinscher och dobermann. Framförallt i aktiveringsbehov.
    Dobermann är dessutom absolut ingen hund man ska ha om man inte lägger ner timmar på att aktivera den (alltså ingen hund för TS) Oskyldig

• MajaLarsson

nä dobermann vill jag inte ha!

• subkutan

Nej, det är bra ;)
    Men det kändes som att Pikaur rekommenderade dobermann iom att det är en pinscher (vilet det alltså inte inte är :))

• Pikaur
    subkutan skrev 2008-10-18 16:37:54 följande:
    Nej, det är bra ;)Men det kändes som att Pikaur rekommenderade dobermann iom att det är en pinscher (vilet det alltså inte inte är :))
    Uhm... Nej? Det gjorde jag inte? Jag föreslog _pinscher_. Och påtalade att den finns i olika storlekar.
    Att man avlat bort det lilla blod pinschern hade ur dobermannen vet jag, dock kallas den fortfarande pinscher hos många i Tyskland - om man nu ska ordbajsa
  • subkutan

Jaha, jag som missförstod att du bara rekommenderade mellanvarianten Cool

Och *påpekar igen* den finns alltså bara i två storlekar.
    Pinsch o dob har olika bakgrund, ändamål och aktivitetsnivå (pinsch har mer gemensamt med schnauzer exempelvis).
    Dob har (mig veterligen) aldrig tillhört pinscherhundarna annat än till namnet.

Viktiga saker det här serrö Räcka ut tunganFlört

• subkutan

Kanske inte ska spamma din tråd, TS
    Pinscher, dvärg som "mellan", är iaf urtrevliga hundar och bra förstagångsvovvar!

• Drakfisk
    Svar på #26
    Jag har en pinscherhane (alltså mellanstorleken), och jag måste verkligen säga att det INTE är en bra förstagångshund för vem som helst! Dvärgpinschern kan jag för lite för att våga uttala mig om, men jag kan skriva en del om pinschern:

Vissa individer inom rasen har en viss benägenhet för aggressivitet (speciellt om de hamnar hos en ägare som inte alls vet hur man ska uppfostra dem), de är envisa, kan bli rätt vaktiga och vissa har problem med att bli lämnade ensamma. Många pinschrar tenderar dessutom att vara "enmanshundar" som är väldigt bundna vid sin ägare, lite som dobermann.

Jag tycker pinschern är en alldeles underbar ras, men det är helt enkelt inte en ras som passar vem som helst. Funderar man på labbe och skaffar pinscher kommer man att bli djupt besviken. Pinschern är SVÅR att motivera, den tolererar inte orättvis behandling osv.

Pinschern kräver dessutom mycket motion, min hund får 3-4 timmar motion varje dag, plus hjärnstimulans.

På rasklubbens sida kan man läsa mer: www.pinschersektionen.se/
    Rasklubben skriver bl.a. följande: "När man skaffar en Pinscher är det viktigt att tänka på att det är en aktiv hund och inte en knähund. Den kräver ett visst mått av både fysisk och mental träning för att må bra. Utomhus behöver den få utlopp för sin energi, för att vara lugn och harmonisk inomhus."
  • MajaLarsson

hmm... vad svårt det ska vara då!
    Jag vill verkligen inte göra misstaget att välja "fel" hund.

Okej, om vi går tillbaka till labrador.
    Är det något som inte är bra med rasen? Passar den inte i alla familjer?
    Behöver den över 2 timmars motion/dag för att må bra?

Vi är såklart beredda att gå kurser, ta reda på mer info, besöka uppfödare etc.

• subkutan
    Drakfisk skrev 2008-10-18 18:25:59 följande:
    Svar på #26Jag har en pinscherhane (alltså mellanstorleken), och jag måste verkligen säga att det INTE är en bra förstagångshund för vem som helst! Dvärgpinschern kan jag för lite för att våga uttala mig om, men jag kan skriva en del om pinschern:Vissa individer inom rasen har en viss benägenhet för aggressivitet (speciellt om de hamnar hos en ägare som inte alls vet hur man ska uppfostra dem), de är envisa, kan bli rätt vaktiga och vissa har problem med att bli lämnade ensamma. Många pinschrar tenderar dessutom att vara "enmanshundar" som är väldigt bundna vid sin ägare, lite som dobermann.Jag tycker pinschern är en alldeles underbar ras, men det är helt enkelt inte en ras som passar vem som helst. Funderar man på labbe och skaffar pinscher kommer man att bli djupt besviken. Pinschern är SVÅR att motivera, den tolererar inte orättvis behandling osv. Pinschern kräver dessutom mycket motion, min hund får 3-4 timmar motion varje dag, plus hjärnstimulans. På rasklubbens sida kan man läsa mer: www.pinschersektionen.se/ Rasklubben skriver bl.a. följande: "När man skaffar en Pinscher är det viktigt att tänka på att det är en aktiv hund och inte en knähund. Den kräver ett visst mått av både fysisk och mental träning för att må bra. Utomhus behöver den få utlopp för sin energi, för att vara lugn och harmonisk inomhus."
    Då tar jag tillbaka mitt uttalande om att pinschrar är bra förstagångshundar Cool
    Fast jag tycker inte att dom skriver det på hemsidan att dom behöver så mycket motion/stimulans som 3-4 timmar per dag.
    Alltid får man lära sig ngt nytt! Glad
  • Tessa606

Labben är en underbar ras!! Två timmars aktivitet om dan räcker, men inte bara promenader rätt upp o ner, kör man lite träning/hjärnjobb så räcker det helt klart!
    Vad det gäller pälsen så är det inget man behöver klippa/trimma men de jag har haft har fällt ganska mycket så det största jobbet var att dammsuga

Svar på tråden förstagångshund?!