• MajaLarsson

förstagångshund?!

Har sagt att jag inte tänkt skaffa hund på bra många år men nu har jag suttit och sökt efter information om en amstaff-labradorblandning i ett par dagar och inser nu att jag skulle vilja ha en hund om något år!

Det finns så otroligt många hundraser - vilka är bra att ha som en "förstagångshund"?
    Vi är vana vid hundar och har varit fodervärs ett par ggr förut och passar ganska ofta andras vovvar så helt ovana är vi inte. Vuxit upp med hundar oxå.

Bor i lägenhet på knappt 100 kvm.
    Har "lagom" mycket tid till motion. Inte 4 tim/dag men ca 2 tim!
    Har barn.
    Hunden kommer ej behöva vara hemma i mer än ca 4 tim själv.

någon som har förslag?

• Svar på tråden förstagångshund?!
  • subkutan

En renrasig reggad hund - mellan 7000 och 11000 i inköp.

Kostnader per månad för min hund:
    skitfoder 150kr (han fungerar på det och då tänker jag inte lägga ut multum på en färgglad påse)
    försäkring 2-300 (minns ej, autogiro..)

Engångskostnader:
    Har ett koppel och ett halsband som vi använder till vardags (inköpspris kanske 300 sammanlagt).
    Klotång för 149 kr som håller hela livet.
    En gummikarda för att ta bort lite hår. Ca 100 kr.

Sedan eftersom jag tränar min hund tillkommer lite träningsattiraljer men det är ju inget som är nödvändigt till en sällskapshund.
    Med träningsattiraljer menar jag (förutom skyddsärm, specialsele osv) BRA, hårda, bollar med snöre. Skitdyra (runt 100) men om man bara ska "kasta boll" kan man ju köpa tennisbollar i trepack på Dollarstore för ngn tia :)

Ger inte min hund tuggben, förutom märgben fr Ica (fyrapack ca 15kr) ngn gång emellanåt.
    Han har inga leksaker inne (inne vilar man, inte leker ), men om man vill ha det åt sin hund går det att göra egna av tec gamla hopknutna handdukar.

Hundgodis, om man vill ha det, kan man göra enkelt o billigt av blodpudding som man torkar i ugnen.

Det som kostar, och måste kosta, är alltså mat och försäkring.
    Och att ha en slant undanstoppad om man skulle behöva besöka vetrinär.

Det behöver inte vara dyrt med hund - man behöver inte köpa en massa dyra och onödiga leksaker, godis, vitaminer, kläder, hundra halsband etc...
    Tycker att många har alldeles för mkt saker åt sina djur - och har man råd - go ahead! :)

Själv lever jag lite efter filosofin att inte konsumera för mkt...

• subkutan

Hur ska hunden se ut då?

Glömde en viktig kostnad - vaccination!
    Ca 300 första året, sedan är det väl en gång om året kanske? Jag lömmer bort, har datumet uppskrivet i nästa års kalender ;)

• subkutan

Grand danois!
    Fast då kommer vi upp i matkostnader o nog även föräkring. Och vet-kostnader skulle jag tro..

• MajaLarsson

grand danois: oj, nä den är nog lite för stor tror jag!

Ja, hur vill jag att "min" hund ska se ut?
    Mellanstor hund. Utseende jag gillar: schäfer, golden, labrador, jämthund etc.
    Gillar rottweiler, amstaff, pitbull etc oxå men de är inte någon sådan hund jag är ute efter.

Pinscher var en jättefin hund!
    Har en stor tjock bok om hundraser från a-ö i förrådet, kanske kan vara en god idé att ta fram den?!

• Dammtussen

Har en golden/labb blandis och han har kort påls som labben men lite högre typ som golden
    Att säga exakt vad en hund kostar i månaden är ju jätte svårt vår hund har varit ganska dyr då han legat innlagd två gånger pga kronisk gastrit så det kan bli dyrt där är ju bra föräkring a och o
    Men här är ca vad min bebis kostar
    försäkring vet vård upp till 65000 per år och 10% i rörligt 1100 i självrisk 300/ mån kortison ca 100:- för ca ett halvår special foder ca 800 :- månaden sen tillkommer bajspåsar vacc kostnader mm

Min nöjer sig med en riktigt lång promiz och en kort om dan sen är han ute ganska mycket i trädgården.
    MEN dessa hundar är ju oxå olika vissa vill jobba mer vissa mindre

• Pikaur
    MajaLarsson skrev 2008-10-18 13:42:51 följande:
    Pinscher var en jättefin hund! Har en stor tjock bok om hundraser från a-ö i förrådet, kanske kan vara en god idé att ta fram den?!
    Fördelen med pinschern är att det finns 3 olika storlekar att välja mellan, har kort, lättskött päls och är pigga och lättlärda Nackdelen är väl kanske att om de blir uttråkade får för sig diverse saker, t ex rymma

En bok om hundraser kan vara bra för att hitta raserna man tycker tilltalar en, både till syfte och utseende. Sedan bör man dock kontkata uppfödare för att få reda på verkliga fakta.
  • subkutan
    Pikaur skrev 2008-10-18 14:23:20 följande:
    Fördelen med pinschern är att det finns 3 olika storlekar att välja mellan, har kort, lättskött päls och är pigga och lättlärda Nackdelen är väl kanske att om de blir uttråkade får för sig diverse saker, t ex rymma En bok om hundraser kan vara bra för att hitta raserna man tycker tilltalar en, både till syfte och utseende. Sedan bör man dock kontkata uppfödare för att få reda på verkliga fakta.
    Det finns väl ändå bara två olika pinchersorter? Fot i munnnen
    Mellan (som bara heter pincher nu) och dvärg?
  • Fam SuorantaDahl

Jag säger oxå Dansk svensk gårdshund. Vi har en casper på 5 mån. Helt underbar vovve & lättlärd e han oxå

• Pikaur
    subkutan skrev 2008-10-18 15:02:12 följande:
    Det finns väl ändå bara två olika pinchersorter? Mellan (som bara heter pincher nu) och dvärg?
    Den 3:e och stora pinschern kallas även Dobermann
Svar på tråden förstagångshund?!