• qti88

Sticka?

Hej allesammans!

Är helt ny i världen med stickor, rät maskor, aviga maskor och allt där till.

Skulle gärna vilja diskutera lite med likasinnande angående just stickning. T ex garner, mönster, priser osv.

Skriv gärna!

Just nu håller jag på med en tröja till sonen i Akryl, första tröjan någonsin, melerat garn. Är på bakstycket men fan vad petigt det är!!

Mamma till världens finaste lilla kille
  • Svar på tråden Sticka?
  • qti88

Hej!

Vad kul med en till nybörjare!

Jag har precis börjat med en tröja till sonen. Första gången någonsin jag stickar med resår och massa aviga, sneräta och helräta maskor och så. Men jag har lyckats avluta bakstycket nu, ska ge mig in på framstycket. Sen har jag armarna och resåren till halsen kvar.. Det  ser faktiskt ut att bli ganska fint.

Dom ser lite petigare ut att sticka än en tröja? Men det kanske blir lätt?

Mamma till världens finaste lilla kille
  • qti88

Alltså vanlig rätstickning typ halsdukar har jag gjort sen jag var 14, men är helt ny på aviga maskor, resårer och så.

Så nu när bakstycket är klart funkar det inte alls att få till resåren på framsidan, hah. Tur att jag ska hem till morsan som är någolunda expert på söndag, hon får styra upp det där..

Hur länge har du stickat?

• qti88

A det är det vanliga..

Åkte till min mormor idag och kom faktiskt igång en del med resåren, men sket sig så fort jag kom hem och skulle sticka själv..

Ska ge morgondagen en chans, funkar det inte får jag göra det med morsan på söndag..

Jag tror faktiskt det har blivit nåt fel på amaskningen på bakstycket, men när morsan har fixat det på söndag kan jag slänga in en bild..

Bebiskläder är aldrig fel :) hur gammal är din/dina?

Jag fick en hel drös med sjukt snygga mönster från typ 60-90 talet av mormor idag.. Plus en massa gammalt garn, så nu blir det att komma igång ordentligt så fort den här tröjan är klar..

Även mohair mönster fick jag :D (favvogarnet)

Det är kul när man har kommit igång, men så jävla jävligt när man fastnar som jag har gjort nu

• qti88

A det förstår jag.. Men mönstret jag går efter är till en 2åring, skulle kunna skriva ner det här om du vill prova?

• qti88

Jag använder ett melerat akrylgarn :) Köpte 2 nystan på 100g/st. Akryl är lätt att sticka i och man ser på en gång om det blir fel + att det är jätte lätt att repa upp och göra om i akryl.

Kan ju börja med att skriva ner bakstycket för det är det som jag är klar med.. :)

BAKSTYCKE

Resår: Jag har gjort resåren med 3,0 or. Börja med att lägga upp 49 maskor. Så stickar du varannan rät varannan avig.

Vill du göra som jag gör och kantsticka så att kanten blir rak så börjar du och avslutar varje varv med en rät maska.

Om du väljer att kantsticka så ska som sagt varje maska i slutet och början av resåren vara rät.

Då ska du ignorera den första och sista maskan på varje varv vid räkningen av varannan maska.

Avslutar du varvet med en avig så ska den första på nästa varv vara rät. Så om du kantstickar så börjar du nästa varv med två räta maskor. Och ibland blir det så att du avslutar varvet med två räta (om du nu kantstickar) och då börjar du med en rät i kanten till nästa varv och sen en avig.

Resåren ska bli 4 cm lång.

När du har stickat en 4 cm lång resår så ska du börja sticka vartannat varv med räta maskor och vartannat varv med aviga maskor. Då blir det slätstickning, vilket är sjukt snyggt. Vill man så kan man rätsticka resten av tröjan med enligt mig är det inte alls lika fint som slätstickat.

Har du kantstickat resåren så ska du kantsticka här också, alltså börja och avsluta  även dom aviga varven med rät maska.

När du börjar sticka efter resåren ska du öka med 10 maskor under första varvet och byta ut till stickor som är 3,5.

När hela bakstycket med resåren är 32 cm är det dags att avmaska.

AVMASKNING
    Varv 1 (räta): Maska av 8 i början på varvet. Sticka 15 maskor och avmaska 19 till.
    Varv 2 (aviga): Maska av 8 i början på varvet och sticka varvet ut.
    Varv 3 (räta): Maska av 7 i början och räkna sedan ut så att du avmaskar 2 i mitten.
    Varv 4 (aviga): Maska av 7 i början och sticka varvet ut.
    Varv 5 (räta): Maska av dom som är kvar.

Hoppas det inte blev allt för krångligt det där :)

• qti88

Ingen fara alls!! Jag stickar ju inte på dagarna så jag jobbar.. Men kanske 2-3 kvällar..

Framstycket däremot gjorde jag resåren till i fredags ocg stickade klart igår.. Ska bara invänta mönstret från en tjejkompis som stickar samma mönster så jag vet hur det ska maskas av..

Ska till min mamma idag och fixa till bakstycket då det blev fel i min avmaskning, men kan ju fota när mamma har fixat det o slänge in här så du får se :)

Har även bestämt mig för vad det ska bli av restgarnet, lär ju få typ en nystan över när ärmar och resårkragen till tröjan är klara.. 

Då blir det en rund sån här resårhalsduk som man bara drar över huvudet och en mössa i samma garn :) lillkillen ska vara supersnygg i vår !! :)

• qti88

Åh så mysigt :) Vi har varit hos min mamma hela dagen och kom nyligen hem, stackars liten stupade rätt i säng..

Jag ska ta och slänga in en bild på bakstycket så fort jag fattar hur man gör det i ett forumsinlägg..

Men tänk på att det rullar ihop sig lite i sidorna på den :p därför kan den se lite skum ut, men det kommer inte alls synas när den sys ihop sedan :)

Hur långt har du kommit med ditt bakstycke då?

Svar på tråden Sticka?