• qti88

Sticka?

haha sådär är jag också! Stickar tom framför datorn.. nuvarande projekt är en tröja till sonen..

• qti88

stenfalk, då är du lite utav en guru då iaf? *s*

Jag har iaf lyckats med bakstycket på tröjan  nu. Var ingen idé att gå efter mönstret för min son är så mycket längre.. Så när det var dags att börja avmaska för raglan var det bara att mäta och mäta...

Nån som vet om det är smidigare att göra ärmarna före jag gör framstycket när jag fortf. har 2 nystan?

• qti88

Garnet är ganska enfärgat så det spelar inte så stor roll, men jag förstår inte alls mönster beskrivningen för ärmarna... låter som ren arabiska för mig.. och jag är väldigt svensk..

• qti88

Lägg med stickor nr 3,1/2  33 m och sticka resår 1am, 1 rm i 5 cm, öka 1 m i var sida på sista varvet. Byt till stickor nr 4 och slätstickning otom på de 2 yttersta m i var sida som stickas i rätstickning hela vägen upp.

Så långt är jag med.. nu kommer arabiskan:

Öka 1 m i var sida innanför de 5 yttersta m med 2,1/2 cms mellanrum 5 gånger. När ärmen mäter 21 cm maska av 2 m i var sida. Minska därefter för raglan som på bakstycket, först vart 4e varv 3 gånger, därefter vartannat varv tills 13 m återstår. Maska av i 3 omgånger från framkanten och minska för raglan 1 gång i bakkanten.

• qti88

Ragla biten kan jag :) Men eftersom att jag aldrig har gjort en tröja förrut är det nog lättast med en ärm i taget :)

men det jag inte är riktigt med på är hur jag ska lyckas avmaska för raglan bara 1 gång? var ju hur många varv som helst på bakstycket?

• qti88

ahh då är  jag med.. när det är 21 cm långt ska jag göra precis som på bakstycket?

• qti88
    stenfalk skrev 2008-11-18 19:44:01 följande:
    Ja. Först ska du maska av en maska i varje sida, och sen ska du göra precis som på bakstycket.
    aa men då blir det prec som på bakstycket bara det att man avmaskar 1 på var sida innan här o man avmaskar 2 på var sida innan på bakstycket :p men ¨då är jag med iaf :) tack så mycket för hjälpen :)
  • qti88
    Sagofe skrev 2008-11-19 00:55:29 följande:
    Vad kul med lite nytt folk i tråden Här har jag virkat en nalle de senaste dagarna. Min brorson ska få den i julklapp och nu håller jag på med en nalle till min dotter. Det känns lite småjobbigt att min son säger att det är en katt bara Sen ska jag nog ta tag i att sticka något igen. Det jobbiga är att jag vill ge bort grejerna nu på en gång. Det är ju över en månad kvar till jul, det känns som en evighet! Det där med många projekt lär nog aldrig hända här. Jag är en sån där som MÅSTE göra klart saker innan jag börjar på något nytt, även om jag tycker att det är tråkigt. Jag är likadan med böcker, kan aldrig läsa flera böcker samtidigt som en del gör
    Har du nån bild på nallarna så man kan se hur dom blev? Jag är snart klar med bakstycket och ena armen till tröjan..
  • qti88
    Sagofe skrev 2008-11-19 21:01:25 följande:
    www.familjeliv.se/hem/sagofe/gallery/phpytme3...Där är den som min brorson ska få i julklapp.
    Gud så söt den var

Stenfalk: Tack för hjälpen, blev jätte bra med ärmen.. Om jag har förstått det rätt så ska den andra ärmen avmaskas från det aviga varvet så att dom inte blir likadana, eller har jag fel?
  • qti88

Oj, nu blidde det komplicerat.. Mammsen sa att det bara var o avmaska på aviga varvet ist så skulle det bli kanoners...

• qti88

Bra :-P man ska inte övergöra det när det är första tröjan :p

• qti88
    Sagofe skrev 2008-11-20 21:06:45 följande:
    qti: Hur långt har du kommit med tröjan nu? Och hur gick det med halsduken? Har du någon koll på hur man gör fransar i halsdukar förresten? Fick precis en förfrågan i min gästbok om jag gör såna där nallar till försäljning så nu sitter jag här och är mallig för mig själv
    Tröjan har jag gjort bakstycket och en ärm till :) Halsduken är klar.. Nej jag har ingen aning, men kan fråga min mamma imorgon om du vill? Annars kanske någon annan i tråden har koll på det!!

Gud vad kul ang. nallen Den var superfin så jag förstår att folk vill ha sånna!!!
  • qti88
    Sagofe skrev 2008-11-20 21:21:53 följande:
    Kan ju kolla om någon i tråden vet, annars får du gärna svara. Har tänkt göra en halsduk till min sambo då vill jag göra den med fransar Du har inte lust att visa upp din halsduk?
    har bild på den i kameran, kan lägga in imorgon
  • qti88

Sagofe: Du kan LÄTT ta en 100ing för den!!

Har dessvärre vart handlingsförlamad så har inte fått in bild på halsduken än...

• qti88

Sagofe: låter kul :) du har kommit igång riktigt ordentligt.. jag har stickat klart alla stycken till tröjan, ska till morsan i veckan och få hjälp att sy ihop och sticka krage osv..

• qti88

Sagofe: Så fin din blogg var och ankorna/kycklingarna var hur fina som helst!

• qti88
    Sagofe skrev 2008-12-03 19:56:10 följande:
    mariemarran: Det blir säkert jättebra. Jag kan inte alls sticka strukturmönster, jag är en nybörjare när det kommer till stickning, så jag kan inte säga om det blir svårt eller inte. Att sy ihop tror jag inte kommer att synas så mycket i alla fall. Vad ska du göra för färg? qti: Tack, vad glad jag blir Jag kallar dem kycklingar, men jag är säker på att sonen kommer säga anka Imorgon blir det nog svärmors julklapp upplagd. Hur går det med dina saker?
    Jodå, har inte hittat något garn till sjalen än som jag varit nöjd med :( så det blir väl suista minutenstickning för den antagligen ..

Men tröjan är snart klar.. ska sys ihop och stickas en krage på bara
  • qti88

God fortsättning!

har alla haft en fin jul?

Svar på tråden Sticka?