Sticka?
haha sådär är jag också! Stickar tom framför datorn.. nuvarande projekt är en tröja till sonen..
haha sådär är jag också! Stickar tom framför datorn.. nuvarande projekt är en tröja till sonen..
stenfalk, då är du lite utav en guru då iaf? *s*
Jag har iaf lyckats med bakstycket på tröjan nu. Var ingen idé att gå efter mönstret för min son är så mycket längre.. Så när det var dags att börja avmaska för raglan var det bara att mäta och mäta...
Nån som vet om det är smidigare att göra ärmarna före jag gör framstycket när jag fortf. har 2 nystan?
Garnet är ganska enfärgat så det spelar inte så stor roll, men jag förstår inte alls mönster beskrivningen för ärmarna... låter som ren arabiska för mig.. och jag är väldigt svensk..
Lägg med stickor nr 3,1/2 33 m och sticka resår 1am, 1 rm i 5 cm, öka 1 m i var sida på sista varvet. Byt till stickor nr 4 och slätstickning otom på de 2 yttersta m i var sida som stickas i rätstickning hela vägen upp.
Så långt är jag med.. nu kommer arabiskan:
Öka 1 m i var sida innanför de 5 yttersta m med 2,1/2 cms mellanrum 5 gånger. När ärmen mäter 21 cm maska av 2 m i var sida. Minska därefter för raglan som på bakstycket, först vart 4e varv 3 gånger, därefter vartannat varv tills 13 m återstår. Maska av i 3 omgånger från framkanten och minska för raglan 1 gång i bakkanten.
Ragla biten kan jag :) Men eftersom att jag aldrig har gjort en tröja förrut är det nog lättast med en ärm i taget :)
men det jag inte är riktigt med på är hur jag ska lyckas avmaska för raglan bara 1 gång? var ju hur många varv som helst på bakstycket?
ahh då är jag med.. när det är 21 cm långt ska jag göra precis som på bakstycket?
Oj, nu blidde det komplicerat.. Mammsen sa att det bara var o avmaska på aviga varvet ist så skulle det bli kanoners...
Bra :-P man ska inte övergöra det när det är första tröjan :p
Sagofe: Du kan LÄTT ta en 100ing för den!!
Har dessvärre vart handlingsförlamad så har inte fått in bild på halsduken än...
Sagofe: låter kul :) du har kommit igång riktigt ordentligt.. jag har stickat klart alla stycken till tröjan, ska till morsan i veckan och få hjälp att sy ihop och sticka krage osv..
Sagofe: Så fin din blogg var
och ankorna/kycklingarna var hur fina som helst!
God fortsättning!
har alla haft en fin jul?