• Sagofe

Sticka?

Hej!
    Kan knappt sticka alls, bara vanliga maskor och jag har inte gjort det på flera år, men jag är sugen på att lära mig nu. Skulle vara kul att kunna göra saker till barnen

Har hitta dessa: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=33&lang=se och det verkar ju vara en enkel sak att börja med. Tänkte sy dit pärlor i en rad längst ut på kanten och ge dem till min mamma i julklapp om de blir bra. Ska ge mig ut imorgon och köpa det som behövs, tänkte jag.

Den sidan har förresten massor med gratis mönster, både stickat och virkat.

• Sagofe

Haha, inte en aning. En tröja känns jätteambitiöst för mig. Tyckte att de där såg enkla ut.

Har du kunnat sticka länge?

• Sagofe

Rätstickning är det "vanliga" va? Det har jag kunnat sen jag var 4-5 men jag har inte stickat något alls sedan vi fick sticka vantar i 8:an. Det är 10 år sedan nu

Typiskt att det körde till sig, men skönt när man kan få hjälp. Jag har min farmor som bor i närheten så jag har tänkt springa över till henne om jag får problem.

Jag, min klant, glömde att köpa både garn och stickor när jag var på stan idag. Köpte bebiskläder istället. Jag får ta tag i det imorgon eller på söndag istället. Vill ju komma igång redan nu.

Har du någon bild på tröjan (så långt som du kommit med den)?

• Sagofe

Jag tycker att det är strong att börja med en tröja när du är ny på så mycket. Lyckas jag med lite smågrejer så ska jag nog ta mig an tröjor längre fram också. Virka kan jag något så när så jag har tänkt testa att virka kläder också.

Jag har en son som blev 2 år i september och en dotter på 3 månader. Rätt lagom storlek när jag ska börja med kläder sen med andra ord, att göra exempelvis en tröja i vuxenstorlek känns lite overkill när man inte gjort det förr

• Sagofe

Gärna! Vad är det för garn du använder till den?

• Sagofe

Tack! Inte alls krångligt, det verkar ju så enkelt att jag hade satt igång redan nu om jag hade haft garn hemma. Försökte få min sambo att köpa garn och stickor till mig förut när han skulle åka och handla, men han bara tittade på mig som om jag vore dum och sa något om att jag fick sköta sånt själv

Hur långt tid har det tagit för dig att göra bakstycket, ungefär?

• Sagofe

Ska bli kul att se
    Resårhalsduk är ju hur smidigt som helst. Man behöver ju inte oroa sig för att den ska tappas heller.

Nu vaknade barnen efter att ha sovit middag så jag ska ta mig ett bad med min dotter (brukar alltid bada tillsammans med henne på söndagar ) sen ska jag ge mig ut och köpa garn. Woho!

• Sagofe

qti: Jag är imponerad. Mina grejer lär ju ser 1000 gånger värre ut. Visst syns det att det inte är från någon som stickat i 20 år, men skitbra för att vara första gången!

Trogga: Tack för tipset, men jag kör nog på tumhål ändå. I mönstret jag ska gå efter så syr man ihop pulsvärmarna och lämnar ett hål för tummen, så jag tror inte att det blir så svårt. Hade det varit rundstickning (det är så det heter väl?) så hade jag absolut gjort som du skrev

Var nere på stan och skulle köpa garn och sånt idag, men då hade självklart affären flyttat utan att lämna någon information om var *suck* Kollade upp var på eniro nu ikväll i alla fall, så jag får ta mig en tur dit imorgon istället. Jag som var så sugen på att sätta igång idag! Var sur ett bra tag efter det

• Sagofe

qti: Vad synd. Men som du sa, du har ju lärt dig i alla fall. Blir det nya också en tröja till sonen?

Trogga: Har du hållt på länge?

Idag har jag lyckats få tag på garn, äntligen! Så ikväll ska jag sätta igång.

• Sagofe

Trogga: Då får du bli vår expert här då Virka tycker jag är kul, men det kan bero på att jag är mycket bättre på det än stickning. Kanske tycker tvärtom sen när jag kommit igång ordentligt med att sticka.

qti: Jag har inte kommit så långt. Har stickat 7 cm ungefär. Hade nationellt prov idag och religionsprov på torsdag så jag kommer inte kunna ägna mig så mycket åt stickningen som jag vill, men en del ska jag väl hinna med ändå

Vet någon om man behöver något särskilt lim på garn förresten? Jag testade att virka en blomma häromdagen och min svärmor tyckte att det skulle vara fint att göra kylskåpsmagneter av såna, så jag tänkte göra några till, limma magneter på baksidan av dem och ge bort dem till henne i julklapp.

Svar på tråden Sticka?