• Sagofe

Sticka?

Jag kan svara på det redan nu, de är väldigt enkla att göra 4 aviga maskor i varje kant, resten räta. Det enda som är lite pilligt är att garnet är så tunt, men nu när jag vant mig gör inte det något heller. Jag struntade i glittertrådarna och kör bara med alpaca. Man behöver ju inte göra exakt som mönstret

Vill gärna se en bild sen. Är det ett krångligt mönster?

• Sagofe

Trogga: Limpistol låter vettigt Borde väl finnas på Claes Ohlsson och såna ställen.

qti: Surt när det blev fel. Man behöver nog inte att använda just alpaca bara för att det står i beskrivningen. Man behöver ju inte göra precis som det står. Vill du testa att göra i ett annat garn så är det ju bara att köra Det enda att tänka på är att alpaca är rätt tunt, så vill man ha det så fint så måste man ju hitta ett annat tunt garn. Vill man ha det grövre kanske inte lika många maskor behövs heller.

Själv repade jag upp allt mitt igår kväll och började om. De första varven såg så fula ut jämfört med de jag gjort när jag hade kommit en bit så jag var inte nöjd. Lyckades sticka till 7 cm igår i alla fall, så jag är tillbaka där jag var när jag började repa upp allt

• Sagofe

Nu har jag kommit ungefär 15 cm på den första. De ska vara ca 25 cm, sen ska det virkas en kant på och så har jag tänkt sy på några pärlor på ovansidan, även om det inte är med i mönstret. Men jag har kommit på att jag inte har en aning om hur man avmaskar. Haha! Nåja, på garnstudion.com finns det säkert en beskrivning på det med, det finns det ju på allt annat. Längtar bara tills det är kväll så barnen har somnat och jag kan fortsätta sticka

• Sagofe

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-11-06 21:39:41 följande:

Hej alla stickare, jag håller på och lär mig att sticka och det går ju jättebra . Lär mig sticka på olika sätt så jag ska sticka små lappar på ca 15*15 cm och sedan göra ett litet lapptäcke av det är det tänkt. Ngn som gjort detta innan och kan tipsa om hur ni fick ihop allt eller visa kanske.
    Nej, jag har bara virkat lapptäcken av mormorsrutor. Men de sydde jag helt enkelt ihop och virkade en kant om sen. Funderade på att sy fast ett tyg på baksidan, men det kändes inte som att det behövdes i alla fall.

qti: Känner igen din beskrivning lite smått. Jag har ju maskat av när jag gick i skolan och hade syslöjd, så jag ska nog få ihop det. Snart dags, inte mycket kvar att sticka på den första nu. Hinner nog med det ikväll. Ska man fästa trådarna sen, eller är det bara att klippa av?

Trogga: De där var riktigt snygga! Ska du köra i samma färg? De såg jätteavancerade ut jämfört med mina som jag gått och varit så stolt över

Är det bara jag som tycker att det går fruktansvärt segt att ta sig in på garnstudio.com förresten?
  • Sagofe

mariemarran: Nejdu, jag lärde mig att sticka på nytt för mindre än en vecka sen så på samma stadium som du Jag kan i stort sett bara räta och aviga maskor. Virka kan jag, men när det kommer till stickning är jag en nybörjare

Nu ska jag slå mig ner framför tvn och sticka medan jag kollar på Idol.

• Sagofe

Nu vet jag inte om det är jag som är trött eller inte, ska du göra muddar till vantarna efter mönstret till handledsvärmarna?

Jag stickade klart den första av mina igår. Hann med att sy ihop den också. Nu ska bara kanterna virkas och så ska jag sy dit några pärlor så är den första klar. Får se om jag hinner med det idag kanske, i så fall lägger jag upp en bild ikväll.

• Sagofe

Nu är jag klar med den första handledsvärmaren:

www.familjeliv.se/hem/sagofe/gallery/phpqi6wbr.jpg

Har gjort dem lite annorlunda än vad det stod i mönstret. Dels har jag ju sytt på pärlor och så virkade jag en kant runt tumhålet också. Bara att sätta igång med nästa då.

• Sagofe

Trogga: Tack Mormorsrutor gillar jag att göra, det är så enkelt, men jag har bara gjort filtar. Du får gärna visa upp västen sen, kanske skulle kunna försöka mig på en också, vem jag nu skulle kunna ge den till.

mariemarran: Såg mysigt ut Vantar och sockar skulle jag också vilja kunna göra. Sånt går ju alltid åt när man har barn.

• Sagofe

qti: Tack Men de där är stickade, riktigt enkla! Jag följde ju ett mönster men ändrade lite.

Lägg upp 42 maskor på dubbla stickor och dra sen ur den ena. Sticka en rät maska, sen 4 aviga. Fortsätt tills det är 5 maskor kvar, sticka 4 aviga och en rät. Gör likadant varje varv tills du stickat 25 cm, maska då av. Sy ihop i kanten och lämna ett hål för tummen.

Kanten är virkat genom att göra en fastmaska, sedan 4 luftmaskor, hoppa över ca 1 cm, gör an fastmaska, sedan 4 luftmaskor och fortsätt likadant varvet runt. Fastmaskor och luftmaskor är nog det simplaste man kan göra när det gäller virkning Jag gjorde en kant längst upp, en runt tumhålet och en längst ner, sen sydde jag på pärlor.

Nu har jag börjat med en sådan här nalle:
    www.lionbrand.com/patterns/justGifts.html
    Har bara gjort huvudet än så länge, men ska fortsätta ikväll. Det blir en till min dotter och så ska jag göra en med blått istället för rosa till min brorson i julklapp.

Jag tänkte faktiskt föreslå att du skulle ha silvertråd i sjalen innan jag läste att du redan funderat på det I övrigt skulle jag nog göra den lite grå-silveraktig. Och så kanske några snygga silverörhängen till det

• Sagofe

Vad kul med lite nytt folk i tråden

Här har jag virkat en nalle de senaste dagarna. Min brorson ska få den i julklapp och nu håller jag på med en nalle till min dotter. Det känns lite småjobbigt att min son säger att det är en katt bara

Sen ska jag nog ta tag i att sticka något igen. Det jobbiga är att jag vill ge bort grejerna nu på en gång. Det är ju över en månad kvar till jul, det känns som en evighet!

Det där med många projekt lär nog aldrig hända här. Jag är en sån där som MÅSTE göra klart saker innan jag börjar på något nytt, även om jag tycker att det är tråkigt. Jag är likadan med böcker, kan aldrig läsa flera böcker samtidigt som en del gör

Svar på tråden Sticka?