• mytrouble

Kort/ingen väntetid??! Panik

Nu blev jag helstressad Fot i munnnen. Har varit i StPetersburg och ställt in mig på att göra ÄD ca 20 dec. Men jag vill ha öppen spermadonator (från Danmark) och nu fick jag veta av en annan tjej att det inte finns några garantier att man kan föra in sperman i Ryssland. Det kan gå, men den kan även fastna i tullen och man riskerar att förlora sperman. Hon skulle nu se sig om efter annan klinik. Men jag kan pga min ålder inte vänta utan måste ha behandling så fort det bara går. Valde Ryssland pga priset (5535 euro) och noll väntetid.
    Är det nån som vet hur det är med väntetider och pris på andra kliniker i Europa??? Hittar inget på t ex AVA-Rigas hemsida... Känner lite panik här mitt i natten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 00:58
    Problemet som uppstod var alltså att jag kom fram till beslutet att jag vill ha en öppen donator - och var tvungen att försöka hitta en annan klinik/annat land (som tillåter ÄD för singlar)och där det är OK med öppen sperma - och att man får frakta dit den från Danmark. Generellt verkar det gå lättare i EU-länder. Och där jag nu vet att det är helt OK är Estland och Cypern. Ev kanske även vissa kliniker i Spanien och Tjeckien

• Svar på tråden Kort/ingen väntetid??! Panik
  • fryxan

5535 låter mkt men allt är relativt, var i samma sits. stress på tiden, pratat om dk samt hem ins från privat donator. slutatde med svensk på summan av mindre än 4000 inkl hormoner etc. all include.blev grav på sista försöket 41 år

• Sleepingbeuty

Då är det bra mkt lättare om du väljer AVA i Riga där har de dansk sperma redan som man kan välja.Vet en som gjort det där.
    Kan vara värt priset då man slipper böket själv.Det har också visat sig att under transporter med sperma eller ägg så har inte temperaturer hållit sig konstant för att alla vet inte hur denna leverans ska behandlas.Då har det blivit förstörda på vägen.
    I Riga är väntetiden inte så lång.

• Raspberry81

Sedan är det mkt lättare att resa till Riga. Färjan på 400 (beroende på hytt), om man inte vill lägga ut onödiga resepengar. Riga har inga väntetider nu har jag hört/läst.

• mytrouble

Sleep o Hallonet: Tack söta vänner! Vet en tjej som just nu ska göra på AVA Peter, men står i kö så länge till Riga. Och hon säger det är 3-4 mån väntetid i Riga. Men jag ska sätta mig nu och mejla runt till dessa klin och fråga om nån kan ta mig i december. Annars får jag göra med anonym sperma i StPetersburg. Jag kan som sagt inte förlora en enda minut, eller hur? Fot i munnnen

• Sleepingbeuty

Fast 3-4 månader är inte länge i dessa sammanhangen mytrouble.
    Ibland går det fortare på AVA Riga för att de just hittar en bra match med dig.Om du nu vill ha dansk sperma också, så slipper du böket med det till S:T Petersburg.
    Ofta går det också direktflyg till Riga.

mytrouble skrev 2008-11-01 17:43:16 följande:
    Sleep o Hallonet: Tack söta vänner! Vet en tjej som just nu ska göra på AVA Peter, men står i kö så länge till Riga. Och hon säger det är 3-4 mån väntetid i Riga. Men jag ska sätta mig nu och mejla runt till dessa klin och fråga om nån kan ta mig i december. Annars får jag göra med anonym sperma i StPetersburg. Jag kan som sagt inte förlora en enda minut, eller hur?
  • mytrouble

Nej visst Sleepy, det kan man ju tycka. Men jag tänker som så att jag kanske måste räkna med att göra minst tre försök, och jag har ett år på mig innan åldersgränsen sätter stopp. Då känns varje månad viktig faktiskt. För det kan vara det som diffar i slutet på nästa år - att jag har otur och inte hinner göra en sista behandling just pga åldersgränsen. Den risken vill jag inte ta. Så visst, jag kan sätta upp mig på kö till Riga - men jag tänker inte vänta 3-4 mån om jag kan få det tidigare, det tycker jag skulle vara att utmana ödet. Visst det hänger inte på minuter - men en månad till eller från kan ha betydelse - just pga åldersgränsen... Jag vill ju hinna med så många behandlingar som möjligt innan jag fyller 50. Är kanske inte så optimistisk som en del andra - att jag utgår från att det lyckas första gången Flört

• Sleepingbeuty

Det finns andra länder som har högre åldersgräns om du känner paniken så.
    Den danska sperman i Riga är anonym också kan jag ju tala om.Eftersom jag känner en som berättat och varit där.Men man måste be om det där.de har ju både lettisk och dansk sperma på AVA Riga.

Jag förstår att du vill komma igång.

Men är det så viktigt att ha dansk sperma då?
    Med tanke på de ÄD barn jag har träffat så är de jätte fina och ser inte alls "utländska ut", (om det är det man oroar sig för?) De jag har träffat är både ÄD-barn från Lettland och cypern.

Det är ju ett barn man vill bära och föda.

Jag har aldrig planerat ekonomiskt som så att man kanske måste göra si och så många försök.Jag har tagit det efterhand, trots min ålder.Hade jag vetat på förhand så hade jag väl backat för länge sedan.Men så länge längtan finns där så finner man alltid lösningar på det ekonomiska.vet fler i vår ålder som väntar och sparar också.
    Jagväntar ju nu av eget val till april-maj.
    Men vi är olika.
    Var och en gör som den vill, eller hur?

Jag tänker bara på allt bök runt det hela.
    Med tanke på hur stressat allt är ändå, så behöver man ju så lite annat bök runt omkring som möjligt.

Hoppas du finner ett beslut och kommer iväg nu i dec mytrouble
    Jag hör av mig senare.

• Sleepingbeuty

Eller..du kan sätta upp dig på kö i Riga medans du åker till S:T Peterburg.
    För skulle du misslyckas...som vi verkligen inte får tro....så tar det ändå ca 3 månader tills nästa försök.

Du kanske inte behöver ett förstagångsbesök i Riga om de kan rapportera över från S: Petersburg kliniken till kliniken i Riga.

Man kan ju bli gravid och få missfall...då tar det tid innan man starar upp igen.

Att göra 3 försök på raken rätt av..det är styggt mot kroppen och själen.
    Det har jag aldrig orkat så där rakt av.
    2 på sin höjd, men inte 3.

Man blir väldigt hormonstinn och man är som en berg och dalbana.
    Kroppen behöver också vila emellan.

Kram på dig

• mytrouble

Sleepy: Nej, för guds skull. Jag bryr mig inte om ifall det är dansk sperma eller ej - utan jag vill bara ha en öppen donator. Och då är det väl från Danmark man kan få det vad jag vet, eller?? Och då måste det bli nåt ställe dit det går att få den 'öppna' sperman (eftersom Ryssland tjorvar).

Men det var skönt att bli påmind om att det finns länder med högre åldersgräns - hade nästan glömt bort det... Men vill iaf inte vänta längre än nödvändigt. Ju förr ju bättre

Jo men jag tror att jag sätter upp mig på kö så länge iaf. Precis som du säger. Tänkte det.

Jo, det är också det jag vet, att om man får missfall bör man vänta 3 månader tills nästa försök - och då går det ju bort en del tid. Alltså jag har självklart inte tänkt 3 på raken - utan jag räknar värsta scenariot Missfallsrisken är ju störst första 3 mån. Hypotetiskt kan jag tänka (värsta scenariot): Försök i dec ev missfall feb, nytt försök maj MF juli/aug och så 3:e försöket nov - och så har det året gått - och jag fyller 50. Man vet aldrig. Jag målar absolut inte fan på väggen - jag är en ganska optimistisk person - men jag är också realist och tycker det är bra att vara så förberedd som möjligt på att allt kanske inte kommer att gå som på räls Kram!!

• hymafr

mytrouble: Tänkte bara dela med mig av hur det var för mig.
    Först var det viktigast med insemination med öppen donator.
    När det inte funkade var det viktigast med IVF med anonym donator.
    Nu är det viktigast med ÄD med anonyma donatorer.
    Dvs nu har det gått så långt att det viktigaste är att det blir ett barn, oavsett om det är anonyma donatorer eller inte.
    Jag har tänkt som så att om jag skulle välja en öppen spermadonator så kanske barnet "hänger upp sig" på det och på något sätt tror att det är en pappa som den ska ha bra kontakt med som vuxen, när det i själva verket förmodligen skulle bli en enda kontakt och sen inget mer.

Jag tycker, precis som Sleepy, att du ska köra parallellt. Börja med St Petersburg och ha Riga som back-up.
    Men du tänker göra ÄD där du behåller alla äggen, eller hur (tänkte på priset)? Kanske du ska göra embryoadoption istället? Då har du iaf inga frysisar som "ropar" på dig i St Petersburg.

Förstår att du känner dig lite stressad pga din ålder, men det finns ju inget som säger att du inte lyckas på första försöket. Jättemånga har ju blivit gravida under hösten, så du kommer säkert också att lyckas.

Kram

Svar på tråden Kort/ingen väntetid??! Panik