• Trinity78

Billigare att baka eget bröd?

Blir det billigare att baka eget bröd än att köpa färdigt i mataffären? Råvarorna kostar ju också, så frågan är om man verkligen sparar så mycket på det. Är det nån som vet?

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Billigare att baka eget bröd?
  • Sussi82

En bakmaskin læter ju toppen!
    Hmm.. ska kolla det..

• Smultron ett

var hittar du en bakmaskin för 400 kr??

• Arga Klara

Jula. Det var extrapris, ordinarie är 495:-.

• Joffan

För oss blir det mycket billigare att baka bröd själv även om jag räknar in elen. Arbetet har jag inte räknat in, men det är ju så roligt att baka bröd.

Hos oss går det åt ca 2-3 bröd om dagen.

Stolt 5-barns mamma
  • Joffan

Jag skulle ju tillägga att jag spar ca 3 euro om dagen i bröd.

Stolt 5-barns mamma
  • Catti41

Om man jämför med ett motsvarande bröd (dvs utan konstiga tillsatser och konserveringsmedel) så blir det betydligt billigare. Om man har en spis som drar mycket el så får man ju effektivisera. Jag får in fyra limpformar i min ugn så jag kan baka fyra bröd samtidigt, så fort jag tar ut de fyra limpformarna så sätter jag in de fyra nästa. Varje omgång tar ca 40 minuter i ugnen så ugnen är alltså på ungefär 2 timmar. Ibland gör jag några mjuka kakor samtidigt, jag får in två eller tre i ugnen på samma gång.

På så vis effektiviseras insatsen, det tar mig max 20 minuter att knåda ihop degarna (sen jäser de ju, men det gör de ju för sig själva) och på ett bak får jag ihop bröd som räcker både två och tre veckor utan problem.

• Virriga Vera
    Arga Klara skrev 2008-11-03 20:24:04 följande:
    Köpte en bakmaskin för 395:-. Det tar ca 3 minuter att slänga i ingredienserna, resten sköter maskinen. Mjöl, jäst, salt, kryddor, sirap/socker, vatten eller mjölk - räknar på att ett bröd kostar ca 7 kronor i genomsnitt.Dessutom har jag alltid nybakat på morgonen när jag vaknar, och brödet innehåller inga tillsatser eller konserveringsmedel. Om man jämför med att handla bröd, en vanlig limpa i butiken, 20:-, så spar vi ca 150:- i månaden (3 limpor i veckan).
    Här finns massor med fina recept för bakmaskiner.

home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm

www.recepten.se/artiklar/bakmaskin.html

golimpan.no-ip.org
  • straw2008

Jag tycker inte hemmabakat bröd är lika gott, smakar ju oftast ingenting...

Min mamma har under hela mitt liv bakat eget bröd samt gjort eget potatismos, inget av det kan jag äta idag, jag får nästan kväljningar när folk säger att de ÄLSKAR mos med riktiga potatisklumpar i urk...

Tacka vet jag pulvermos o skogaholmslimpa :O)

• Marma

Du vet vad som finns i o kan variera hur deu vill o srbetstiden vet jaf fan...göra deg kanske 10-15min sen jäsa 1 timme (o man behöver inte sitta o titta på degen utan kan göra annat då? otroligt va?) sen göra 2-4 limpor som ska jäsa 30-50min (o då kan man oxå göra nnat :O ) sen in i ugnen i 1timme (o behöver inte titta på dom då heller :O ) så kanske 30min arbetstid resten bara dö tid men vad gör man annars hemma på kvällen då man tittar TV. Förlåt om jag e sarkatiskt men folk verkar ta det som det tar en evighet att baka bröd

• ekonomi
    straw2008 skrev 2008-11-04 11:32:16 följande:
    Jag tycker inte hemmabakat bröd är lika gott, smakar ju oftast ingenting...Min mamma har under hela mitt liv bakat eget bröd samt gjort eget potatismos, inget av det kan jag äta idag, jag får nästan kväljningar när folk säger att de ÄLSKAR mos med riktiga potatisklumpar i urk...Tacka vet jag pulvermos o skogaholmslimpa :O)
    nej för du har väl vant dig vid alla tilsatser som finns i köpt bröd..
Svar på tråden Billigare att baka eget bröd?