• Trinity78

Billigare att baka eget bröd?

Blir det billigare att baka eget bröd än att köpa färdigt i mataffären? Råvarorna kostar ju också, så frågan är om man verkligen sparar så mycket på det. Är det nån som vet?

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Billigare att baka eget bröd?
  • fairyfloss

Ja det blir mycket billigare! Jag bakade 20 småfrallor för typ 8 spänn häromdagen. Kostar inte de typ en krona per styck på affären? Maken sa dessutom att det var de godaste brödet han nånsin ätit, inte dåligt kritik inte .

Det där med att det blir äckligare med hembakt... ärligt tror jag bara det beror på vem som bakar.

• mosterYster

Måste erkänna att för mig är det vilket som. Gott köpebröd är godare än torrt och tråkigt hembakat, och tvärtom.

• straw2008

Ja hallå köp läget, jag gillar köpt bröd :O) är ju lite svårt att baka en skogaholmslimpa som smakar just skogaholm :O)

Jag gillar inte heller hemlagade pannbiffar/köttbullar... för mig står köpt mat för dyrare o godare mat eftersom jag typ aldrig fått det. O faktiskt jag TYCKER det är godare (annars skulle jag väl baka o laga mos o köttbullar hela tiden).

Tyvärr så kan jag inte tänka mig något äckligare än bröd med anis eller pizzakrydda som smaksättare, jag vill ha vitt fluffigt bröd!

• ekonomi
    fairyfloss skrev 2008-11-04 13:55:57 följande:
    Ja det blir mycket billigare! Jag bakade 20 småfrallor för typ 8 spänn häromdagen. Kostar inte de typ en krona per styck på affären? Maken sa dessutom att det var de godaste brödet han nånsin ätit, inte dåligt kritik inte . Det där med att det blir äckligare med hembakt... ärligt tror jag bara det beror på vem som bakar.
  • jummie

De hembakta bröd som jag gilar är nog både krångligare o dyrare än genomsnittslimpan som man annars bakar.

Men det är säkert billigare än köpesbröd i längden men då jag inte äter vanligt vitt slätt bröd utan vill ha lite "uns" i det så orkar jag helt enkelt inte

Mina favvisar har ju aprikoser, fröer, surdeg osv i sig..jobbigt mao

• straw2008

Min mamma bakar väl dåligt då ? eller lagar dålig mat? om det är de du vill påskina ?

Men jag har aldrig upplevt ett hemlagat bröd/mos/köttbullar som godare än köpt, och i mitt 32 åriga liv har jag väl provat mer än mammas liksom..

Men nybakt scones eller julskinka är tex två saker som jag tycker ska vara hemmagjorda.

Lite off topic men prinsesstårta vill jag ha från kondis :O) men äter gärna hembakta muffins!

• tudis

För mig skulle det bli dyrare, inte i pengar en i energi!
    Har inte tid att baka bröd.

• jummie

Kan säga till Straw´s försvar att min man fick hembakt bröd hela sin uppväxt o hatade det! Han var avis på de andra vars mammor köpte Skogaholmslimpan. Har smakat hans mammas bröd o det är jättegott!

Tror att man kanske lessnar på det hembakta oxå?

Men då man ätit köpesbröd länge så sitter inte ett hembakt bröd fel...o tvärt om!

• mosterYster
    jummie skrev 2008-11-04 14:00:45 följande:
    De hembakta bröd som jag gilar är nog både krångligare o dyrare än genomsnittslimpan som man annars bakar. Men det är säkert billigare än köpesbröd i längden men då jag inte äter vanligt vitt slätt bröd utan vill ha lite "uns" i det så orkar jag helt enkelt inte Mina favvisar har ju aprikoser, fröer, surdeg osv i sig..jobbigt mao
    Haha, samma här! Även när det gäller vitt bröd, vill jag helst ha med surdeg i. Annars är det ju skitlätt att baka vitt fluffbröd (och nästan gratis )
  • Stina vem

man blir nog alltid avis på de som har det annorlunda.
    jag bodde på landet i en enplansvilla och jag var så avis på dom som hade trappor i sitt hem.

och så var jag HELT fascinerad av lägenheter och önskade jag bodde i lägenhet. MED HISS! Shit, vad hissar va coola.

Men för att gå till brödet... tycker hembakt bröd är godare så även om hembakt skulle va ungefär lika dyrt, så skulle jag tycka det var värt det ifall jag orkade ta tag i det.
    Barnen kanske skulle vilja ha det annorlunda men skit samma, hembakt är ju faktiskt bättre

q
Svar på tråden Billigare att baka eget bröd?