• Miiiaaa

1-årstrots?

Jag har en dotter som blir 1 år nu om en vecka. Hon har blivit en helt annan bebis! Från att ha varit lugn och hur snäll som helst har hon blivit ett litet ettrigt monster!!

Det är precis likadant som min syrras barn som är 2,5. Lägger sig raklång på golvet och skriker när man ska klä på henne osv.

Helt otroligt trotsig. Skriker och blr TVÄRARG för ALLT!

Jag har aldrig sett en 1-åring göra såhär!!! Men förhoppningsvis får jag svar från er att det är vanligt?

• Svar på tråden 1-årstrots?
  • giftmedenturk

haha oj va jobbigt när dom gör så. jag har en 2.5åring som har prävat att kasta sig 2ggr på golvet när vi va och handla men då släppte jag bara så han gjorde nästan lite illa sig o reste sig upp o sa aj sen har han aldrig mer gjort det! jag har alltid tänkt i min uppfostran att jag inte ska ge han för mycket uppmärksamhet. dom som vet säger ju att ala har rätt att bli sura arga mm men man kan ju gå in på sitt rum o va det- de ska tydligen finnas en skit bra bok som heter trottsboken läs den

• TereseA

här är det oxå trots..är 13 måader..han lägger sig t.om på golvet och slå med händerna på golvet samtidigt som han skriker ibland..fanns det är inte så att han är mer trotsig än innan..bara det att han visar mer vad han vill nu..

Akiim är mitt liv 071004
  • Miiiaaa

Ska genast beställa trotsboken, kan vara bra att ha läst nått sånt!

Ja på maxi förra veckan var det ju spännande, hon gallskrek mer eller mindre hela handlingen för att hon inte fick hålla allt jag stoppade i vagnen. En sak jag undrar är varför inte det går att vända barnet framåt i kundvagnen???? Min dotter sitter vriden hela tiden föra tt hon vill titta framåt!!

• Busbellan

Japp här är en till
    Men jag har fått lära mig att det inte är trots, utan helt enkelt humör och vilja.
    Trotsar gör de först när de blir äldre.
    Trots är ju när de gör nåt de vet att de inte får, men gör det ändå, för att reta föräldrarna
    Så medvetet är det inte i 1-års åldern.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Miiiaaa

Nej det får vi hoppas...

Men isåfall har hon en vilja av stål, oj oj oj....

Jag är helt chockad på dagarna hemma! Men jag samtidigt lite glad över att hon verkar veta vad hon vill redan. Kan vara bra att ha den egenskapen senare i livet.

• Busbellan
    Miiiaaa skrev 2008-11-09 08:23:09 följande:
    Nej det får vi hoppas... Men isåfall har hon en vilja av stål, oj oj oj.... Jag är helt chockad på dagarna hemma! Men jag samtidigt lite glad över att hon verkar veta vad hon vill redan. Kan vara bra att ha den egenskapen senare i livet.
    Jag tror också det är bra
    Min minsting har en vilja av stål. Tycker att små 1-åringar bör man kunna avleda på ett eller annat sätt, men det är omöjligt. Har hon bestämt sig för att hon vill ha eller göra nåt så finns inget som får henne att glömma det.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • örtagård

Normalt!

Förädlrar med barn utan så stark vilja vet inte hur det är !

Min ettåring har dessutom ett jättelångt minne. Kommer alltså ihåg en grej man avlett från upp mot en halvtimme ibland och återkommer till den...

• Miiiaaa

Nämen exakt!!!

Jag läste nånstans på nätet att om 1-åringen pillar på dvd:n tex så kan man visa något annat intressant och så glömmer 1-åringen bort dvd:n.

HAHAHHAHA no way!!! Hon glömmer ALDRIG bort vad hon höll på med utan fortsätter hur länge som helst, om jag inte bryter helt och går till ett annat rum i 1 timmer eller så. För går jag ut med henne en stund så är det första hon kryper till: dvd:n.

Avleda? Inte här iaf!

• Miiiaaa

Nu har vi köpt en tv-bänk med luckor som vi barnsäkrat, vi orkade inte...

• örtagård

Vi har inget framme längre som lockar utom just tv/dvdutrustningen...inte ens mat kan vi har framme. Frukten måste vi hålla borta från köket. Osten måste ställas in snabbt osv annars gapar han miiiin och meeea och kastar sig på golvet och skriker när det är slut!

Svar på tråden 1-årstrots?