• bara lilla jag

att skriva en jobbansökan..

Jag har sökt säkert 3-4 jobb i veckan nu i ett par veckor.. Har sökt jobb som jag är kvalificerad till men även jobb som är nya för mig men som inte kräver någon särskild utbildning osv.. Men jag får nästan aldrig något svar tillbaka.. jag vet inte om det är jag som är ointressant eller om jag är värdelös på att skriva en jobbansökan..

Kan ni ge mig lite tips och råd? Hur ska jag göra och vad ska jag skriva??

• Svar på tråden att skriva en jobbansökan..
  • Mummy

Ta inte med massa om familjen tror jag är ett bra tips

• raspberryrevolution

Det är väldigt vanligt tyvärr att man varken får bekräftelse att man sökt jobbet eller att man inte gått vidare och annan sökande har fått platsen. Man kan alltid ringa och fråga för att visa sitt intresse.

• Carisma95

Om du söker så många jobb, gör du nya ansökningar för varje jobb?
    Det är lätt att man skickar "generella" CV/personliga brev och det lyser oftast igenom.

Det viktigaste att ha med är:
    * Varför söker jag till just detta jobbet/företaget?
    * Vad kan jag tillföra? Kompetensmässigt/personlighetsmässigt.

• meic

följ upp ditt brev med att ringa dem

• kramgrisen

Att just ändra ansökan till att ni på tex Ica verkar så bra och därför vill jag jobba hos er.. så man nämner deras företag..

• Flisan79

Har just gått igenom hur man skriver ett CV på jobbtorget och då insett att jag gjort var enda fel man kan göra.

Brevet ska vara så lätt för arbetsgivaren att läsa som möjligt.
    Ditt namn och adress samt telenr mm ska stå i vänstra övre hörnet och företagets namn och adress i högra övre hörnet.

En slående rubrik kan vara avgörande typ: Supersäljare med glimten i ögat ( om du söker ett säljjobb)

Inte börja med hej om du inte träffat eller pratat med den som ska läsa brevet.

Börja första meningen med Har, Vill, Kan..dvs ex: Jag har jobbat som XXXX(Har) och nu vill jag jobba hos er(vill). Eftersom att jag är utbildad och har jobbat inom denna branch (kan)
    Behöver inte skriva exakt så men det är bra att komma till skott på en gång.

Skriv varför du skulle bli en tillgång til företaget och varför du söker jobb just där.

Läs jobbanonsen noga och svara just på vad de söker.

Skriv aldrig att du igentligen vill jobba med något annat eller vill starta eget.

Börja aldrig med frasen: Hej! mitt namn är XXXX och jag är XX år gammal.

Skriv personliga intressen mm sist.

Skriv inte hur gammal du är och aldrig något du inte kan stå för eller förklara vid en intrevju.

Bara några tipps från jobbtorget.

• bara lilla jag

haha ser själv att jag gjort massa fel!! Tack så jättemtcket för hjälpen! ska verkligen ta det till mig till nästa ansökan :)

• Carisma95
    kramgrisen skrev 2008-11-11 11:49:58 följande:
    Att just ändra ansökan till att ni på tex Ica verkar så bra och därför vill jag jobba hos er.. så man nämner deras företag..
    Även om man ändrar 2-3 ord till företags namn så syns det oftast ändå att man inte riktar ansökan till just det företaget, och att man inte lagt ner arbete på ansökan.
  • BlackBiatch

Varför ska man aldrig skriva ålder?????

Svar på tråden att skriva en jobbansökan..