• bara lilla jag

att skriva en jobbansökan..

Jag har sökt säkert 3-4 jobb i veckan nu i ett par veckor.. Har sökt jobb som jag är kvalificerad till men även jobb som är nya för mig men som inte kräver någon särskild utbildning osv.. Men jag får nästan aldrig något svar tillbaka.. jag vet inte om det är jag som är ointressant eller om jag är värdelös på att skriva en jobbansökan..

Kan ni ge mig lite tips och råd? Hur ska jag göra och vad ska jag skriva??

• Svar på tråden att skriva en jobbansökan..
  • Flisan79

Ursäkta stavningen, ser att jag skrivit som en kratta....haha. Kan ju lägga till på listan att CV:t bör vara rättstavat.

Tyvärr så vill de nog se på en gång om man passar. Dessutom söker man oftast butiksjobb personligen och lämnar CV där men då underlättar det säker för dem att komma ihåg vem man var.

• Flisan79

Dino 78: Ja precis. Dessutom ska du kunna svara på frågan. Vad är det som gör dig tex stresstålig? Är en vanlig fråga vid intervju om man skrivit det i sitt brev.

• Nixx
    Carisma95 skrev 2008-11-11 12:47:49 följande:
    Nu blev jag nyfiken. I vilka yrken KRÄVS foto..? (Förutom modelljobb, det kan jag köpa)
    Det är klart positivt att få med ett foto i en ansökan. I yrke med kundkontakt tycker jag det är ett måste.

Det är inte säkert att du får komma på intervju. Hela syftet med en ansökan är ju att få komma på intervju.

Har man mycket ansökningar kan man inte vara helt rättvis när man väljer vilka man ska prata med och inte. Foto kan vara en avgörande faktor isåfall.

Jag har tom. hört talas om extremfall där man har så mycket ansökningar att man delar högen i två delar och slänger den ena, med motiveringen att vi anställer inte folk med otur.
  • Carisma95
    Nixx skrev 2008-11-11 12:58:21 följande:
     hört talas om extremfall där man har så mycket ansökningar att man delar högen i två delar och slänger den ena, med motiveringen att vi anställer inte folk med otur.
    Verkar seriöst...
  • bara lilla jag

tack för alla länkar och så :D någon som har ett färdigt cv eller en färdig jobbansökan som jag skulle få se bara för att se uppläget lite? Det kanske finns färdiga cvn någonstans att kika på??

Men hur gör ni skriver ni hela ansökan i word tillexempel och bifogar det i mailet om det är mail dom vill ha? För nu har jag bara skrivit direkt i mailet :)

• skorpionen80

bara lilla jag skrev 2008-11-11 13:02:02 följande:

tack för alla länkar och så :D någon som har ett färdigt cv eller en färdig jobbansökan som jag skulle få se bara för att se uppläget lite? Det kanske finns färdiga cvn någonstans att kika på?? Men hur gör ni skriver ni hela ansökan i word tillexempel och bifogar det i mailet om det är mail dom vill ha? För nu har jag bara skrivit direkt i mailet :)
    Jag gör om det till .pdf. Man kan inte räkna med att folk har just din version av Word, om de nu har Word över huvud taget. Men pdf:er brukar gå att öppna av alla.
  • bara lilla jag

okej.. för jag har inte word på min dator jag har något snarlika :P haha.. Men det ska jag absolut tänka på :)

• Mossagti
    Carisma95 skrev 2008-11-11 13:01:34 följande:
    Verkar seriöst...
    Det var Jan Stenbeck som ska ha sagt så på den tid det begav sig.
    Om jag inte svarar så är det för att jag har bättre saker för mig.
  • Mossagti
    bara lilla jag skrev 2008-11-11 13:02:02 följande:
    tack för alla länkar och så :D någon som har ett färdigt cv eller en färdig jobbansökan som jag skulle få se bara för att se uppläget lite? Det kanske finns färdiga cvn någonstans att kika på??Men hur gör ni skriver ni hela ansökan i word tillexempel och bifogar det i mailet om det är mail dom vill ha? För nu har jag bara skrivit direkt i mailet :)
    www.cv-guiden.se
  • Flisan79

De flesta har nog Word och kan läsa det men att skicka som pdf är en bra idè.

Skicka ett bifogat CV skulle jag rekomendera. vårt att få det lika snyggt i mailformat. Dessutom känns det lite för spontant.

• Dino78

Det roliga är att mitt personliga brev blir EXTREMT kort när man följer alla råd och tips man får på de här sidorna...

DIF i själ och hjärta
  • Mossagti
    Dino78 skrev 2008-11-11 13:27:44 följande:
    Det roliga är att mitt personliga brev blir EXTREMT kort när man följer alla råd och tips man får på de här sidorna...
    Sunt förnuft är sällan fel i en jobbansökan
  • Pineapple

Döp sedan gärna pdf-filen till CV_dittnamn eller ansokan_dittnamn och eventuellt vilken tjänst det gäller (t.ex. med ett diarienummer eller liknande). Då kan arbetsgivaren lätt spara ner och hitta rätt dokument utan att behöva döpa om och fixa.

Svar på tråden att skriva en jobbansökan..