• bara lilla jag

att skriva en jobbansökan..

Jag har sökt säkert 3-4 jobb i veckan nu i ett par veckor.. Har sökt jobb som jag är kvalificerad till men även jobb som är nya för mig men som inte kräver någon särskild utbildning osv.. Men jag får nästan aldrig något svar tillbaka.. jag vet inte om det är jag som är ointressant eller om jag är värdelös på att skriva en jobbansökan..

Kan ni ge mig lite tips och råd? Hur ska jag göra och vad ska jag skriva??

• Svar på tråden att skriva en jobbansökan..
  • Carisma95
    Nixx skrev 2008-11-11 12:44:34 följande:
    Får jag in en ansökan där ålder saknas antar jag att personen är 50+.Klart man ska skriva födelsesår...
    Har aldrigt gjort och fått jobb ändå...
    Jag skriver en ansökan efter det som de efterfrågar i annonsen. Det står ju i princip aldrig "Uppge ålder"...
    Lika lite som jag skulle ange om jag planerade att bli gravid. Vad har det med min kompetens att göra..?
  • Flisan79

Själv söker jag jobb där foto krävs så då ser man ju ungefär hur gammal jag är.

• BlackBiatch
    Carisma95 skrev 2008-11-11 12:46:44 följande:
    Har aldrigt gjort och fått jobb ändå... Jag skriver en ansökan efter det som de efterfrågar i annonsen. Det står ju i princip aldrig "Uppge ålder"...Lika lite som jag skulle ange om jag planerade att bli gravid. Vad har det med min kompetens att göra..?
    En 35 åring har kanske mer arbetslivserfarenhet än vad en på 20 har
  • Carisma95
    Flisan79 skrev 2008-11-11 12:46:47 följande:
    Själv söker jag jobb där foto krävs så då ser man ju ungefär hur gammal jag är.
    Nu blev jag nyfiken. I vilka yrken KRÄVS foto..? (Förutom modelljobb, det kan jag köpa)
  • Flisan79

Ja, så gott som alltid. De vill att man ska vara företagets ansikte utot och då givetvis att man ser någorlunda bra och trevlig ut.

• Dino78

Man ska dessutom undvika att använda klyschor...typ alla skriver "jag är flexibel och stresstålig". När en rekryterare läst det tusen gånger är det inte så bra...ha med kontentan men använd andra ord.
    Finns jättemycket bra tips på www.campus.se under cv och brev!

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden att skriva en jobbansökan..