• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • Tilde89
    Susiepie skrev 2008-11-22 19:52:33 följande:
    OKej jag tror dig men varför tror folk det?
    inte folk Monica antonsson hävdar det. läs hennes blogg. monicaantonson.blogspot.com
  • Susiepie
    Emmel skrev 2008-11-22 19:50:45 följande:
    Susiepie: HUR vet du det du vet? Hörsägen, sett något själv? etc.
    Vi bodde grannar....OXD är litet som var skrivet nånstans.....
    Livet är fullt av kärlek!
  • Cavatine
    Susiepie skrev 2008-11-22 19:51:05 följande:
    Jag tycker ju boken fyller sitt syfte även om den skulle vara fiction...det finns ett ljus ett hopp för hotade o misshandlade kvinnor!
    Grejen är ju att det står i boken att den är SANN. Att det som står i den därför har hänt på riktigt!

Om det inte har det så behöver ju inte myndigheternas "lamhet" vara just "lamhet" - utan snarare korrekta bedömningar i den faktiska situationen?
  • Tilde89

ska faktiskt bli spännande och se vad monica kommer fram till i sin bok.

• Tilde89

jag har fått svar från monica *spännande*

• LillaLinan

har du...najs

Tilde89 skrev 2008-11-22 19:54:59 följande:
    jag har fått svar från monica *spännande*
  • Liljeblomman
    Susiepie skrev 2008-11-22 19:51:05 följande:
    Jag tycker ju boken fyller sitt syfte även om den skulle vara fiction...det finns ett ljus ett hopp för hotade o misshandlade kvinnor!
    Men då borde man skrivit en bok om någon som VERKLIGEN var hotad och misshandlad i så fall. ELLER direkt skrivit att allt var påhittat, att det var "baserat på en sann historia", att det är en blanding av flera olika kvinnors öde, e.d. Inte hävdat att boken är sann!
  • Susiepie

Ja jag har läst ja vem vet om det är sant eller inte bara mia och kanske hennes närmaste...
    Enda gången sanningen kommer fram är väl om hon själv träder fram en till bok visar nog inte hela sanningen heller,

Livet är fullt av kärlek!
  • whatthebutlersaw
    LillaLinan skrev 2008-11-22 19:13:13 följande:
    ja men vi vet ju inte om Monicas berättelse är sann...i min sanning så flyr man inte samt utsätter arn för detta o det verkligen inte behövs. Men i den sanning som vi känner från böckerna är ju detta ett måste för överlevnad
    Fast i verkligheten finns det gott om exempel på människor som drar in sina barn i en onaturlig tillvaro för att hålla sina egna hjärnspöken stången. Det finns ett flertal syndrom där sånt beteende är ett av sätten det yttrar sig:

Münchaussen by Proxy
    Narcissistisk personlighetsstörning
    Histrionisk personlighetsstörning
    Borderline personlighetsstörning(Jag vet att det finns flera Bordies på FL, och nej jag tror inte att alla BL kan få för sig att göra sånt, så ingen normal BL behöver ta åt sig)
    Psykotiska sjukdomar eller psykotiska episoder hos annars friska personer.
    Schizofreni med paranoida inslag.

Ja, det finns måna orsaker, utöver riktig fara, till att en människa skulle kunna göra något sånt, så det argumentet håller inte.

Att en person är övertygad om att de behöver fly för sin överlevnad betyder inte att det med automatik är så. I min uppväxtort fanns en man som vägrade bo i hus. Han flyttade in i en tom lada och började spika upp aluminiumfolie på väggarna och bar en liten foliemössa. Allt för att Sovietunionen inte skulle stjäla hans tankar och bestråla honom. Han var uppriktigt rädd för detta och det gick inte att övertyga honom om att ingen jagade honom. Hans rädsla var lika äkta för honom som det är för mig att bussen går från samma hållplats varje dag.

Vad som är sant eller inte kan spekuleras kring, men jag vill återigen påpeka att vi än så länge faktiskt inte vet vad som står i den kommande boken.

Angående bloggen så hann jag se inläggen som sedan togs bort, och jag förstår att MA inte vill släppa igenom några inlägg från någon som går till osakliga personangrepp på tredje part på det viset. Här på FL får vi varningar om vi beter oss så, så varför Monica inte skulle ha rätt att moderera sin egen blogg har jag svårt att förstå. Det är inte svårt att få ett inlägg igenom - även om man som både Emmel och någon mer som jag inte minns nu, faktskt är kritisk - om man är saklig, sammanhängande och inte attackerar andra människors (som man påstår sig inte känna) inbördes relationer.
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2