• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • LillaLinan

tror Monica hävdar att Osama slagit henne (Mia) vid ett tillfälle efter att Mia algit honom först...minns jag rätt??

Namin skrev 2008-11-22 19:48:02 följande:
    Monica har väl inte hävdat att Mia inte alls blev misshandlad. Bara att det inte var i den omfattning som det påstås i Gömda. Och att Mia och barnen inte hade någon orsak att fly. Det var i så fall Mias man som var jagad efter att ha gjort ett mordförsök på Osama. Allt enligt Monica.
  • Tilde89
    Susiepie skrev 2008-11-22 19:48:53 följande:
    jag själv var ju inte så gammal omdu nu skulle vara mia Tilde så vet du ju bäst själv jag fick bara berättat undrade altid vart hjortis mamma höll hus
    jag är inte mia för femtioelfte gången *suckar högt*
  • Cavatine
    Emmel skrev 2008-11-22 19:48:21 följande:
    Vad det spelar för roll? För mig är det ytterst viktigt att en bok i denna kaliber som sägs vara sann är det också. Det är viktigt för trovärdigheten i framtiden, trovärdigheten för misshandlade kvinnor. Det är viktigt för att dottern faktiskt blivit berövad en kontakt med sin far. En kontakt som kanske hade kunnat vara helt normal om den eventuellt fabulerade historien inte hittats på. Det är viktigt för att en far blivit berövad sin dotter. Det är viktigt därför att många, många kvinnor och män läst boken och gråtit åt Mias öde. Det är viktigt därför att de anhöriga mått dåligt i onödan. Det är viktigt därför att Liza M kanske inte ska ha titeln som "de misshandlade kvinnornas beskyddare". Bland annat! Vad är det som gör att du inte tycker att det spelar någon roll?
    Du tar orden ur munnen på mig. Jag funderar i exakt samma banor!
  • Emmel

Susiepie: HUR vet du det du vet? Hörsägen, sett något själv? etc.

• Susiepie
    Emmel skrev 2008-11-22 19:48:21 följande:
    Vad det spelar för roll? För mig är det ytterst viktigt att en bok i denna kaliber som sägs vara sann är det också. Det är viktigt för trovärdigheten i framtiden, trovärdigheten för misshandlade kvinnor. Det är viktigt för att dottern faktiskt blivit berövad en kontakt med sin far. En kontakt som kanske hade kunnat vara helt normal om den eventuellt fabulerade historien inte hittats på. Det är viktigt för att en far blivit berövad sin dotter. Det är viktigt därför att många, många kvinnor och män läst boken och gråtit åt Mias öde. Det är viktigt därför att de anhöriga mått dåligt i onödan. Det är viktigt därför att Liza M kanske inte ska ha titeln som "de misshandlade kvinnornas beskyddare". Bland annat! Vad är det som gör att du inte tycker att det spelar någon roll?
    Jag tycker ju boken fyller sitt syfte även om den skulle vara fiction...det finns ett ljus ett hopp för hotade o misshandlade kvinnor!
    Livet är fullt av kärlek!
  • Namin
    LillaLinan skrev 2008-11-22 19:49:35 följande:
    tror Monica hävdar att Osama slagit henne (Mia) vid ett tillfälle efter att Mia algit honom först...minns jag rätt?? Namin skrev 2008-11-22 19:48:02 följande:
    Tror hon skrev att han bara är dömd för ett tillfälle (vilket också står i Gömda) och att ingen i Mias närhet sett henne misshandlad vid andra tillfällen. Även läkarundersökning tyder på att misshandeln inte var så grov (om jag förstått det hela rätt).
  • Liljeblomman

OJ vad det har hänt mycket här idag! Men tyvärr känner jag lite att vi kommit ifrån själva kärnfrågan, kanske för att det inte finns så mycket kvar att diskutera av den just nu.

Jag väntar i alla fall med spänning på att MA:s bok ska dimpa ner i brevlådan! Det blir min julklapp till mig själv i år.

• Emmel
    Cerdrica skrev 2008-11-22 19:42:28 följande:
    Varför? Tycker du det är okej att bli mångmiljonär på en bok man kallar sann om den inte är sann? Om Mias historia inte är sann ljuger hon, om den är sann ljuger Monica Antonsson och det är lika illa det. Jag vill se hur det slutar!Däremot är jag inte alls intresserad av vem Mia är, var hon bor nu, var hon bodde förut och så vidare. Jag vill veta om hon och Liza verkligen ljugit så mycket som Monica påstår.
    Precis!
  • Susiepie
    Tilde89 skrev 2008-11-22 19:49:48 följande:
    jag är inte mia för femtioelfte gången *suckar högt*
    OKej jag tror dig men varför tror folk det?
    Livet är fullt av kärlek!
  • tindet
    LillaLinan skrev 2008-11-22 19:45:21 följande:
    Men om du läst i Monicas blogg så påstår hon där att Mia aldrig blivit misshandlad mm
    Hon har aldrig sagt att Mia inte blev misshandlad, däremot har hon sagt att Osama inte slog Mia på det sättet och långtifrån så mycket som det beskrivs i boken Gömda. Enligt MA har Osama slagit Mia tre ggr, varav en gång så har Mia själv slagit Osama först.

Utifrån den bilden MA ger av Mia så har jag inte svårt att tänka mig att det kan vara en del påhitteri iblandat. Med det inte sagt att MAs sanning är den rätta. Men jag är otroligt nyfiken på boken och som Emmel har sagt flera gånger så blir jag fruktansvärt förvånad om MA skulle sticka ut hakan på det sätt hon gör och kommer göra, om hon inte hade ordentligt med bevis och dokumentation.

Nu ska jag ut i nattlivet. Ser fram emot att läsa här imorgon!
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2