• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • Lolilla

Det var jag som reagerade på det där med särskrivningen. Visst, ett fel gör ju inget men om hela boken är särskriven blir det ju skitjobbigt. Angående priset så är det väl bara om man beställer boken som den kostar 250 Normalpris är ju 190:-

• blå fisk
    Lolilla skrev 2008-11-13 12:29:37 följande:
    Det var jag som reagerade på det där med särskrivningen. Visst, ett fel gör ju inget men om hela boken är särskriven blir det ju skitjobbigt. Angående priset så är det väl bara om man beställer boken som den kostar 250 Normalpris är ju 190:-
    Jag gillar inte heller särskrivningar och att särskriva ett ord som socialbidrag är ju ganska slarvift. Men att allt i boken skulle vara särskrivet pga. att ett ord är det verkar som en liten förhastad slutsats att dra. I texten där socialbidrag är särskrivet finns det ganska många ord som en vän av särskrivning nog skulle valt att särskriva i så fall som t.ex. gymnasieekonom, läkarutbildning, toppjobb, specialklass, norrlänning, mordförsök och lunchbar. Så för min del så känns det mer som slarv än som att någon som inte kan särskrivningsregler skrivit texten i fråga. Men vad vet jag. Hade flera eller alla av de ord jag räknade upp här varit särskrivna hade man blivit lite orolig.
  • Lolilla

blå fisk skrev 2008-11-13 12:40:49 följande:

Jag gillar inte heller särskrivningar och att särskriva ett ord som socialbidrag är ju ganska slarvift. Men att allt i boken skulle vara särskrivet pga. att ett ord är det verkar som en liten förhastad slutsats att dra. I texten där socialbidrag är särskrivet finns det ganska många ord som en vän av särskrivning nog skulle valt att särskriva i så fall som t.ex. gymnasieekonom, läkarutbildning, toppjobb, specialklass, norrlänning, mordförsök och lunchbar. Så för min del så känns det mer som slarv än som att någon som inte kan särskrivningsregler skrivit texten i fråga. Men vad vet jag. Hade flera eller alla av de ord jag räknade upp här varit särskrivna hade man blivit lite orolig.
    Tror inte heller att hela bken är särskriven. Det var mest en lustig tanke som dök upp.

Skulle ju vara skit jobbigt i så fall
  • Cerdrica

Ok, jag spånar vidare.

Mina frågor är egentligen huvudsakligen:

1. Varför skulle någon utsätta sig och framför allt sina barn om det inte var helt nödvändigt? Varför skulle man leva på det här viset, fly landet och överge ett av sina barn om man inte behövde? Tyder inte det på att Mia trott/känt sig tvungen att göra det?
    Men å andra sidan, stämmer det som Monica Antonsson skriver att hon hälsar på sina föräldrar var sommar så faller ju den teorin lite.

2. Hur i all världen har hon fått asyl i USA om hon inte har dessa skäl som angetts i böckerna? USA är ju trots allt inte direkt kända för att bevilja sådant till höger och vänster. Har hon klarat det måste hon, oavsett betyg och specialklasser, vara väldigt skicklig, driven och smart.

3. Ok, Osama kan inte engelska. Men han måste ju känna NÅGON som kan det?! Hade han gått med sin historia till tidningarna eller något för flera år sedan måste det ju ha funnits någon som gärna velat hjälpa honom för att göra ett scoop?! Jag tycker det känns väldigt viljelöst och slappt att inte ta tag i det och försöka spåra sin dotter när han vet var hon är. Okej, han vet inte vilket namn hon använder sig av men det är det ju uppenbarligen många andra som vet, nog hade någon av dessa kunnat vara budbärare?

4. Anders ja. Jag tycker inte det är konstigt om Anders blir bitter, trött och deprimerad. Han valde att leva med en kvinna som ansåg att de måste fly hela tiden, oavsett om det är sant eller inte. Han fick en son med en tjej han kanske inte visste allt om och hans liv blev säkert inte som han tänkt sig. Om han var chilienare på riktigt så kan man kanske utgå från att det inte var i Chile de var på riktigt. ¨Då kan det ju ha varit så att han faktiskt inte kunde språket. Bara en tanke. Jag tycker inte heller det är konstigt om ens personlighet ändras efter allt detta (eller en bråkdel av det för den delen).

ja, det är väl vad jag funderar på just nu. Och by the way så säger min man att man inte kan knacka bort gångjärnen och lyfta av en sådan dörr utifrån.

• Fru U

o min man säger att det går om man slår upp sprinten och att det är därför man ska tappar in i dörren från karmen

(men nu är jag ot o får väl en tillsägelse)

Svaren bor i hjärtat
  • Angelx

Nu när ni är inne på dörrsnacket måste jag också få tillägga något.

Jag personligen tyckte att den för det förstå såg ganska ny ut.....den kan ha fotograferats precis när som helst och denna händelsen inträffade inte i förra vecka precis. Det är ju massor med år sedan....fastigheten kan tom ha fått helt nya dörrar och allt som hör till det så jag tycker faktiskt inte att det är ett bevis, men detta är ju min tanke såklart......

• Thalis
    Cerdrica skrev 2008-11-13 12:56:40 följande:
    Ok, jag spånar vidare. Mina frågor är egentligen huvudsakligen: 1. Varför skulle någon utsätta sig och framför allt sina barn om det inte var helt nödvändigt? Varför skulle man leva på det här viset, fly landet och överge ett av sina barn om man inte behövde? Tyder inte det på att Mia trott/känt sig tvungen att göra det?Men å andra sidan, stämmer det som Monica Antonsson skriver att hon hälsar på sina föräldrar var sommar så faller ju den teorin lite. 2. Hur i all världen har hon fått asyl i USA om hon inte har dessa skäl som angetts i böckerna? USA är ju trots allt inte direkt kända för att bevilja sådant till höger och vänster. Har hon klarat det måste hon, oavsett betyg och specialklasser, vara väldigt skicklig, driven och smart. 3. Ok, Osama kan inte engelska. Men han måste ju känna NÅGON som kan det?! Hade han gått med sin historia till tidningarna eller något för flera år sedan måste det ju ha funnits någon som gärna velat hjälpa honom för att göra ett scoop?! Jag tycker det känns väldigt viljelöst och slappt att inte ta tag i det och försöka spåra sin dotter när han vet var hon är. Okej, han vet inte vilket namn hon använder sig av men det är det ju uppenbarligen många andra som vet, nog hade någon av dessa kunnat vara budbärare?4. Anders ja. Jag tycker inte det är konstigt om Anders blir bitter, trött och deprimerad. Han valde att leva med en kvinna som ansåg att de måste fly hela tiden, oavsett om det är sant eller inte. Han fick en son med en tjej han kanske inte visste allt om och hans liv blev säkert inte som han tänkt sig. Om han var chilienare på riktigt så kan man kanske utgå från att det inte var i Chile de var på riktigt. ¨Då kan det ju ha varit så att han faktiskt inte kunde språket. Bara en tanke. Jag tycker inte heller det är konstigt om ens personlighet ändras efter allt detta (eller en bråkdel av det för den delen). ja, det är väl vad jag funderar på just nu. Och by the way så säger min man att man inte kan knacka bort gångjärnen och lyfta av en sådan dörr utifrån.
    Så du har också hittat hit?
    Var försiktigt med vad du skriver annars så blir du en sådan morsa som inte tar hand om ditt barn och lever på skattebetalarna
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Thalis

Cen-tu-rion: Japp, skade-stånd ska jag kräva Och ja till frågan.

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • blå fisk
    Angelx skrev 2008-11-13 13:07:13 följande:
    Nu när ni är inne på dörrsnacket måste jag också få tillägga något.Jag personligen tyckte att den för det förstå såg ganska ny ut.....den kan ha fotograferats precis när som helst och denna händelsen inträffade inte i förra vecka precis. Det är ju massor med år sedan....fastigheten kan tom ha fått helt nya dörrar och allt som hör till det så jag tycker faktiskt inte att det är ett bevis, men detta är ju min tanke såklart......
    Jag håller med om det, bilden kan ju vara tagen när som helst eller var som helst. Men samtidigt så är det nog inte så svårt att ta reda på om man vet vilket hus det gäller om dörrarna bytts ut och i så fall när. Om fastighetsskötaren lever så borde ju han kunna tala om i fall han känner till något om en dörr som lyftes av. Om det finns grannar som bor kvar är det inte heller konstigt om de kommer ihåg det. Om det finns människor som bor kvar i huset eller människor som bodde i huset under den aktulla tiden, borde de kunna säga om de känner till att någon blev trakasserad i deras trappuppgång. Om det var i den omfattning som beskrivs i boken vore det mycket konstigt om grannar inte skulle ha märkt det och reagerat och dessutom komma ihåg det.
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2