• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • Thalis

Jag undrar om det kommer att finnas bevis i boken i form av journaler och protokoll och inte bara Antonssons ord.
    Sen blir jag faktiskt lite förvånad över att hon har satt så stort betydelse på Osamas brev till Maggan!
    Ett brev kan man alltid skriva i efterhand och OM han skrev brevet och skickade till Maggan hur kan han ha den kvar? Om han nu inte gjorde kopior.....

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Cerdrica
    Thalis skrev 2008-11-13 13:12:00 följande:
    Så du har också hittat hit?Var försiktigt med vad du skriver annars så blir du en sådan morsa som inte tar hand om ditt barn och lever på skattebetalarna
    Fniss, min hemmaman sköter barnet! Jag jobbar och sliter som den karriärkvinna jag är hehe.
  • Cerdrica
    Angelx skrev 2008-11-13 13:07:13 följande:
    Nu när ni är inne på dörrsnacket måste jag också få tillägga något.Jag personligen tyckte att den för det förstå såg ganska ny ut.....den kan ha fotograferats precis när som helst och denna händelsen inträffade inte i förra vecka precis. Det är ju massor med år sedan....fastigheten kan tom ha fått helt nya dörrar och allt som hör till det så jag tycker faktiskt inte att det är ett bevis, men detta är ju min tanke såklart......
    Ja, som sagt, hyresvärden/fastghetsskötaren måste ju kunna svara på om de haft annan typ av dörrar då i så fall. Och nog måste väl Mia bett om att få en annan typ av dörr om den gick att lyfta av?!
    Jag vet att jag tänkte då jag läste boken att tjena, om det är så enkelt varför gör inbrottstjuvar inte så?!
  • Bei Bei

Har jag också tänkt på. Försökte fråga Antonsson, men jag lyckades inte lämna en kommentar.

Angelx skrev 2008-11-13 13:07:13 följande:
    Nu när ni är inne på dörrsnacket måste jag också få tillägga något. Jag personligen tyckte att den för det förstå såg ganska ny ut.....den kan ha fotograferats precis när som helst och denna händelsen inträffade inte i förra vecka precis. Det är ju massor med år sedan....fastigheten kan tom ha fått helt nya dörrar och allt som hör till det så jag tycker faktiskt inte att det är ett bevis, men detta är ju min tanke såklart......
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Fam Lycke Svedberg

Hittade den här tråden av en slump, och segast i landet som jag är så har jag nyss läst dessa böcker, började i somras och avslutade nyss med Emma Mias dotter.. Dock blir jag aningen snopen här!! Samtidigt som jag blir glad..
    Kan någon snälla förklara en röd tråd genom allt detta. Har försökt läsa delar av tråden, men kan inte få ihop detta med Monica Antonsson eller om Osama, är han "mannen med de mörka ögonen" och vad handlar allt detta om??????

• Thalis
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-11-13 14:05:43 följande:
    Hittade den här tråden av en slump, och segast i landet som jag är så har jag nyss läst dessa böcker, började i somras och avslutade nyss med Emma Mias dotter.. Dock blir jag aningen snopen här!! Samtidigt som jag blir glad..Kan någon snälla förklara en röd tråd genom allt detta. Har försökt läsa delar av tråden, men kan inte få ihop detta med Monica Antonsson eller om Osama, är han "mannen med de mörka ögonen" och vad handlar allt detta om??????
    Jo, Antonsson och Osama säger att det är han som är "mannen med de mörka ögonen".

Förresten jag är trögare än dig Det var i första tråden jag ficket veta om de böcker "Mia" skrivit.
  • Fam Lycke Svedberg
    Thalis skrev 2008-11-13 14:09:32 följande:
    Jo, Antonsson och Osama säger att det är han som är "mannen med de mörka ögonen".Förresten jag är trögare än dig Det var i första tråden jag ficket veta om de böcker "Mia" skrivit.
    OK... Och det har de nu kommit ut med då?? Och vad vill de ha ut av det, att Mia ljuger?? Vem tror på den mannen
  • Thalis
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-11-13 14:12:18 följande:
    OK... Och det har de nu kommit ut med då?? Och vad vill de ha ut av det, att Mia ljuger?? Vem tror på den mannen
    Precis så.
    Ja, Antonsson verkar tro honom och 49 andra människor.
  • Thalis

Ok, jag har blivit alltför nyfiken på detta så jag tog och ringde skatteverket och hade ett givande samtal med en av deras handläggare om skyddad identitet.

Lite mer infomartion om skyddade uppgifter kan man få på denna sida:
    http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/anvisningarfordensomvillhaskyddavpersonuppgifter.4.18e1b10334ebe8bc80004675.html

Enligt handläggare har denna lag funnits ganska länge och den skärptes ytterliggare 1991.
    Men att även den mildaste graden av skyddade personuppgifter är ett resultat av en utredning om konkret hotbild och innan ett beslu tas måste ett objektiv bedömning om hot finnas. Skatteverket vänder först och till polisen men även till socialen .

Obs! Inga barn kom till skada under denna samtal

• Cerdrica
    Thalis skrev 2008-11-13 14:36:27 följande:
    Ok, jag har blivit alltför nyfiken på detta så jag tog och ringde skatteverket och hade ett givande samtal med en av deras handläggare om skyddad identitet.Lite mer infomartion om skyddade uppgifter kan man få på denna sida:www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/anvi...Enligt handläggare har denna lag funnits ganska länge och den skärptes ytterliggare 1991.Men att även den mildaste graden av skyddade personuppgifter är ett resultat av en utredning om konkret hotbild och innan ett beslu tas måste ett objektiv bedömning om hot finnas. Skatteverket vänder först och till polisen men även till socialen .Obs! Inga barn kom till skada under denna samtal
    Du är så himla driftig - skitbra! Ok, så då skulle hon alltså ha lurat hela svenska systemet? Om det som den nya boken sägs handla om är sant, att det inte funnits en hotbild. Smart, extremt smart. Först lurar hon svenska myndigehet och sedan USA när det gäller asyl. Imponerande!
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2