• leende guldbruna

LURAD på blocket.......

Skulle köpa julklappar till barnen.betalade gm vad jag trodde var internet giro men det var det inte. 1785 kr av julklappspengarna borta.ngn som vet var man vänder sig nu?kan man få ngn hjälp via försökringsbolaget?
    Gjort polisanmälan redan.

• Svar på tråden LURAD på blocket.......
  • leende guldbruna
    padme61 skrev 2008-11-28 00:41:29 följande:
    Vad intressant att läsa om era upplevelser!! Jag har också blivit lurad på blocket: - köpte ett nintendo (försökte) 12 november, betalade in pengar på ett SWEDBANKKONTO - men inget nintendo. Och helt tyst förstås. Har bara mailadress, en sprayadress. Nu har jag hittat ett nytt nintendo för bra pris igen, men det hela påminner om den förra; samma pris ung, och samma historia om att annonsen kom upp i "fel" stad. Fast den här går med på internetgiro och att jag ska lägga upp affären på internetgirot. Kan man bli lurad ändå på ngt sätt tror ni? Jag har polisanmält, men funderar på om man ska "ligga på" lite hos polisen?
    exakt så var det för mig fast swedbank var det inte meningen att jag skulle bet till fast det blev så.om du ska chansa (jag skulle inte gjort det,ska köpa dyrt ist)

mitt e mail från internet giro var med fel kontonr så kolla upp det noga -är ett bankgiro man ska bet till.alltid samma!!
    jag har oxå en spray adress-samma kille? vad hette din ?förnamnet alltså.
    jaaa vi e nog väldigt många,så synd om dom inte får fast han-hur mycket blev du av med?
  • sally monella

Får jag bara frågen något?
    Vad är det för typ av nintendo som ngn tidigare i tråden försökt köpa? Jag såg nämligen på efterlyst för ett par veckor sedan att en hel lastbil med nintendo hade blivit stulen. Det var sådana småspel DS tror jag de heter. Så om någon tänker svara och handla på en annons med sådana varor skulle jag tänka till en gång extra!

• padme61

Den första, - han som försvann med pengarna hette mattias. 979kr betalade jag för ett nintendo ds + m3real. Han skulle bjuda på frakten... ett spel skulle jag också få. Den nya heter kristoffer, summan för själva nintedot är ung samma; 780 resp 760 kr. Båda uppger sej ha kontakter på bergsala - därav det låga priset.. Men skillnaden är alltså att den "nya" föreslår att JAG ska lägga upp internetgirohandeln, - då kan han väl inte komma åt att luras?? Tänkte ringa direkt till internetgirot o fråga. Men båda annonserna kom alltså dessutom upp i "fel stad". Superskumt... Känns något av namnen igen? Sprayadresser båda två.

• klaralva

Våran hette "mattias Johansson" en spray adress. Tänk på att kolla konto nr. Ska vara till ett bankgiro, står på internetgirots hemsida. Låter misstänksamt tycker jag. Väldigt billigt egentligen om man jämför med andra.

• leende guldbruna

ja våran kille hette oxå mattias johansson .annonsen utsatt i kungsholmen men han bodde i kalmar ....not.
    oxå spray adress.och han va super trevlig,korrekt och tacka för affären mm.

jaaa det måste va samma -att inte polisen gör ngt??
    har ni anmält? till blocket och polisen? Tidningen?

• leende guldbruna

sally monella skrev 2008-11-28 10:16:51 följande:

Får jag bara frågen något?Vad är det för typ av nintendo som ngn tidigare i tråden försökt köpa? Jag såg nämligen på efterlyst för ett par veckor sedan att en hel lastbil med nintendo hade blivit stulen. Det var sådana småspel DS tror jag de heter. Så om någon tänker svara och handla på en annons med sådana varor skulle jag tänka till en gång extra!
    Jaa det var såna ds lite ,som jag skulle ha -men man skulle få både kvitto o garanti.och sååå billigt är det inte att man kan anta att det är stulet.Det var ju rätt många så då vill man nog kränga dom rätt fort,tror du inte.

Hur som helst så fick vi ju inga spel.Och nu ska jag handla i affär.
  • padme61

Bingo! Stämmer exakt med min! Jag har anmält både till blocket och polisen.

• klaralva

Vi har också anmält både till blocket och till polisen, även om man inte får pengarna tillbaks så hoppas jag att de sätter dit den skiten. Inte kul att få tala om för lilltjejen att hon inte får spelet, hon har ju sparat till det själv. Bara att gå och köpa ett åt henne. Hoppas att de kan göra nått på blocket, de borde ju kunna spåra han på nått vis.

• padme61

VA???!!! Hurraaaa!!! Hur vet du det? Får vi några pengar till baka?

• MyggaMygg

bra han e tagen svinet. Hoppas du får dina pengar igen

• leende guldbruna

Jo polisen ringde idag,det var troligt att vi får tillbaka dom ,men skit samma de har tagit han
    Inte hjärnan bakom det han sitter tydligen i ett annat land och lurar ännu fler men han som lånat ut kontot vi bet in på -han har dom. TJOHOOOO!!

har dom inte ringt er? Iaf dom som kände igen Mattias och swedbank?
    Hur mycket hade ni bet in?skickade in mailen till dom igår.

• padme61

Ingen har ringt till mig... Undrar om jag ska ringa själv? Mitt ärende skickades till kalmar-polisen eftersom han påstod att han bodde där. Jag betalade 979 kr, vore ju toppen att få tillbaks dem!

• Therese6699

Hej hej,
    ett tips som i alla fall kan minska lite granna risken för att bli lurad är att begära att få ett telefonnummer så man kan ringa upp personen ifråga. Är det något fuffens kommer ni inte få något nummer att ringa.

Tess

• klaralva

Har inte hört nått, fick anmälan från polisen idag. Vi betalade in 819 kr, vore inte så dumt att få tillbaka lite nu innan jul så hon kan få sitt spel. Hoppas hoppas

• leende guldbruna

Ja min mattias bodde oxå i kalmar så det var blekinge polisen som hörde av sig.

e så glad att ngn åkt dit för detta!!

• padme61

Va konstigt! Jag ringde polisen i kalmar idag, men de hittade inga uppgifter om detta ärende, bara att ärendet skickats vidare till östgötapolisen!?! Hon skulle kolla upp det och ringa mig sen men det har hon inte gjort. Jag förstår ingenting!

• padme61

Ja, idag blev jag uppringd från kalmar. Fick ett nummer till linköpingspolisen (tror jag det var) - tydligen överlämnat dit. Men den jag skulle tala med var borta, återkommer på måndag... Spännande detta.. hoppas bara få tillbaka pengarna..

Svar på tråden LURAD på blocket.......