Kalpudding
Ge mig era basta recept pa kalpudding....
Ge mig era basta recept pa kalpudding....
stek finhackad vitkål med lite sirap.. så de får lite färg..
lägg lite kål i botten av en form, blanda köttfärs med någon dl vatten å kryddor (salt å peppar) så de blir en ganska lös färs..
lägg färsen på kålen, lägg på resten av kålen över oxå..
in i ugnen 225 grader någon halvtimme.. minns inte exakt..
servera med kokt potatis å lingonsylt!
Hur funkar det om man steker farsen innan?
Jag gör på liknande sätt, men ändå inte...
Strimla vitkål och purjolök och slaka i grönskasbuljong. (Lägg i kokande vätska ca 2 min)
Häll av, men spara ca 2 dl av buljongen.
Koka lagomt antal portioner ris och låt svalna.
Blanda ris, köttfärs (personligen föredrar jag fläskfärs, men ditt nick antyder att du är av annan åsikt ;) ), ett ägg, peppar, salt och kål till en jämn smet.
Bred massan ut i smord ugnsform.
Om man vill kan man ringla lite sirap på toppen. Jag gör det inte.
Häll över buljongen och grädda ca 40 min i 225 grader.
Mot slutet häll över ca 1 dl matlagningsgrädde.
Serveras med lingon, och ev lite mer ris.
Hahaha annca du ar val for rolig..=) mitt nick...
Ja du har sa ratt, men jag kan ju bara byta ut farsen... hahahaha
Så här gör jag, superenkelt...
Koka strimlad vitkål mjuk i salt vatten. Blanda med 500 gr köttfärs, 500 gr risgrynsgröt, 2-3 ägg, en skvätt sirap, salt, peppar, ev lite soja.
Blanda allt och bred ut i en långpanna, grädda 200 grader i ca 1 timme...
den fatta inte jag...
hihi
nä de om ummalinas nick..
antingen kan du koka el bryna kål. Ca dubbelt så mkt kål som färs. Sen blandar jag ägg, färs, vit peppar, kryddpeppar o salt (inget ströbröd eller risgryns osv). Börjar med att smöra en form. blanda brynda/kokta-kålen med köttfärs (ej stekt). Jag brukar börja med kål o avsluta med kål. sen häller jag lite spad (om jag kokt kålen) annars vatten i formen. ställer in i ugenn ca 40 min. serverar med koktpotatis, lingon o grädde.
receptet på färs kan du hitta i rutiga kokboken
jag brukar steka vitkålen lätt och krydda med salt, peppar, sirap och soja. Köttfärsen blandas med ägg,timjan, salt, peppar, kalvfond och matlagningsgrädde så den blir lös. Jag brukar börja med kål, sedan färsen och avsluta med kål.Allt får vara inne i ugnen i ca 50 min och serveras med potatis och lingonsylt.
Så här gör jag min kålpudding.
hallonblabar.blogspot.com/2008/11/klpudding-med-brunss.html
Trodde det samma tänkte gud det var ju hur lätt som helst .. Nå men så har jag också lärt mig något nytt idag ; )
jag gör min på kalvfärs det är min mormors gamla recept smakar super och är billigt: ).(fast hun använde kalv och fläsk)
400gr färs
2 kokta potatis
1 1/2 tsk salt
1 tsk vitpeppar
4 dl mjölk
2 rivna morötter
1 purjolök
rör ihop och lägg i en ungnfastform
1 kg vitkål
2 msk sirap(använder lønnsirap om jag har det hemma ger så god smak)
1 msk ättika
1 tsk salt
strimla fint och kör ihop i en stekpanna evt med lite vatten til vitkålen är mjuk..
Häll över i det ungnsfasta formen tryck till lite och in i ungnen på 175 gr i en timme..
Precis! :) (Min bästa kompis är född muslim, men inte troende) Hoppas du inte tog illa upp...
ok!!