• Anonym (sömnbrist)

Min man snarkar så infernaliskt!

Hjälp! Jag blir tokig på oljudet. Varje natt likadant och jag blir mer och mer frustrerad! Ska vi ha skilda sovrum för resten av livet?? För tillfället bor vi dock för litet för det, vi har ingen plats.
    Hur kan man komma till rätta med problemet?

Tennisboll fastsydd i tröja funkar inte, ihoptejpad mun funkar inte, you name it och vi har säkert provat det utan resultat...
    han är inte överviktig
    sidoläge, magläge eller ryggläge spelar ingen roll, han snarkar likadant i alla fall och jag är helt slut efter att bara ha sovit 4 timmar om natten hur länge som helst. Och han med eftersom jag ber honom vända sig var 10:e minut...

Vad ska vi göra, är det nån ängel därute som har ett fungerande tips som vi kanske har missat??

Just nu funderar vi på att skaffa bettskena eller försöka få tag i en apap/cpap-maskin, men såna får man inte för social snarkning (jag tror nämligen inte att han har tillräckligt mycket sömnapne för att få det betalt via landstinget).

Vet nån om man kan betala fullt pris för att få prova ut en cpap även om det "bara" är för att familjen ska kunna sova ostört och kunna fungera om dagarna? Jag betalar snart vad som helst för att få sova!

Snälla nån, om ni vet så berätta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-27 10:03
    Vi har testat alla dom där grejjerna på apoteket. Inget funkar tyvärr.

• Svar på tråden Min man snarkar så infernaliskt!
  • Anonym

Ring till VC och få hjälp därifrån! INgen här inne kan hjälpa så mycket...

• Anonym (sömnbrist)

Min pappa har gjort nåt liknande för några år sen, men tyvärr är resultatet oftast inte beständigt. Men vi får nog höra med den kliniken i alla fall! Tack för tipset!!!

Nån mer som vet nåt?

• Evangeline72

Det finns ett nässpray på apoteket som ska hjälpa mot snarkningar. Om det inte hjälper får man pengarna tillbaka.

• Anonym (sömnbrist)

Om man går dom vanliga vägarna via VC och sådär så tar oftast sömnutredning och så vidare bortåt 2 år innan man får hjälp...OM man får hjälp. Social snarkning (när man "bara" stör familjen och inte har sömnapne) får man vad jag förstår inte nån hjälp med. Utsikten att inte få sova på 2 år gjorde att jag tänkte att nån härinne kanske vet nåt som inte vi vet?

• Anonym (sömnbrist)
    Evangeline72 skrev 2008-11-27 10:00:34 följande:
    Det finns ett nässpray på apoteket som ska hjälpa mot snarkningar. Om det inte hjälper får man pengarna tillbaka.
    Vi har testat alla dom där grejjerna på apoteket. Inget funkar tyvärr. Men tack för tipset i alla fall!
  • Anonym (samma)

Jag har haft det likadant som du, en man som snarkar ihjäl sig
    det kan kanske tyckas sympatiskt med snarkande män, men har man en bredvid sig så är det inte alls roligt.

Nu bor jag inte i Sverige men jag fick se en reklam här ang snarkning, en spray som sprutas in i munnen innan man går och lägger sig. Den kosta 22 euro, så jag tänkte att det är inga pengar om det nu skulle hjälpa. sagt och gjort, jag köpte denna spray och sen dess har det hjälpt honom, han har faktiskt också slutat snarka nu efter en tids användning av sprayen ( jag glömde köpa en ny).

Kolla på apoteket ifall de har en sådan här spray i Sverige eller hälsokostaffären!

• Anonym

OBS! Detta är ingen nässpray utan en munspray, en liten flaska med ett långt plaströr som man sprutar in i munnen.

• Jagbyttenick

Min pappa snarkar fruktansvärt också, han är opererad tre gånger men inget har hjälpt. Han lider av svår sömnapné. Till sist fick han en apparat som blåser in luft i näsan via en mask (s.k. CPAP) som han får ha och sova med på nätterna. Det är inte bekvämt men snarkningen slutade och han sover och är utvilad för första gången i sitt liv.

Jag tycker ni ska börja med att kontakta vårdcentralen som kan skicka remiss till närmsta snarkklinik (brukar finnas på sjukhuset) så de kan testa hur illa hans snarkning är.

• Anonym (sömnbrist)

Anonym (samma) skrev 2008-11-27 10:04:08 följande:

Jag har haft det likadant som du, en man som snarkar ihjäl sig det kan kanske tyckas sympatiskt med snarkande män, men har man en bredvid sig så är det inte alls roligt.Nu bor jag inte i Sverige men jag fick se en reklam här ang snarkning, en spray som sprutas in i munnen innan man går och lägger sig. Den kosta 22 euro, så jag tänkte att det är inga pengar om det nu skulle hjälpa. sagt och gjort, jag köpte denna spray och sen dess har det hjälpt honom, han har faktiskt också slutat snarka nu efter en tids användning av sprayen ( jag glömde köpa en ny).Kolla på apoteket ifall de har en sådan här spray i Sverige eller hälsokostaffären!
    Sympatiskt....inte om man har svårt att sova! Vad heter den där sprayen? Vi har testat ett spray och ett skum från apoteket...utan resultat.
    Men det kanske är nån annan som säljs utomlands? I så fall är det självklart värt pengarna!
Svar på tråden Min man snarkar så infernaliskt!