Hur gör ni korvstroganoff?
Tycker våran smakar så tråkigt... Hur gör ni och vad har ni i?
Tycker våran smakar så tråkigt... Hur gör ni och vad har ni i?
För det första så utesluter jag löken, för ingen i min familj gillar lök.
Jag bryner inte korven så mycket att den blir bränd, utan bara jättefort innan jag häller i övriga ingredienser. Den ska KOKA sig mjuk - inte stekas!
Sedan använder jag alltid Slotts' delikatesstomatpuré. Den är lite dyrare, men det blir så gott att det är värt det!
Slutligen så använder jag bara vispgrädde - ingen mjölk.
Jag gör allt i stekpannan.
Fräser löken (lägger den sedan på ett fat). Steker på korvstrimlor. Sen i med löken igen. På med tomatpuré, peppar (ev salt), matlagningsgrädde och oregano. Puttra en liten stund. Klart!
mycket gul lök som får svettas o bli mjuk men inte brun, steker korven oxå
sen i med lite vitlök, tomatpure, paprikakrydda, matlagningsgrädde, buljong, soya och kanske lite persilja.
smaka av med salt o peppar
jag gör på två sätt beror på vilken man är sugen på
1. fräs hackad gullök tillsammans med strimlad korv i en kastrull.
tillsätt champinjonerna (kan uteslutas) och höll i två burkar krossade tomaster och en2.5 del milda mini mat extra eller grädde
2 fräs hackad gullök tillsammans med strimlad korv i en kastrull.
tillsätt champinjonerna (kan uteslutas)
gör en vitsås och höll i chilisås eller ketschup för att få färg.
Nyfiken gul skrev 2008-11-27 16:38:36 följande:
Stek finhackad lök och korv i smör, droppa på tabasco och soya, stek ordentligt.Fräs med tomatpure och vitlök på slutet, på med en halv burk tomatkross och matlagningsgrädde, sjud och krydda.
Jag brukar fräsa löken först o sen lägga de på en tallrik eller skål och sen steka korven, blir ju roligast att äta om den fått lite färg, o inte bara värma i vätskan liksom.
SEn lägger jag i löken igen, brukar göra detta i en gjutjärnsgryta.
Sen på med matlagningsgrädden, chilisås, tomatpuré och salt o peppar.
Tror det där med krossade tomater i är i skolköken för det är mycket billigare än matlagningsgrädde och tomatpuren..
Om du vill ha ännu smalare alternativ så kan man ju spä med mjölk eller köra med laga lätt eller nått annat.
Men jag tycker det är godast med matlagninggrädde, brukar köra med 2st 3 dl, beroende på hur mycket man ska göra.
Det där med att man ska göra så fettsnål mat stämmer ju inte längre, jag har gått en del matutbildningar och man ska ha så obehandlade produkter som möjligt i maten, när jag växte upp (är bara 26 år idag) så va det grädde i maten och röd mjölk till maten och bregott.
Inte blev jag fet för det, gäller bara att röra sig o inte låta barnen sitta vid datorer o tevespel för mycket.
Tack alla för era underbara tips på recept.. skall testa alla. men självklart inte på samma dag... Tack för tipsen hittar säkert någon här som blir favoriten
Korv Stroganoff gör jag på kycklingkorv.
ICA har en av märket Gott Liv. Jättegod.
Sen behöver du 1 gul lök, tomatpuré på tub, 1 fp matlagningsgrädde 2,5 dl, 2 msk vetemjöl, vatten, salt o peppar.
Hacka löken o fräs den i lite fett.
Ta av skinnet på korven o skär den i strimlor.
Fräs ihop med löken.
Ta 2 msk tomatpuré och lägg det bland korven. Pudra över 2 msk mjöl.
Häll i grädden o lika mycket vatten. Ta lite mer tomatpuré om den blir för blek.
Salta o peppra lite efter smak.
Rör om o låt alltihop puttra på svag värme i 5-10 minuter.
Servera med pasta tex penne
Smaklig spis