• Längtandsfull

Hur gör ni korvstroganoff?

Tycker våran smakar så tråkigt... Hur gör ni och vad har ni i?

• Svar på tråden Hur gör ni korvstroganoff?
  • tru

köper korvstroganoff mix och blandar med vatten och matlagningsgrädde. så långt sträcker sig min matlagning.

• ickeus

Bryner riven lök och korv. Häller på lite vetemjöl (som när man reder något) och geggar ihop. Sen häller jag på mellanmjölk, salt, peppar och tomatpuré. Låt allt koka ihop en stund.

• Spicy woman

Jag fräser strimlad paprika I med korv i stavar. Häller på mellangrädde, chilisås,senap och en ask cocktailtomater. Sen får det puttra tills tomaterna mosar i hop sig.

• Kaprifolen

Här är ett recept till:
    Falukorv
    Gul lök
    Ketchup
    Grädde

(vill du inte fuska med ketchup kan du ersätta den med tomatpuré och en matskedar socker)

Gör jag istället Stroganoff de frango har jag även färska champinjoner i.

• Kössen

ett tips är att ha lite senap i, ger en jättegod smak!!!

• annca

För att verkligen få smak på sin Stroganoff finns det några knep...

1. Bryn löken tillsammans med lite socker. Löken ska inte bli brun, utan bara lagom mjuk.
    2. För att det ska bli äkta Stroganoff ska det vara syrad grädde, inte mjölk, vispgrädde eller matlagningsgrädde. Smetana är orginalet, men creme fraish, matlagnongsyoghurt eller gräddfil som tillsätts innan servering funkar i brist på mjölkprodukter från andra sidan östersjön Den syrade grädden tar fram smaken på ett helt annat sätt och sätter lite stuns i rätten.
    3. Senap är den andra viktiga ingrediensen för att det ska bli Stroganoff av det hela. Det behöver inte vara massor, men minst nån matsked iaf.
    ...

Så: bryn hackad gul lök i smör tillsammans med lite socker. Tillsätt strimlad korv. Rör i tomatpuré (ett par msk) och senap. Pressa i en liten vitlöksklyfta. Smaksätt med salt, svartpeppar och paprikakrydda. Rör i rejält med syrad gädde. Är det någon som tål upphettning låt hela rätten bli genomvarm, men inte koka. Är det gräddfil, använd rumstempererad gräddfil och tillsätt precis innan servering. Strö över lite finklippt persilja och servera med ris eller lantbröd.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Hallonet80

Vill man ha lite smak på sin korvstroganoff kan jag verkligen rekomendera att ha i en halv till en burk tacosås !

• Kaprifolen
    annca skrev 2008-12-02 15:19:33 följande:
    För att det ska bli äkta Stroganoff ska det vara syrad grädde,
    Visste inte att "äkta Stroganoff" var gjord på korv??
  • uddetorp

Jag har ett tips som jag tycker är jätte enkelt.
    Bryner korven lätt. Sedan lägger jag i en speciell kryddpåse (ungefär som pulver sås) som finns att köpa i vanlig ica butik. Det kanske är lite halvfabrikat men det är sidigt och du slipper att tillsätta något annat än vatten, korven och så denna kryddpåse.
    Det blir exakta kryddblandningen och det är inte alls stark så hela familjen kan äta av den.
    Sen finns det andra smaker och rätter inom kryddpåsarna: Vanlig köttfärsås, ciliconcarne m.m. och det enkla är att du hela tiden behöver bara denna påse, vatten och köttfärs eller korv. Det är supergott och smakar inte alls "pulver"

• annca

Njäe... Men mat av "Stroganoff"-typ är med syrad grädde och senap! ;)

Kaprifolen skrev 2008-12-02 15:43:05 följande:
    Visste inte att "äkta Stroganoff" var gjord på korv??
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Hur gör ni korvstroganoff?