• Längtandsfull

Hur gör ni korvstroganoff?

Tycker våran smakar så tråkigt... Hur gör ni och vad har ni i?

• Svar på tråden Hur gör ni korvstroganoff?
  • Nyfiken gul

1 stor gul lök hackas o fräses.

1 falukorvsring skärs i tärningar.

1 burk krossade tomater.

svart o vitpeppar, salt

1 burk champinjoner - kan uteslutas

fräs ihop och låt puttra med tomaterna.

smaka av med 2 msk creme fraiche och 1 dl grädde samt 2 msk grovkornig senap typ skånesenap.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Längtandsfull

det är liknande så vi gör.. men jag skall se om jag kan göra exakt som du skrev och hoppas på att det blir bättre...

problemet är bara att det är så lätt att få löken för bränd och så är det helt kört..

• Ejin

jag har tomatpure och gräddfil i min... inga krossade tomater... de har jag aldrig hört talas om ens en gång...

• Nyfiken gul
    Längtandsfull skrev 2008-11-27 16:24:51 följande:
    det är liknande så vi gör.. men jag skall se om jag kan göra exakt som du skrev och hoppas på att det blir bättre...problemet är bara att det är så lätt att få löken för bränd och så är det helt kört..
    använd svag värme!!

det är ju bara löken som är rå och behöver fräsas - korven är ju liksom redan klar o ska bara värmas egentligen...  och löken blir ju mjuk när grytan puttrar sen...

använd en klick smör + olja i en kastrull - ingen stekpanna!
  • sunshine82

Jag bryner en hackad lök eller purjolök, vilket man tycker är godast.
    Steker falukorv som jag strimmlat, gärna scans falukorv (inte lantfalukorven) eller Rydbergs falukorv om den finns där du bor, är väldigt god smak på dessa.

Sen tillsätter jag matlagningsgräddde, chilisås, tomatpuré efter smak.
    Salt och peppar.

Klart

Serverar med ris till.

• Sara Li

Jag fräser lök (alltså den ska inte ta färg utan bara bli mjuk), häller i krossade tomater (precis som det står i receptet i skolköket där jag jobbar), saltar och pepprar och låter det koka en stund. Sockrar även en del, tomaterna behöver lite sött för att komma till sin rätt smakmässigt. Sedan häller jag i matlagningsgrädde och ev lite tomatpuré och till sist lägger jag i den strimlade falukorven och låter det koka upp och ser till att korven är genomvarm. Den är ju som sagt redan klar.

• Nyfiken gul

Längtandsfull skrev 2008-11-27 16:30:48 följande:
    Nyfiken gul : menar du att du steker löken i kastrullen också? vi brukar göra allt i stekpannan ;-/
    japp - jag använder en låg kastrull/gryta - den rymmer 4 liter men är vid och låg. tänk dig en traktörpanna fast lite större...

använder aldrig stekpanna till annat än stekmat.
  • LoveSharPei

Fräser lök med MASSA paprikapulver, tillsätter falukorv och steker det ett tag tills korven fått lite färg. Häller i MYCKET tomatpure, matlagningsgrädde, buljongtärning och sen låter jag det puttra lite på spisen ett tag. Super snabbt och lätt! Och sååååååå gott! Servera med ris och sallad! Nam nam!

Svar på tråden Hur gör ni korvstroganoff?