• Längtandsfull

Hur gör ni korvstroganoff?

Tycker våran smakar så tråkigt... Hur gör ni och vad har ni i?

• Svar på tråden Hur gör ni korvstroganoff?
  • Jotti

Kössen: Vad för sorts senap använder du? Vanlig eller den franska?

• Kössen
    Jotti skrev 2008-12-02 16:48:32 följande:
    Kössen: Vad för sorts senap använder du? Vanlig eller den franska?

fransk senap brukar vi ha hemma så den blir det.. kan garantera att det smakar jättegott!!brukar också ha grädde istället för mjölk och även som annca skriver lite socker som framhäver smaken jättebra!!

• Jotti

Kössen: Jag ska prova det nästa gång vi skall ha stroganoff. Vet du om det är populärt hos barnen? Det är ju en ganska speciell smak på den.

• Mamma L

Så här gör jag

Steker korven sen i med lök och stek ihop
    sen har jag i tomatpure och senap sen cremefraiche och matlagningsgräde el mjölk och kokar ihop sen kryddar jag med vitpeppar sen klart.

• sallybuse

När jag gör korv stroganoff så brukar jag hacka i lite ättiksgurka.Blir god smak.

• Ellen081227

jag tar en lök och fräser den i smör.. ibland i stekpanna och ibland i kastrull.. beror på hur mkt jag ska göra.
    lägger i korven som är strimlad och låter den få färg.. sen sist när jag gjort denna underbara rätt så gjorde jag såsen på mjölk, ketchup och chilisås...
    sen kryddade jag med salt och vit peppar. blev helt underbart god =)
    hade lite redning i såsen med för o få den lite tjockare.
    serverar detta med majs, gurka och ris !
    MUMS

• mistierioso7

Jag hackar 1-2 gula lökar fint och fräser i en stor kastrull/gryta i smör. Tärnar 1 falukorv och slänger i. När det fräst runt en stund rör jag i cirka 3 msk vetemjöl och rör runt. Häller i en tetra tomatkross, 4-5 dl standardmjölk, 1 stor sked tomatpuré, lite ketchup, örtsalt, svartpeppar, timjan, oregano, vitlökspulver och så får det puttra en stund på svag värme. Smaka av.

Gör en sån här stor sats för då räcker det till 3-4 matlådor också.

• SaNdRiX

Jag gör en enkel variant som blir väldigt god, min 1 åriga son älskar det :)

1 ring falukorv (800g)
    1 gul lök
    1 pkt (500g?) tomatpure tex. icas på tetra
    1 pkt (2,5 dl) milda mat extra 4%
    Lite ketchup
    salt

• SaNdRiX

Kom på att det heter passerade tomater på tetra :)

• Karin och Matilda

Har ingen ork att åka o handla idag, men blev så sugen på Stroganoff.
    Tror ni att det funkar med Falukorv,lök,mjölk, chilisås o ketchup?
    Eller blir det för trist?

• 1978an

Vi har ett recept i vår microkokbok som heter Enkel korvstroganoff och det innehåller precis det som du skrev. Chilisåsen står tom som alternativt extra tillbehör. Den är som sagt enkel men blir ändå väldigt god. Är så bra snabbmat, tar bara ca 10 min.

• Karin och Matilda

Kalas, annars kanske jag skickar iväg mannen att handla

• 1978an

Tittade efter i boken.. Var visst matlagningsgrädde och inte mjölk egentligen men jag har gjort den med mjölk också, blir bara något blaskigare.

Svar på tråden Hur gör ni korvstroganoff?