• Sussi82

Föda hemma

E nu i ca vecka 10 med barn nummer 2.
    Har redan tänkt en del på förlossningen, och på en eventuell hemmafödsel.
    Första barnet föddes i badkar på sjukhus.
    Födseln gick jättebra, men jag srörde mig på barnmorskorna som pillade och petade, pratade, gick in och ut etc..
    Pappan kunde heller inte sova på sjukhuset, och det var begränsad besökstid.

Nån som är FÖR hemmaförlossning, och har lust att lufta sina tankar här?

• Svar på tråden Föda hemma
  • lejone

Hejhej!

Läs förlossningberättelserna härinne: www.fodahemma.org

Ett gott tips: Lyssna till dig själv och låt inte alla andra överrösta med sin negativitet.
    Det finns väldigt mycket folk som inte läst på eller så kring hemfödsel så ett till råd är att läsa på mycket!

Vi ska föda hemma nu i Januari och jag ventilerar gärna med dig.

• zebran i Stilla havet

Jag fodde min andra pojk hemma och ar helt klart for hemmafolossning. Det var min kollega (vi ar bada biokemister) som fick mig att overvaga att foda hemma. Hon ar namligen valdigt palast, fodde sin andra hemma och extrajobbar dessutom som fodelseforberedare (eller vad det nu kan tankas kallas pa svenska, i alla fall sa haller hon i kuser for folk som ska ha barn). Fran ett biokemiskt pespektiv sa ar det solklart sa att ju mindre man gar in och pillar desto mindre komplikationer rakar folk ut for rent generellt. Som jamforelse sa brukar man ju t ex undvika att flytta pa ston som har borjat fola och om man maste gora det sa ar det val kant att risken for att det ska ga snett okar dramatiskt. Manniskor flyttar man daremot alltid pa nar forlossningn har startat. Sedan hander det ju saklart att saker kan ga snett och da raddar det ju liv att ga in och pilla.

I mitt fall visade det sig i efterhand att bebisen lag at fel hall, med ansiktet uppat istallet for nerat, sa det tog ett jakla tag for honom att komma ner. Hjartljuden var finfina sa det var ingen risk eller sa, men barnmorskorna sa efterat att om vi hade varit pa sjukhus sa hade det antagligen blivit akutsnitt bara for att folossningen liksom stannade upp vid 8 cm. Jag ar jatteglad att jag var hemma och fick chansen att gora det sjalv! Och det var fantastiskt skont att kunna lagga sig i den egna sangen nar det antligen var klart. Inget dropp eller konstiga maskiner, inga onodiga ingrepp utan bara manniskor jag kande och trivdes med, en fodselpool i vardagsrummet och aldsta sonen sov middag i sitt rum bredvid nar lillebrorsan antligen foddes.

• denna där

Om ekonomin hade tillåtit det så hade jag fött nr 3 hemma, men det var för dyrt!
    Tror absolut på hemförlossning som det bästa för en mamma som vill föda hemma och i lugn och ro!

• LillYmer

Jag har också funderat på att föda hemma då ettan gick smidigt och tvåan gick så fort att jag knappt hann med själv. Vill inte föda trean i bilen =)

Är yogi sen fem år tillbaks och KAN min kropp vid det här laget. Men visst är man skraj för komplikationer också.. Svårt val.

Men det är ju FRUKTANSVÄRT dyrt! Kände jag nån barnmorska som skulle ställa upp mot en symbolisk gåva så kanske jag hade fortsatt fundera på det.

• jagosa43

har ansökt om hemförlossning hoppas på ett ja.. känner mig trygg i födandet.. pratar gärna POSITIVT med dig.

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06 Liten BF 1/1-09
  • abuelita

Hur mycket kostar en hemförlossnings-bm egentligen? Rör det sig om så stora summor att inte ens de med den sämsta ekonomin skulle ha råd om de la undan pengar varje månad från det att de börjar planera graviditeten?

• lejone

Här ( i Falköping) så kostar det 3500 kr. Då kommer det två bm hem och de jobbar annars på Fl i Skövde om jag fattat rätt.
    Men det är ingen ide att ansöka om pengarna. Inte ens av principiella skäl.
    I Stockholmstrakten har jag hört att det skulle kosta allt mellan 10000- 18000 kr!
    Där kan man å andra sidan ansöka om pengarna hos landstinget.

Skandal att det är mer accepterat att föda i en taxi än hemma..

Jag fick veta att man kunde söka via FK på en blankett om vård i utlandet och att man även kan söka i efterhand. Men det är sällan man blir beviljad tydligen.

• abuelita
    lejone skrev 2008-11-28 12:09:15 följande:
    Här ( i Falköping) så kostar det 3500 kr. Då kommer det två bm hem och de jobbar annars på Fl i Skövde om jag fattat rätt. Men det är ingen ide att ansöka om pengarna. Inte ens av principiella skäl. I Stockholmstrakten har jag hört att det skulle kosta allt mellan 10000- 18000 kr!Där kan man å andra sidan ansöka om pengarna hos landstinget.Skandal att det är mer accepterat att föda i en taxi än hemma..Jag fick veta att man kunde söka via FK på en blankett om vård i utlandet och att man även kan söka i efterhand. Men det är sällan man blir beviljad tydligen.
    Ja det är ju skandal att det är mer accepterat att föda i en taxi än hemma!

Man borde verkligen kunna föda hemma för samma pris som på sjukhus.
  • lejone

Abuelita:

ja det jag tycker är komiskt är ju att det kostar mer att föda på sjukhus än hemma.
    Jag har läst mig till att en vaginal förlossning kostar runt 20 000- 30 000 kr, ett kejsarsnitt runt 40 000 kr.
    På något sätt tycker jag ju att det skulle vara lät för landstinget att bevilja bidrag på 10 000- 20 000 kr för en hemförlossning då?

• abuelita
    lejone skrev 2008-11-29 21:31:32 följande:
    Abuelita:ja det jag tycker är komiskt är ju att det kostar mer att föda på sjukhus än hemma.Jag har läst mig till att en vaginal förlossning kostar runt 20 000- 30 000 kr, ett kejsarsnitt runt 40 000 kr.På något sätt tycker jag ju att det skulle vara lät för landstinget att bevilja bidrag på 10 000- 20 000 kr för en hemförlossning då?
    Ja det är ju verkligen märkligt att det då ska vara så svårt för landstingen att stå för kostnaderna vid hemförlossningar. Kanske de bara inte är tilllräckligt insatta i det här, precis som de flesta andra svenskar, och tror att hemförlossningar är mer riskfyllda än sjukhusförlossningar.
    Behövs nog en hel del lobbying här .
Svar på tråden Föda hemma