• Sussi82

Föda hemma

E nu i ca vecka 10 med barn nummer 2.
    Har redan tänkt en del på förlossningen, och på en eventuell hemmafödsel.
    Första barnet föddes i badkar på sjukhus.
    Födseln gick jättebra, men jag srörde mig på barnmorskorna som pillade och petade, pratade, gick in och ut etc..
    Pappan kunde heller inte sova på sjukhuset, och det var begränsad besökstid.

Nån som är FÖR hemmaförlossning, och har lust att lufta sina tankar här?

• Svar på tråden Föda hemma
  • enny signatur

jagosa43: DU får alltid föda hemma, frågan är om man får bidrag till barnmorskorna, inget annat.

• enny signatur
    abuelita skrev 2008-11-28 11:45:41 följande:
    Hur mycket kostar en hemförlossnings-bm egentligen? Rör det sig om så stora summor att inte ens de med den sämsta ekonomin skulle ha råd om de la undan pengar varje månad från det att de börjar planera graviditeten?
    De flesta jag talat med har det rört sig om 8000 med ungefär, per barnmorska. Men som det varierar ju och de flesta är ju beredda att gå ner i pris rätt mycket om paret inte har råd men ändå önskar assistans.
    Ja det är skanadal, man kan få bidrag för att föda på födsel hotell i holland som jag förstår det, men inte i svergie hemma.
    I stockholm kan man få det om man uppfyller en mängd krav, men de övriga delarna har det rätt varierat. Här i uppsala är det ett stort nej till bidrag.
    Du kanske vill vara med och försöka förändra?
  • enny signatur
    lejone skrev 2008-11-29 21:31:32 följande:
    Abuelita: ja det jag tycker är komiskt är ju att det kostar mer att föda på sjukhus än hemma. Jag har läst mig till att en vaginal förlossning kostar runt 20 000- 30 000 kr, ett kejsarsnitt runt 40 000 kr. På något sätt tycker jag ju att det skulle vara lät för landstinget att bevilja bidrag på 10 000- 20 000 kr för en hemförlossning då?
    De siffror jag hört är 15.000 för vaginal förlossning, 23.000 för snitt och 16.000 för hemförlossning.
    men å andra sidan åker en tredje del eller så in till sjukhus vilket göer dubbl kostnader. Så jag är inte säker på att de tär effektivt ur kostnadspespektiv.
  • abuelita
    enny signatur skrev 2008-12-01 13:00:55 följande:
    De flesta jag talat med har det rört sig om 8000 med ungefär, per barnmorska. Men som det varierar ju och de flesta är ju beredda att gå ner i pris rätt mycket om paret inte har råd men ändå önskar assistans.Ja det är skanadal, man kan få bidrag för att föda på födsel hotell i holland som jag förstår det, men inte i svergie hemma.I stockholm kan man få det om man uppfyller en mängd krav, men de övriga delarna har det rätt varierat. Här i uppsala är det ett stort nej till bidrag.Du kanske vill vara med och försöka förändra?
    Jag är gärna med och försöker förändra det här. Om bara någon annan "tar tag i det" . Jag har fortfarande för mycket med avnavlingsfrågan för att kunna starta upp nya projekt nu. Men jag hänger gärna med.
  • lejone

Jag är gärna med i att försöka förändra! Har suttit o tänkt på hur man ska nå ut osv.

• Sussi82

Jag bor i Oslo, och menar mig ha læst att man inte sjælv betalar før barnmorska hær, men att hela beloppet blir betalat av staten, + att man faktiskt får en 2500-3000:- eftersom man sparar samhællet før stora kostnader.
    Men ska kolla upp det hær lite nærmare.

Kul å se att också andra vågar vælja sjælva, nær det gæller något så viktigt som å føda sina barn. Det ær ju något som bara sker ett fåtal gånger i livet.

Jag har sparat den hær tråden blant mina favoriter, och ska kika inom lite oftare efter jul, nær jag e klar på skolan.

• Mewz

har fött mina 2 senaste oassisterat hemma och är gärna med och jobbar/lobbar för förändring och valfrihet!

• abuelita
    Mewz skrev 2008-12-02 15:58:53 följande:
    har fött mina 2 senaste oassisterat hemma och är gärna med och jobbar/lobbar för förändring och valfrihet!
    Wow, 2 oassisterade förlossningar! Fantastiskt
    Gick allt helt komplikationsfritt hela tiden?
  • Mewz

abuelita skrev 2008-12-02 17:10:29 följande:

Wow, 2 oassisterade förlossningar! Fantastiskt Gick allt helt komplikationsfritt hela tiden?
    Snabbt, enkelt, smidigt och SÅÅ skönt att vara hemma och göra precis det man ville när man ville utan allt petande och grejande (mina 2 första är födda på sjukhus och hatade det). Bara följa med kroppen och njuta :) Ha på favoritmusik, duscha/bada när man vill och kroppen vet ju vad den gör och är man som person trygg i sig själv så är det inget farligt.

Att det blev oassisterat var ju helt enkelt för att det inte FINNS några BM att få hit öht. Dock så har ju vi bägge verkligen läst på om allt som kan hända och vad man gör. Sedan har ju även allt varit normalt på sista BM-kontrollerna och bebis har varit fixerad osv. Javisst har många vårdpersonal haft väldigt starka åsikter men vi har även fått stöd och förståelse.
Svar på tråden Föda hemma