• Sussi82

Föda hemma

E nu i ca vecka 10 med barn nummer 2.
    Har redan tänkt en del på förlossningen, och på en eventuell hemmafödsel.
    Första barnet föddes i badkar på sjukhus.
    Födseln gick jättebra, men jag srörde mig på barnmorskorna som pillade och petade, pratade, gick in och ut etc..
    Pappan kunde heller inte sova på sjukhuset, och det var begränsad besökstid.

Nån som är FÖR hemmaförlossning, och har lust att lufta sina tankar här?

• Svar på tråden Föda hemma
  • abuelita
    Svar på #20
    Mews, det där låter verkligen som musik i mina öron. Fantastiskt.

• enny signatur

abuelita skrev 2008-12-01 13:05:31 följande:

Jag är gärna med och försöker förändra det här. Om bara någon annan "tar tag i det" . Jag har fortfarande för mycket med avnavlingsfrågan för att kunna starta upp nya projekt nu. Men jag hänger gärna med.
    Jag håller på att försöka få ihop lite och tänkte kontakta politikerna här i uppsala senare. Vet att det sker lite varstans i landet.

lejone: Jag håller på att kolla upp lite ting ang hemförlossning och stockholmsbidraget som kanske kan vara till hjälp. I övrigt vet jag inte riktigt hur vi når ut effektivt, men vi kanske kan diskutera det sen?
  • ont2

Jag är så glad att jag födde på sjukhus man vet inte hur det slutar. Min förlossning gick jätte bra och var inte jätte lång. Jag födde och fick min underbara ängel på magen sen skulle moderkakan ut. Då började jag stört blöda och förlorade mera än 4 liter. Hade jag inte fött där hade jag inte varit vid liv nu.

• abuelita

ont2 skrev 2008-12-03 23:33:59 följande:

Jag är så glad att jag födde på sjukhus man vet inte hur det slutar. Min förlossning gick jätte bra och var inte jätte lång. Jag födde och fick min underbara ängel på magen sen skulle moderkakan ut. Då började jag stört blöda och förlorade mera än 4 liter. Hade jag inte fött där hade jag inte varit vid liv nu.
    Nu står det ju så här i TS: " Nån som är FÖR hemmaförlossning, och har lust att lufta sina tankar här? "

Det kan ju faktiskt tänkas att du inte hade råkat ut för det där om du fött hemma. Personalen på sjukhus brukar navla av för tidigt, vilket gör att moderkakan är sprängfull med blod och därmed har svårare för att lossna från livmoderväggen. Och de brukar dra i navelsträngen och häva sig på den nyförlösta mammans mage för att försöka få ut moderkakan. Allt detta ökar risken för att moderkakan fastnar och att det blöder mer än normalt.

Det finns mycket annat också bland sjukhusrutinerna som orsakar komplikationer.
  • abuelita
    enny signatur skrev 2008-12-03 23:10:16 följande:
    Jag håller på att försöka få ihop lite och tänkte kontakta politikerna här i uppsala senare. Vet att det sker lite varstans i landet.lejone: Jag håller på att kolla upp lite ting ang hemförlossning och stockholmsbidraget som kanske kan vara till hjälp. I övrigt vet jag inte riktigt hur vi når ut effektivt, men vi kanske kan diskutera det sen?Kanonbra Wickz!!
    Ja det kan vi diskutera sen.
  • fina anem

Vår dotter är född hemma i vardagsrummet. Det var en fantastisk upplevelse och jag önskar att fler skulle få uppleva tryggheten och självständigheten som (förhoppningsvis)kommer med hemfödsel!
    Vi funderade länge fram och tillbaks (eftersom åsikterna om risker hörs mest och högst), men efter att ha lyssnat på Helena Lindgrens disputation (hon från din länk, abuelita)stod det ju klart att det inte är större risk för allvarliga komplikationer vid hemfödsel.
    Undrar om det sakta kommer att röra på sig nu i denna fråga- tänk om socialstyrelsen måste ändra sina riktlinjer tex, nu när det kommit ny forskning som visar att det snarare är mindre risk med att föda hemma!! Lycka till med allt som lobbar för att underlätta hemfödsel!

• Lincon

Jag ville föda hemma, men min BM på MVC bara skrattade åt mig!

Hon sa att det fick man absolut inte göra med första barnet! Säkerligen inte heller med andra, men kanske med tredje.

Men hur gör man hemma med ev. bristningar som lätt uppstår under förlossningen?

• enny signatur

Lincon skrev 2008-12-04 00:37:28 följande:

Jag ville föda hemma, men min BM på MVC bara skrattade åt mig! Hon sa att det fick man absolut inte göra med första barnet! Säkerligen inte heller med andra, men kanske med tredje. Men hur gör man hemma med ev. bristningar som lätt uppstår under förlossningen?
    Anmäl henne, vilken falsifarie!
    Jag födde hemma med första barnet. Det som kan vara är att sthml inte ger bidrag till förstföderskor, men so what I uppsala får vi snällt hosta upp ev pengar själv, men visst föder vi hemma (kanske inte med bm dock)
  • ont2

abuelita skrev 2008-12-03 23:58:17 följande:

ont2 skrev 2008-12-03 23:33:59 följande:
    Nu står det ju så här i TS: " Nån som är FÖR hemmaförlossning, och har lust att lufta sina tankar här? "Det kan ju faktiskt tänkas att du inte hade råkat ut för det där om du fött hemma. Personalen på sjukhus brukar navla av för tidigt, vilket gör att moderkakan är sprängfull med blod och därmed har svårare för att lossna från livmoderväggen. Och de brukar dra i navelsträngen och häva sig på den nyförlösta mammans mage för att försöka få ut moderkakan. Allt detta ökar risken för att moderkakan fastnar och att det blöder mer än normalt.Det finns mycket annat också bland sjukhusrutinerna som orsakar komplikationer.
    Det är det jag har funderat på om det var barnmorskan som gjorde nått för det står att man inte ska dra i navelsträngen när moderkakan ska ut och hon slet i den gjorde ganska ont. Sen var det bitar kvar av moderkakan kvar som gjorde att livmodern inte kunde dra ihop sig. Sånt borde dom ju vara medveten om där att man inte klipper navelsträngen för tidigt.
Svar på tråden Föda hemma