• Sussi82

Föda hemma

E nu i ca vecka 10 med barn nummer 2.
    Har redan tänkt en del på förlossningen, och på en eventuell hemmafödsel.
    Första barnet föddes i badkar på sjukhus.
    Födseln gick jättebra, men jag srörde mig på barnmorskorna som pillade och petade, pratade, gick in och ut etc..
    Pappan kunde heller inte sova på sjukhuset, och det var begränsad besökstid.

Nån som är FÖR hemmaförlossning, och har lust att lufta sina tankar här?

• Svar på tråden Föda hemma
  • lejone

Mewz skrev 2008-12-15 11:07:21 följande:

ännu mer svammel då.. Vi leker med tanken att faktiskt åka till sjukhuset och föda men att helt sonika "slänga ut" personalen ur rummet. Tacka nej till alla rutiningrepp osv.. Enligt min BM skulle detta då inte accepteras, medans jag vill hävda att man inom vården har rätt att välja. Tankar någon?? Lite intressant fundering faktiskt..
    Precis så tänkte vi med!
    Och det är klart att man måste kunna. Man får väl vara beredd på att prata för sin sak bara. Så din gubbe måste vara minst lika påläst och stå på sig som dig. Med tanke på hur talför man är mitt i .
    Vad säger din Bm?

Vi har kastat iden på hyllan av den enkla anledningen att vi vill inte behöva ta en fajt mitt i förlossningen. Vilket troligtvis är det vi skulle få göra.
  • lejone

Smultron81 skrev 2008-12-15 13:42:19 följande:

buhu... kom fram nu att min sambo vill inte vara med vid en till hemförlossning. Jag som trodde det skulle gå bra då han verkade så stolt efter förra. Men nu sa han att han inte tänker va hemma då. Vet inte hur jag ska ställa mig till det. Tror ju att han nog kommer stanna hemma, men känns trist att han känner så.
    Men varför? Blev han lite överväldigad sist?
  • enny signatur

Smultron81 skrev 2008-12-15 13:42:19 följande:

buhu... kom fram nu att min sambo vill inte vara med vid en till hemförlossning. Jag som trodde det skulle gå bra då han verkade så stolt efter förra. Men nu sa han att han inte tänker va hemma då. Vet inte hur jag ska ställa mig till det. Tror ju att han nog kommer stanna hemma, men känns trist att han känner så.
    Varför resonerar ahn så? Jag hade stannat hemma och låtit honom gå om han vill...
  • enny signatur

ännu mer svammel då.. Vi leker med tanken att faktiskt åka till sjukhuset och föda men att helt sonika "slänga ut" personalen ur rummet. Tacka nej till alla rutiningrepp osv.. Enligt min BM skulle detta då inte accepteras, medans jag vill hävda att man inom vården har rätt att välja. Tankar någon?? Lite intressant fundering faktiskt..
    Svårt att göra tror jag, bättre att stanna hemma för att slippa tjafset. Men ni kan ju ljuga och tacka nej till alla undersökning och säga at tni vill vara ifred. Säg at tni sägertill när det är dags och försök vara tyst. Fixa hela förlossningne och kalla in dom när barnet är fött...
  • abuelita

lejone skrev 2008-12-15 14:12:21 följande:

Så din gubbe måste vara minst lika påläst och stå på sig som dig. Med tanke på hur talför man är mitt i .
    Det här är verkligen viktigt att påpeka. Frågan är bara hur man får en ointresserad pappa intresserad?
    Det dräller inte av pappor precis här i trådarna om graviditet och förlossning.
    Inte minst i tråden om avnavling skulle de verkligen behövas, eftersom det är pappans uppgift att se till så inte navelsträngen klampas av i förtid. Det har hänt mer än än gång, eftersom mamman haft annat att tänka på (förstås) och pappan inte haft en aaaaning om att mamman begärt sen avnavling i förlossningsbrevet.
  • nyfikna mamman

Åh vad glad jag blev att hitta den här tråden! Har nummer 2 på gång och funderar på hemförlossning men mannen verkar skeptisk. Det jag inte gillade på bb var att de tvingade mig att ligga medan de tog massa tester vilket gjorde att jag spände mig mycket mer än när vi var hemma. Dessutom ville de sätta värkstimulerande fast jag sagt att jag absolut inte ville ha det. Dessutom trodde de oss inte riktigt när saker hade hänt när de inte var på rummet OCH så ville de styra krystningen så pass att krystvärkarna avstannade. OCH så bytte de skift en halvtimme innan sonen föddes vilket bara kändes idiotiskt. Många grejer där... är det några av er som har bestämt er?

• Mewz

Jodå, min make är minst lika påläst som mig faktiskt och stödjer mig till 100 %. Ytterst är det ju faktiskt mitt beslut eftersom det är jag som föder..

Min bm ansåg väl att personalen på förlossningen inte kan "sköta sitt jobb" om vi säger nej till ingrepp och därav skulle det så inte vara så uppskattat, men å andra sidan är det en rättighet att få säga nej.. Så vi får se.. Men det är det alternativet vi har om vi inte väljer att föda oassisterat även denna gång.. För en "vanlig" förlossning?? Nej tack, för mig. Vill INTE ha nåt petande, pillande, klämmande och kännande.. Inte heller vill jag ha rummet fullt med folk :S

Men troligen skulle det ju bli en diskussion på förlossningen ja, och känns föga spännande.

Har faktiskt haft funderingar kring att beställa hem en "birth pool" från england. Men å andra sida har vi såväl badkar och dusch.

• Smultron81

Ja du, han är väl rädd antar jag... Eftersom inte bm hann sist så fick ju han hjälpa till. Han tycker ju inte om sånt där.
    Men jag vill ju vara hemma kommer ALDRIG föda på vanligt sjukhus om det inte är absolut nödvändigt pga nån orsak.

• Mewz

Smultron81 skrev 2008-12-15 14:21:48 följande:

Ja du, han är väl rädd antar jag... Eftersom inte bm hann sist så fick ju han hjälpa till. Han tycker ju inte om sånt där. Men jag vill ju vara hemma kommer ALDRIG föda på vanligt sjukhus om det inte är absolut nödvändigt pga nån orsak.
    Tja, rent krasst är det din kropp - ditt beslut och nej, tror knappast att han skulle fly fältet ;)
  • Smultron81

mews: Man har ju rätt at säga nej och kan ju dessutom skriva ett förlossningsbrev med alla krav man har. Sen kan jag väl tänka mig att det inte är speciellt populärt och kanske svårt att stå emot när det kommer in bm och läkare o faderullan och säger emot en.

Svar på tråden Föda hemma