• Sussi82

Föda hemma

E nu i ca vecka 10 med barn nummer 2.
    Har redan tänkt en del på förlossningen, och på en eventuell hemmafödsel.
    Första barnet föddes i badkar på sjukhus.
    Födseln gick jättebra, men jag srörde mig på barnmorskorna som pillade och petade, pratade, gick in och ut etc..
    Pappan kunde heller inte sova på sjukhuset, och det var begränsad besökstid.

Nån som är FÖR hemmaförlossning, och har lust att lufta sina tankar här?

• Svar på tråden Föda hemma
  • abuelita

ont2 skrev 2008-12-04 12:04:49 följande:

abuelita skrev 2008-12-03 23:58:17 följande:
    Det är det jag har funderat på om det var barnmorskan som gjorde nått för det står att man inte ska dra i navelsträngen när moderkakan ska ut och hon slet i den gjorde ganska ont. Sen var det bitar kvar av moderkakan kvar som gjorde att livmodern inte kunde dra ihop sig. Sånt borde dom ju vara medveten om där att man inte klipper navelsträngen för tidigt.
    Tyvärr är det inte alltid så gott ställt med kunskaperna hos förlosssningspersonalen eftersom de inte håller sig ajour med nya rön. Många gånger kan faktiskt pålästa föräldrar mer . Och det här är nog den främsta anledningen till att man väljer att föda hemma.

Kunde just tänka mig att din bm hade navlat av för tidigt, dragit i navelsträngen och hävt sig på moderkakan.
  • enny signatur

ont2 skrev 2008-12-04 12:04:49 följande:

abuelita skrev 2008-12-03 23:58:17 följande:
    Det är det jag har funderat på om det var barnmorskan som gjorde nått för det står att man inte ska dra i navelsträngen när moderkakan ska ut och hon slet i den gjorde ganska ont. Sen var det bitar kvar av moderkakan kvar som gjorde att livmodern inte kunde dra ihop sig. Sånt borde dom ju vara medveten om där att man inte klipper navelsträngen för tidigt.
    Tyvärr så följer inte alla barnmorskor evidensen utan går bara på den gamla vägen (så har vi alltid gjort...). Sen avnavling ska vara mycket bättre för både barn och moder, ändå avnavlar många sjukhus tidigt.
    Mig veterligt ska man inte dra i navelsträngen utan låta den vara helt. När jag har kollat upp ang imunisering fick jag fram att det i de allra flesta fall har samband med att moderkakan på något sätt forceras ut. Problemet med imunisering är just att barnets blod kommer i kontakt med moderns.
    Jag skulle tro att det inte alls är så stor sannolikhet att detta hade hänt dig om du fött hemma.
  • lejone

Åh gud. Nu sitter jag här o försöker sammanställa ett bra förlossningsbrev. Det är ifall att det barkar av till förlossning på sjukhus. Det kan ju faktiskt hända även om vi inte vill.
    Med förlossningsbrev menar jag mer som ett kravbrev på hur vi ska ha det.
    Jag vet bara inte hur jag ska formulera mig utan att det låter bra helt enkelt.
    Några förslag?

• abuelita

abuelita skrev 2008-12-05 00:17:36 följande:

Svar på #33Lejone, Moatje har skrivit ett kanonbra förlossningsbrev i inlägg 892 sid 90 i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096-90.htm...Läs även min kommentar till det, i inlägg 895.Läs även inlägg 1008 som kom nu i kväll. SKANDAL!
    Förlåt jag skrev fel, i inlägg 893 är Moatjes förlossningsbrev.
  • enny signatur

lejone skrev 2008-12-04 18:51:05 följande:

Åh gud. Nu sitter jag här o försöker sammanställa ett bra förlossningsbrev. Det är ifall att det barkar av till förlossning på sjukhus. Det kan ju faktiskt hända även om vi inte vill. Med förlossningsbrev menar jag mer som ett kravbrev på hur vi ska ha det. Jag vet bara inte hur jag ska formulera mig utan att det låter bra helt enkelt. Några förslag?
    Jag skrev ett här hemma, eller försökte i varje fall. Tyckte det var lämpligt att ha ett just i fall att.
    Jag konstaterade direkt att det är vi som bestämmer, de har inte rätt att göra något utan vårat direkta godkännande. Jag har all rätt att neka vård.
    Sedan förklarade jag allt tyckte och tänkte (nja inte allt, men mycket). Skrev att jag inte tar sprutor och osv. Att jag inte trivdes på sjukhus och annat intressant.
    Nämnde inget om avnavling, men kan vara bra att ha med sen avnavling (som jag gissar att du önskar?) i brevet.
    Jag var nog inte nog strukturerad, nästa gång blir det nog ett bättre... Fast å andra sidan tar jag nog bättre hand om mig nästa gång, sådär så jag kan stå på mig. Men bra att ha ändå kanske. Ähh jag vet inte.
    Tänk på vad du vill ha med i ett brev. Förklara att du tänkt föda hemma och skriva vad du önskar och skriv även vad du kräver. Visa att du vet att du har rätt att neka vård oavsett konsekvens. Om så barnet kommer dö av att du inte godkänner kejsarsnitt så är det ändå din rättighet.
  • lejone

Abuelita och Wickz:

Tack så jättemycket!
    Det är en lättnad att det finns människor som er.

• abuelita

lejone skrev 2008-12-06 00:04:45 följande:

Abuelita och Wickz: Tack så jättemycket! Det är en lättnad att det finns människor som er.
    Och såna som du.
  • enny signatur

lejone skrev 2008-12-06 00:04:45 följande:

Abuelita och Wickz: Tack så jättemycket! Det är en lättnad att det finns människor som er.
    Dessama :)
Svar på tråden Föda hemma