lejone skrev 2008-12-04 18:51:05 följande:
Åh gud. Nu sitter jag här o försöker sammanställa ett bra förlossningsbrev. Det är ifall att det barkar av till förlossning på sjukhus. Det kan ju faktiskt hända även om vi inte vill. Med förlossningsbrev menar jag mer som ett kravbrev på hur vi ska ha det. Jag vet bara inte hur jag ska formulera mig utan att det låter bra helt enkelt. Några förslag?
Jag skrev ett här hemma, eller försökte i varje fall. Tyckte det var lämpligt att ha ett just i fall att.
Jag konstaterade direkt att det är vi som bestämmer, de har inte rätt att göra något utan vårat direkta godkännande. Jag har all rätt att neka vård.
Sedan förklarade jag allt tyckte och tänkte (nja inte allt, men mycket). Skrev att jag inte tar sprutor och osv. Att jag inte trivdes på sjukhus och annat intressant.
Nämnde inget om avnavling, men kan vara bra att ha med sen avnavling (som jag gissar att du önskar?) i brevet.
Jag var nog inte nog strukturerad, nästa gång blir det nog ett bättre... Fast å andra sidan tar jag nog bättre hand om mig nästa gång, sådär så jag kan stå på mig. Men bra att ha ändå kanske. Ähh jag vet inte.
Tänk på vad du vill ha med i ett brev. Förklara att du tänkt föda hemma och skriva vad du önskar och skriv även vad du kräver. Visa att du vet att du har rätt att neka vård oavsett konsekvens. Om så barnet kommer dö av att du inte godkänner kejsarsnitt så är det ändå din rättighet.