• YokohamaNr2

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

Min pappa brukade tex sjunga sången:

Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Mahogny båt med ruff ruff ruff
    Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Det är min sjömanssång

En annan som var min favorit på dagis var den om Josefin-fin-fin och hennes symaskin-skin-skin

Kommer ni ihåg några flera från er barndom som verkar ha försvunnit?

• Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?
  • lurksmulan
    YokohamaNr2 skrev 2008-12-04 10:44:46 följande:
    Hi hi och där blev jag omnämd också
    Det var så jag kom ihåg låten!

shadowstorm: Tack för texten! Den ska jag börja sjunga med sonen, han tycker nog att den är lagom knäpp!

Åsa Ystad: Jag minns något om en ballong med självlockig svans, men jag kommer inte ihåg texten!
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • shadowstorm
    fraggelanna skrev 2008-12-04 10:47:14 följande:
    det finns någon sång man sjönt på förskolan... med bilder... den gick typ: upp för en backe å över en bro?
    jo det var om en biltur :) tror den går så

Uppför en backe och över en bro Nerför en backe och över en ko

Hej hå över en ko, som fortsatte tugga och glo

Uppför en backe med blommande hägg. Nerför en backe och genom en vägg. Hej hå genom en vägg och krossade trehundra ägg

• sassy74

Solskensmor skrev 2008-12-04 10:37:27 följande:

lurksmulan skrev 2008-12-04 10:33:17 följande:
    Jag kan bara första versen.Ett gammalt fult och elakt troll det var en gångSom kom till detta landet i en luftballongHan lade sig i SmålandMed huvudet på ÅlandOch fötterna de var i samma stund i LundOch hos det gamla trollet fanns en trollmadamEn näsa hade hon som hela Amsterdam....?Sen är det tyvärr stopp för min det...
    Åh den var ju såå bra...
  • shadowstorm

Lurksmulan: jag älskade den låten när jag var liten, och jag kan sjuk mycket barnsånger för mamma min jobbade på dagis och hon sjöng ofta för mig och min bror hemma :) Även när jag var tonåring var jag många gånger med på dagis och sjöng barnsånger med barna :) Fast sångerna de hade sist jag var där var typ "doppa tårna i vattnet och hajarna kommer.." inget jag minns sedan jag var liten

• sassy74

shadowstorm skrev 2008-12-04 10:46:24 följande:

Sen har vi ju den här svamp sången man sjöng på hösten...*tänker*Något...Har du sett har kantarell, bort i enebaken, han kom dit i söndagskväll med sin hat på nacken. Han är gul och han är gran passar just en sådan man...sedan minns jag inge mer :/
    Fanns det inte en visa som hette "gubben höst"
  • Nasse7

fraggelanna skrev 2008-12-04 10:47:14 följande:

det finns någon sång man sjönt på förskolan... med bilder... den gick typ: upp för en backe å över en bro?
    Den sången tror jag finns med i gen gula barnkammarboken.

Typ: uppför en backe och över en bro, uppför en backe och över en bro, hejhå över en bro och rakt på en betande ko...eller nått.
  • Luddvar

Scrumptious skrev 2008-12-04 10:34:25 följande:

här en dag dök en gammal ramsa ner i mitt minne. Min dotter (4 år) älskar den, kommer någon ihåg denna? Alla balla tjafs uti binga bånga beja Alla balla tjafs uti binga bånga bej Hej skutteri skutterumpen stumpen Hej skutteri skutterumpen stump
    Den texten vågar jag inte skriva ner här för den är nog från 60-talet och skulle nog anses lite rasistisk idag men jo, jag kommer ihåg den. Det var nån Astrid Lindgrenvisa tror jag.
  • lurksmulan
    shadowstorm skrev 2008-12-04 10:54:40 följande:
    Lurksmulan: jag älskade den låten när jag var liten, och jag kan sjuk mycket barnsånger för mamma min jobbade på dagis och hon sjöng ofta för mig och min bror hemma :) Även när jag var tonåring var jag många gånger med på dagis och sjöng barnsånger med barna :) Fast sångerna de hade sist jag var där var typ "doppa tårna i vattnet och hajarna kommer.." inget jag minns sedan jag var liten
    Jag kan också löjligt mycket barnsånger faktiskt. Min man blir rädd för mig ibland.
    Men vissa texter har jag fått luckor i eftersom de inte sjungs längre.
    sassy74 skrev 2008-12-04 10:55:11 följande:
    shadowstorm skrev 2008-12-04 10:46:24 följande: Fanns det inte en visa som hette "gubben höst"
    Jodå, den sjunger jag för mig själv ganska ofta!
    Gubben Höst tänk nu målar han, björken i gult.
    Hela himlen intvålar han, så det blir så fult.

Sen har jag luckor där också, men jag vet att det avslutas med "och små svampar planterar han, på sin promenad".
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Luddvar

sassy74 skrev 2008-12-04 10:55:11 följande:

shadowstorm skrev 2008-12-04 10:46:24 följande:
    Fanns det inte en visa som hette "gubben höst"
    Gubben Höst tänk nu målar han
    löven i gult
    och med regnmoln intvålar han
    hela skyn så fult.

Sen var det fler verser och jag har dem i en gammal skolpärm full med visor som vi fick lära oss.
Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?