• Mandyyy

Csn i December?

Jag studerar/utbildar mig just nu. Har csn stöd.
    Får jag några pengar i december månad? Eller det är absolut ingenting?

• Svar på tråden Csn i December?
  • fruis

Det beror väl på vilka studieveckor man får lån för. I mitt fall får jag ingen utbetalning alls i december.

• MiIou

Lady J skrev 2008-11-29 13:13:40 följande:

Jag tänkte om du får det bidraget man kan få när man är över 25? Om det kan vara någon skillnad? Den där jäkla summan alltså! Jag jobbade hela sommaren och tjänade så pass bra att jag i stort sett inte kunnat jobba något alls vid sidan om studierna nu i höst! Lite dåligt kanske.. Man kan ju sänka bidraget för då får man väl jobba mer? Men kul om man inte får jobba speciellt mycket och står där utan pengar då. Haha ja det var lite skumt det här tycker jag allt! Men det är ju trevligt att du får mer pengar :) För pengar är väl alltid välkomna? :D
    Nix, jag är 24och skulle ändå inte ha ansökt om utökat lån om jag var över 25.

Jag har fått fullt ända sen jag började den 3:e september. Förra året, då jag gick första året, började vi i augusti, då fick jag ca 9000 nånting vid studiestart, men då var det ju för att jag började skolan 1½ vecka tidigare. Så jag får fortfarande inte ihop det hur jag kan få så mycket. Haha, men jag klagar ju inte, förra året gick vi på knäna vid jul eftersom sambon var pappaledig, jag fick ut knappa 5000 och våran tvättmaskin la av den 25:e december, haha!
  • bellanbus
    Tilde89 skrev 2008-11-29 15:37:55 följande:
    men det är ju inte fullt.
    Jo så som min studieperiod faller så blir det fullt för de veckorna.
  • Tilde89
    bellanbus skrev 2008-11-29 16:11:41 följande:
    Jo så som min studieperiod faller så blir det fullt för de veckorna.
    konstigt. men läser du på Komvux eler uni?
  • Takhiza

BARA LÄST TS:

Min man får 0:- dec månad men jag vet att det kan variera.
    Han är 27år om det är av betydelse och har fullt studielån samt tillägg för han har 1 barn

• bellanbus
    Tilde89 skrev 2008-11-29 16:12:28 följande:
    konstigt. men läser du på Komvux eler uni?
    Men jisses, spelar det någon roll?

Jag läser på högskola och så har det sett ut varje december för mig sedan jag började för snart 3 år sedan.
    Det är ju uppenbart så att utbetalningarna ser olika ut beroende på vilken studieform man har eller hur delkursen sträcker sig.

När jag gick på Komvux för en del år sedan var det någon december då jag inte fick något csn alls, men istället fick nästan dubbelt i augusti.
  • Tilde89
    bellanbus skrev 2008-11-29 16:14:47 följande:
    Men jisses, spelar det någon roll?Jag läser på högskola och så har det sett ut varje december för mig sedan jag började för snart 3 år sedan.Det är ju uppenbart så att utbetalningarna ser olika ut beroende på vilken studieform man har eller hur delkursen sträcker sig.När jag gick på Komvux för en del år sedan var det någon december då jag inte fick något csn alls, men istället fick nästan dubbelt i augusti.
    men då har du halft nu eftersom du fick mera i sept. för kom inte att påståt att du som tar fullt lån, bidrag + föräldrartillägg kan få mindre än mig om jag tagit lån+bidrag.
  • Heidi the angel

Jga får två hälften av det jag brukar få i december. Sen får jag 2 utbetalningar i januari så då blir det lite mer. Men visst är det tråkigt att få så lite just i dec. man brukar få lite mer i augusti eller när man börjar och sen lite mer i början av året.

• Tilde89

Heidi the angel skrev 2008-11-29 16:20:23 följande:

Jga får två hälften av det jag brukar få i december. Sen får jag 2 utbetalningar i januari så då blir det lite mer. Men visst är det tråkigt att få så lite just i dec. man brukar få lite mer i augusti eller när man börjar och sen lite mer i början av året.
    är fär att det överskottet du får i augusti ska man enl csn spara till dec (fast vem gör det?)
  • Lady J

Tilde: jag läser på lärarutbildningen.

bellanbus: ahhaa, men du jag får nästan dubbelt bidrag den första höstmånaden, är det där skillnaden är? fy tusan vad tungt, alltid ska saker gå sönder när de inte får det. helt otroligt! speciellt när saker gör sönder lagomt till jul :(

Svar på tråden Csn i December?